MYCKET FARLIGT!! Vada med omdöme istället
Jag skulle BESTÄMT avråda från fenomenet "vadarlina".
Två tunga skäl:
1:Ett rep släpande i en strid jokk medför bara en obalans och gör det svårare för den som vadar att bedömma sin balans. Om linan skall vara över vattnet måste den vara så spänd att det komplicerar situationen för den som vadar, som hela tiden måste kompencera för en varierande dragkraft (läs krafriga ryck) i vadarlinan.
2: När linan kommer under vattnet, finns risken att den fastnar i stenar på botten och vadaren är fast mitt ute i en jokk, i värsta fall fastklämd på rygg under vattenytan. Resten vill jag inte tänka......
Mitt råd är att sumpa vadarlinan och satsa på en bra vandringstav eller teleskopstav istället.
Och fram för allt, välj inte färdvägar med svåra vad om ni inte är mycket vana vadare. Om det är mycket vatten, som efter intensiva regn och varmt väder, vänta till flödet sjunker, flera timmar efter att regnet slutat och under tidiga morgontimmarna då smältvattenflödena är som lägst.
Antag att ni inte med säkerhet kommer över svåra vad, som Tielmavadet (korsningen mellan Rapadalen och Sarvesvagge, är tufft även vid "lågvatten") eller lulep vaijsajokk (stavning? , norra sidan av Rapadalen, c.a en dagsmarch från båtlämningen i Rapaselet, är en baggis vid lågvatten, livsfarligt vid högvatten då man får gå över på snöbryggor längre upp i sluttningen).
Planera för extra tid (=gå annan väg) och experimentera INTE med obskyra metoder som vadarrep, 30 kg extra sten i ryggsäcken etc
Låt nu inte denna "skräckpropaganda" avskräcka er bara, men vadrep är ingen bra lösning. Läs gärna någon bra beskrivning över området (exempelvis "Detta är Sarek", Tore Abrahamsson, (1993), de tidigare upplagorna från 1982 och 1973 är mer matnyttiga för klättrare..... eller Claes Grundstens "På fjälltur - Sarek - turbeskrivningar" (2000 och 1992?) ) vilka ger bra tips och hintar om svårigheter som kan dyka upp!
Ha en bra tur/ Peter