Jag skulle säga precis tvärt om. Och jag har fått lära mig en hel del om detta från bl.a. folk som jobbar på Gore-Tex.
Om man stänger jackan helt under fysisk aktivitet så skapas ett övertryck som får membranet i jackan att börja fungera som det ska (och detta kan ta en stund). I början av denna process så kan jag få lite panikkänslor när jag håller på att bli för varm, men det går oftast över direkt om jag är lagom klädd under. Så om du tycker att ditt skalplagg "andas" för dåligt så tror jag att det beror på två saker; antingen är materialet för dålig eller så har du inte tvättat den tillräckligt, vilket behövs för att hålla porerna i membranet fria från svett, smuts och kontaminering från kroppsfetter.
Förstår inte hur du lyckas. Med endast underställ och även i minusgrader är jag genomsvettig innan plagget börjat "andas" och det "andas" sedan aldrig så bra att jag blir torr. Detta oavsett hur rent plagget är.
Jag tycker det flesta vittnar om att de aldrig lyckas få upp tillräckligt tryck, se bara denna tråden.