Tusen tack för alla fina och kloka svar! ✨ Både jag och min pojkvän gillar äventyr och att liksom se vad som finns bakom nästa krök, sedan nästa och nästa. Jag skulle nog säga att vi är ett bra team även i pressade situationer och lätt ser humor i mycket. Vi har också rest en hel del tillsammans, men det är klart att man blir extra dependent av varandra i en så utsatt situation som en fjällvandring innebär.
Först kändes det ändå givet att vi skulle tycka om 12 dagar i vildmarken, men sedan tänkte jag mer på det och föreställde mig typ allt som kunde gå fel. Nu känns det mer okej igen, men jag har en del resfeber ändå eftersom det börjar närma sig.
Vi försöker även besluta vad vi ska ha för tält (samt testtälta med detta och övrig utrustning en helg innan resan), vilket i sig är en hel vetenskap. I början funderade vi på Hilleberg, men det svider att lägga så mycket pengar utan att veta om just tältande är vår grej. I nuläget lutar vi åt ett lättviktstunneltält från Nordisk, men jag är lite orolig för att själva tältduken ska vara för klen - dock har deras tält generellt fått bra recensioner. Vad känner ni instinktivt kring lättviktstält?
Visserligen har ett Hilleberg även bra andrahandsvärde, dvs ni kan nog sälja det med minimal förlust om ni skulle inse att ni inte vill fortsätta med tältande. Det finns dock många som har tältat i fjällen (även i oväder) med betydligt tunnare och/eller billigare tält än så. Planerar man sin tältplats klarar man sig med ett tält till en bråkdel av priset för ett HB.
Det finns dessutom gott om "lika bra" tält som Hilleberg till lägre pris. Vill ni köpa ett kvalitetstält senare går det ofta att få bra pris begagnat från folk som har insett att det inte är deras grej efter en vandring.