Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke?

Någon varnade för att många bilar bara tar 75 kg. Om det bara vore så väl... :-(

Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara riktigt lömskt att få rätt uppgifter när man köper bil och takräcke. Hur otroligt det än låter så anges det faktiskt inte alltid max taklast i intruktionsboken till alla bilar.. Så bilen maximala taklast är första uppgiften man luska ut. Oftast lätt, men inte alltid.

Därefter får man kolla att det finns ett takräcke som tål den last du vill tynga ner bilen med. I sverige känner jag bara till Thule och MontBlanc, Thule är nog störst. Här finns fallgropar. Första fallgropen är att fråga försäljaren, som glatt seglar in på nätet o kollar på foten eller stången till räcket och tvärsäkert förkunnar "Inga problem, alla Thules räcken klarar 100kg, det är bara din bil som är begränsande..." Vilket är HELT FEL! (Tro mig, jag har ringt runt till en massa olika försäljare som varit helt o fast övertygade om att alla thules räcken klarar 100kg..) Rätta maxlasten framgår om man letar vidare via Thules Fit guide och letar upp pdf-filen över monteringsanvisningarna. De flesta delar utom den bilspecifika fäst-detaljen klarar förvisso 100 kg, men de olika bläcken o klämmorna kan klara allt från max 35 kg upp till 100kg.

För bilar med räcket fästs med bläck runt dörrkarmen är det mkt vanligt med max 50 eller max 60kg (inkl takräcket självt, ca 5-7kg). Just 60 kg är nog allra vanligast för just den biltypen, men 50, 40 och t o m neråt 35 kg har jag hittat. Takrails brukar klara 75 eller 100kg, men inte ens det är tvärsäkert.

Sedan jag fick upp ögonen för detta har jag blivit rätt skraj över vad folk lastar på sina bilar. De allra flesta vet inte vad de egentligen får lasta, och det tragiska är att många av dom mycket väl kan ha försökt leta uppgifter men bommat. Om ngt händer är givetvis personskador det värsta, men även om allt sånt klarar sig så lär farbror blå och försäkringsbolaget ha synpunkter om du överlastat bilen. Med kajaker vill man dessutom ha lite marginal pga vindfånget.

Ett "problem" med moderna bilar är att sidorna lutar inåt och därför får ett smalt tak. Jag köpte takbågar som är längre än takbredden, faktiskt runt bilens totala bredd förutom backspeglar. Då får man ledigt plats med en kanadensare platt och en kajak på högkant. Ca 60 kg.

Tre kajaker på högkant skulle också gå bra. Bara de inte är för tunga. Inbitna kajakister har ofta en polstrad stolpe rakt upp att luta kajakerna mot.
Visst ser det lite knasigt ut med 4 horn som sticker ut från bilen, men det är en bruksbil.

Precis som Anders V använder jag en bredare takbåge, som t.o.m sticker ut 20 cm på varje sida om bilen (vilket är tillåtet). Bågen är lika bred som själva bilen inkl. backspeglar. På så sätt kan jag har tre kajaker i bredd liggandes plant.

Andra bilister tycker nog det ser ut att vara för bred last, men jag brukar inte slå i mina backspeglar i mötande bilar. Däremot får man passa sig när man kliver ur bilen så man inte själv slår i huvudet.

Jag använder Thules extra långa takbåge och den är både starkare och tyngre än vanliga takbågar, men eftersom jag har en Volvo V70 kan den ta 100 kg på taket så det fungerar utan problem.

Praktiska erfarenheter med tre kajaker på taket

Jag och ett gäng kompisar har flera gånger kört långa sträckor med tre kajaker på bilarna.
Våra erfarenheter:

Takskenor är bra för att lastbågarna hamnar långt infrån varandra, bättre stabilitet.

Bra att binda fast kajakerna i fören mot bogseröglan i fronten, mindre uppochnergående rörelser på kajakerna.

Bra höglastare är bra. Outlife har en stabil variant, Thule också men den tar större plats. Ecklas är klent byggd, blir inte så stabilt om man bara har en kajak.

3 kajaker på taket:

Ett par höglastare:
Sätt höglastaren mellan mitten på bilden och sidan. En kajak på utsidan. En på andra sidan. Den tredje omlott utanför den andra. Funkar om man har polstring mellan kajakerna och spänner fast dem bra. Bökigt och tar tid.

Två par höglastare:
Alla kajaker spänns mot en höglastare. Bra att sätta den lättaste kajaken i mitten eftersom den antingen måste lyftas högt eller skjutas på ett bökigt sätt. Överlägset stabilt och framförallt snabbt att lasta av/på. Helt klart värt att köpa ett extrapar om ofta kör med tre kajaker. Bara ett par hundra kronor.

Har aldrig haft problem med att tre kajaker inte får plats på en normalbred lastbåge. Det blir trångt men funkar. Kanske om man har en riktigt stor kajak, t ex dubbelkajak. För övrigt tyckte jag Sladdis inlägg är bra. Är själv mycket noga med att spänna fast kajaken på ett säkert sätt.
Kör oftast långsammare med kajaken på taket pga alla aerodynamiska krafter.
Har en teori att kajakens strömlinjeform i sämsta fall kan ge lyftkrafter på bilen på ett obehagligt sätt.

Personligen

har jag nästa ingen erfarenhet av rails. Men i en tidigare tråd så kom det fram att åtminstone någon bilmodell hade lägre taklast med rails än utan.

Den modell jag har (Kangoo) har kraftiga fästen där man skruvar ned fästena/stöttorna för lastbågarna eller railsen i muttrar som ligger svetsade under takplåten ovanpå B och C-stolparna.

Låter rimligt att bilen kan ta större taklast om vikten hamnar rakt ovanpå stöttorna jämfört med om den kommer mitt emellan railsstöttor. På motsvarande sätt så sviktar även lastbågar om man låter kanoten belasta rakt ned mellan två stöttor. Alltså bättre om vikten går rakt ned dvs om man har förlängda lastbågar lateralt och lastar de tyngre två kajakerna längst ut och den lättaste på mitten.

Men bananformade kajaker blir ibland lite knepigare där får ändskeppen vändas utåt för att inte kajaken skall bygga orimligt mycket i sidled.

Släpkärra har en del fördelar speciellt med många kajaker.

Thure

Bilagor

• 24241_HD__96E464BE.jpg
    24241_HD__96E464BE.jpg
    25.9 KB · Visningar: 1,415
  • IMG_8155.jpg
    IMG_8155.jpg
    53.9 KB · Visningar: 1,904
  • Gr%C3%A4s%C3%B6+08+075.jpg
    Gr%C3%A4s%C3%B6+08+075.jpg
    70.2 KB · Visningar: 2,028
Senast ändrad:
Verkar som att folk tror att maxvikten på taket har att göra med vad bilen tål rent hållfastmässigt. Själv är jag rätt säker på att det främst handlar om bilens förmåga att hantera vind och undanmanövrar. Med för mycket vikt högt upp så klarar bilen inte en hastig riktningsförändring på samma sätt som normalt. Eftersom kajaker är ett hyfsat vindfång så borde man vara extra försiktig om man ligger nära maxvikten.

Jag hämtade fyra kajaker i Stockholm. Fick lägga en 45x45 regel som gjorde takräcket lite bredare.
Sen var det "bara " att lasta och köra 45 mil hem på motorvägen. Inte i 110 utan max 90, trodde att hela skiten skulle flyga iväg ;-)

Bilagor

• 10032011051.jpg
    10032011051.jpg
    64.5 KB · Visningar: 1,314
Aerodynamiskt

vill jag påstå att många kajaker är bra jmfrt med det mesta annat på biltak. Att vikt högt på ett fordon påverkar vägegenskaperna negativt t ex vid halka stämmer högst påtagligt.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jjjjy66 Hur lastar ni era kajaker på biltaket? Paddling allmänt 18
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
marot858 Vart hittar man estlandskajaker? Paddling allmänt 9
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
Mr Ardbeg Då är man Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur bör man sitta.... ?...*L* Paddling allmänt 3
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
Stadan Hur får man tag i kapellväv? Paddling allmänt 9
Stefan Torstensson Hur håller man sig torr i sittbrunnen ??? Paddling allmänt 12
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
kajakmicke Hur lossar man skäddan på Artisan? Paddling allmänt 0
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg