(direktlänk till bilden ifall någon vill zooma och ha sig:
http://i.imgur.com/faBbYVF.jpg)
Jag rekommenderar att man märker upp sina pryttlar, det kan komma till användning även om man inte tror det från början. T.ex. om man hastigt firar av vid ösregn och fyra personer skickar in sina grejer i en stor skithög i bilen. Eller i ett torkrum på ett vandrarhem/hotell, där det hänger hundratals (eller kanske snarare tusentals) saker på tork.
På bilden ovan visar jag hur jag själv brukar märka upp mina pryttlar.
Märkpenna:
Enkelt att skriva dit sina initialer, spelar ingen roll ifall du använder samma färg som alla andra. Fungerar dock bäst på plast och liknande material, dvs egentligen mest för hjälm, skor, isyxor och liknande. Bör definitivt INTE användas på slingor, annat än på den lilla extra lapp med företagsnamn/UIAA/kN som brukar sitt vid sömmen. Jag själv brukar dock alltid klippa bort den eftersom den faktiskt väger några mikrogram per slinga...
Nagellack:
Helt klart min favoritmetod när det gäller märkning av metallpryttlar. På karbiner sätter man med fördel märkningen i olika skåror så det inte nöts direkt mot klippan. Det hela håller mycket bättre än man tror. Jag märker inte upp själva kammarna utan bara karbinerna som kammarna är rackade på. En nackdel med nagellack (jämfört med tejp) är att det kan ta lite längre tid att hitta själva märkningen (man kan få vända och vrida på saker) men det går å andra sidan väldigt fort att märka upp sakerna. Om du har ett rack som är helt omärkt kommer det ta en bra stund att tejpa upp 50 karbiner, men att sätta en liten klick nagellack tar typ 2 sekunder per grej. Som tydligt framgår av bilden bör en alpinist inte använda vilket jävla nagellack som helst, enbart det schweiziska märket Mavala duger
Tejp:
En inte särskilt bra metod i mitt tycke. Ser bra ut i början, efter ett tag slits dock tejpen, det fransar sig och står ut, slingor kan börja haka upp sig osv. Om man mestadels ägnar sig åt inomhusklättring och sällan använder sitt rack kan kanske tejpning vara en acceptabel metod. Jag har sedan många år helt slutat att tejpa mina saker (kilen på bilden är en hitte-kil, och Trikolor-tejpningen till trots är den hittad i Nissedal). Den enda egentliga fördelen med tejpning som jag ser det är att man väldigt snabbt kan se märkningen, vilket inte alltid är fallet med nagellack. Står man och sorterar sina pryttlar med enbart ljus från pannlampa kan ibland nagellack kännas mindre bra, men det är inte ett särskilt vanligt scenario.
Vad gäller färgval finns det ofta inte så många färger att välja på till tejp varför många tar dubbla färger brevid varandra (eller trippla som på bilden ovan). Oavsett om du väljer tejp eller nagellack kan jag dock råda dig till två saker: 1) kolla vilka färger dina kamrater använder, så du inte tar samma 2) undvik rött eftersom detta tycks vara i särklass vanligaste färgen.
Det är nog många som undrar över bilden på isyxan, så jag kan avslöja det innan någon frågar: Ja, det är jag på bilden. Jag ser dock inte lika bra ut osminkad