Någon varnade för att många bilar bara tar 75 kg. Om det bara vore så väl... :-(
Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara riktigt lömskt att få rätt uppgifter när man köper bil och takräcke. Hur otroligt det än låter så anges det faktiskt inte alltid max taklast i intruktionsboken till alla bilar.. Så bilen maximala taklast är första uppgiften man luska ut. Oftast lätt, men inte alltid.
Därefter får man kolla att det finns ett takräcke som tål den last du vill tynga ner bilen med. I sverige känner jag bara till Thule och MontBlanc, Thule är nog störst. Här finns fallgropar. Första fallgropen är att fråga försäljaren, som glatt seglar in på nätet o kollar på foten eller stången till räcket och tvärsäkert förkunnar "Inga problem, alla Thules räcken klarar 100kg, det är bara din bil som är begränsande..." Vilket är HELT FEL! (Tro mig, jag har ringt runt till en massa olika försäljare som varit helt o fast övertygade om att alla thules räcken klarar 100kg..) Rätta maxlasten framgår om man letar vidare via Thules Fit guide och letar upp pdf-filen över monteringsanvisningarna. De flesta delar utom den bilspecifika fäst-detaljen klarar förvisso 100 kg, men de olika bläcken o klämmorna kan klara allt från max 35 kg upp till 100kg.
För bilar med räcket fästs med bläck runt dörrkarmen är det mkt vanligt med max 50 eller max 60kg (inkl takräcket självt, ca 5-7kg). Just 60 kg är nog allra vanligast för just den biltypen, men 50, 40 och t o m neråt 35 kg har jag hittat. Takrails brukar klara 75 eller 100kg, men inte ens det är tvärsäkert.
Sedan jag fick upp ögonen för detta har jag blivit rätt skraj över vad folk lastar på sina bilar. De allra flesta vet inte vad de egentligen får lasta, och det tragiska är att många av dom mycket väl kan ha försökt leta uppgifter men bommat. Om ngt händer är givetvis personskador det värsta, men även om allt sånt klarar sig så lär farbror blå och försäkringsbolaget ha synpunkter om du överlastat bilen. Med kajaker vill man dessutom ha lite marginal pga vindfånget.
Av egen erfarenhet vet jag att det kan vara riktigt lömskt att få rätt uppgifter när man köper bil och takräcke. Hur otroligt det än låter så anges det faktiskt inte alltid max taklast i intruktionsboken till alla bilar.. Så bilen maximala taklast är första uppgiften man luska ut. Oftast lätt, men inte alltid.
Därefter får man kolla att det finns ett takräcke som tål den last du vill tynga ner bilen med. I sverige känner jag bara till Thule och MontBlanc, Thule är nog störst. Här finns fallgropar. Första fallgropen är att fråga försäljaren, som glatt seglar in på nätet o kollar på foten eller stången till räcket och tvärsäkert förkunnar "Inga problem, alla Thules räcken klarar 100kg, det är bara din bil som är begränsande..." Vilket är HELT FEL! (Tro mig, jag har ringt runt till en massa olika försäljare som varit helt o fast övertygade om att alla thules räcken klarar 100kg..) Rätta maxlasten framgår om man letar vidare via Thules Fit guide och letar upp pdf-filen över monteringsanvisningarna. De flesta delar utom den bilspecifika fäst-detaljen klarar förvisso 100 kg, men de olika bläcken o klämmorna kan klara allt från max 35 kg upp till 100kg.
För bilar med räcket fästs med bläck runt dörrkarmen är det mkt vanligt med max 50 eller max 60kg (inkl takräcket självt, ca 5-7kg). Just 60 kg är nog allra vanligast för just den biltypen, men 50, 40 och t o m neråt 35 kg har jag hittat. Takrails brukar klara 75 eller 100kg, men inte ens det är tvärsäkert.
Sedan jag fick upp ögonen för detta har jag blivit rätt skraj över vad folk lastar på sina bilar. De allra flesta vet inte vad de egentligen får lasta, och det tragiska är att många av dom mycket väl kan ha försökt leta uppgifter men bommat. Om ngt händer är givetvis personskador det värsta, men även om allt sånt klarar sig så lär farbror blå och försäkringsbolaget ha synpunkter om du överlastat bilen. Med kajaker vill man dessutom ha lite marginal pga vindfånget.