En detalj att tänka på
Så som jag lärt och upplevt löshälslivet,
Jag delar uppfattningen i din beskrivning Ulf gällande hastighetsåkare och dera synsätt. Trycket ska gå i sidled rakt ut från kroppen och vara centrerat över skenans kurvtopp, någonstans under hålfoten, den sista delen av skäret ska skridskon svänga upp rakt i färdriktningen och kroppens sista centrifugalkraft (lagrade rörelse energi) ska frigöras i denna sista fas, missar man detta och avslutar skäret med skridskon i utvinklat läge missar man också denna gobit som är gratis.
Efter detta är det dags att avsluta skäret mycket snabbt och då är det skönt med glapp (klapp) mekanik som underlättar för skenan att lämna isen med mindre förluster. Trycket släpper mot isen när hälen går upp och skenan färdas samtidigt snabbt bakåt tillsammans med foten tills hela paketet hänger i luften med droppad nos. Hela detta lyftmoment kan ske med skenan i färdriktningen utan tryck mot isen.
Detta är väl lite "överkurs" och är inte alltid så lätt att omsätta i praktiken på naturis med långfärdsskridskoutrustning, men tänker man på det så infinner det sig ibland när isen är bra
Till sist, att gå upp på tå och trycka kan få till följd att skenan vill gräva ner sig en aning och glideffekten försvinner, detta tillför inget till farten eller bekvämligheten.
Att växla mellan ytter och innerskär är en annan viktig detalj, men det är också en helt annan historia.
Det jag skrivit ovan gäller för målmedveten aktiv åkning, slöåkning kan ju se ut lite hur som helst.
Bertil S
Så som jag lärt och upplevt löshälslivet,
Jag delar uppfattningen i din beskrivning Ulf gällande hastighetsåkare och dera synsätt. Trycket ska gå i sidled rakt ut från kroppen och vara centrerat över skenans kurvtopp, någonstans under hålfoten, den sista delen av skäret ska skridskon svänga upp rakt i färdriktningen och kroppens sista centrifugalkraft (lagrade rörelse energi) ska frigöras i denna sista fas, missar man detta och avslutar skäret med skridskon i utvinklat läge missar man också denna gobit som är gratis.
Efter detta är det dags att avsluta skäret mycket snabbt och då är det skönt med glapp (klapp) mekanik som underlättar för skenan att lämna isen med mindre förluster. Trycket släpper mot isen när hälen går upp och skenan färdas samtidigt snabbt bakåt tillsammans med foten tills hela paketet hänger i luften med droppad nos. Hela detta lyftmoment kan ske med skenan i färdriktningen utan tryck mot isen.
Detta är väl lite "överkurs" och är inte alltid så lätt att omsätta i praktiken på naturis med långfärdsskridskoutrustning, men tänker man på det så infinner det sig ibland när isen är bra
Till sist, att gå upp på tå och trycka kan få till följd att skenan vill gräva ner sig en aning och glideffekten försvinner, detta tillför inget till farten eller bekvämligheten.
Att växla mellan ytter och innerskär är en annan viktig detalj, men det är också en helt annan historia.
Det jag skrivit ovan gäller för målmedveten aktiv åkning, slöåkning kan ju se ut lite hur som helst.
Bertil S