Ett exempel
Jag gick Abisko - Nikka med min dåvarande flickvän som inte hade fjällvandrat tidigare, jag tror det var 2001
Vandringen blev ungefär så här, och mellan 10 - 20 km per dag.
Kom upp på kvällen och tältade vid Abisko fjällstation
Dag 1: Gick kungsleden söder ut. Tältade vid bron strax efter nationalparksgränsen (innan stigningen)
Dag 2: fortsatte kungsleden söder ut. Tältade vid Alesjaure (typ ganska nära stugan)
Dag 3. Gick vi upp i vistasvagge och tältade strax innan vistasstugan.
Dag 4. Gick upp förbi nallo och mot Sälka, tältade strax innan Sälka på vägen ner...
Dag 5. Gick kungsleden en bit och tog av upp i Singivaggi där vi tältade.
Dag 6. Gick INTE upp på Kebnekaise som planerat p.g.a dåligt väder utan gick
runt Singi så vi kom ner på kungsleden igen och gick till kebnekaise fjällstation.
Dag 7. Gick ner till Nikkaloukta
Jag har även gått sträckan på 3 1/2 dag, men jag tycker inte 7 dagar är något slöseri med tid ;-). Jag kan varmt rekomendera avstickaren övre vistasvaggi och stour raeiddavaggi.
/Niklas
Jag gick Abisko - Nikka med min dåvarande flickvän som inte hade fjällvandrat tidigare, jag tror det var 2001
Vandringen blev ungefär så här, och mellan 10 - 20 km per dag.
Kom upp på kvällen och tältade vid Abisko fjällstation
Dag 1: Gick kungsleden söder ut. Tältade vid bron strax efter nationalparksgränsen (innan stigningen)
Dag 2: fortsatte kungsleden söder ut. Tältade vid Alesjaure (typ ganska nära stugan)
Dag 3. Gick vi upp i vistasvagge och tältade strax innan vistasstugan.
Dag 4. Gick upp förbi nallo och mot Sälka, tältade strax innan Sälka på vägen ner...
Dag 5. Gick kungsleden en bit och tog av upp i Singivaggi där vi tältade.
Dag 6. Gick INTE upp på Kebnekaise som planerat p.g.a dåligt väder utan gick
runt Singi så vi kom ner på kungsleden igen och gick till kebnekaise fjällstation.
Dag 7. Gick ner till Nikkaloukta
Jag har även gått sträckan på 3 1/2 dag, men jag tycker inte 7 dagar är något slöseri med tid ;-). Jag kan varmt rekomendera avstickaren övre vistasvaggi och stour raeiddavaggi.
/Niklas
Senast ändrad: