Jag började paddla i barnvagnsinsatten på botten av en cannadensare för att avansera till mittbrunnen i en Anita K3 (föregångaren till YooAKim). När jag var 5år sattes jag ensam i en Kåre som jag kunde paddla själv. Min mamma blev orolig att jag skulle välta så min pappa tyckte att jag skulle öva på detta men jag klarade inte av att välta kajaken. När jag var i 11-års åldern paddlade jag i 101 ensam med packning i skärgården utan bekymmer. Med lätt person och packning blir kajaken förvånande stabil. Vuxna långa personer brukar tyvärr utgå från sin egen erfarenhet av stabilitet och har ofta svårt att förstå att ett litet barn har helt andra förutsättningar.
Min 6-åriga dotter Tindra tycker det är jättekul att paddla själv en sit-on-top kajak från Seabird utan roder(hujenama). Det är en väldigt billig badleksak som alla i familjen uppskattar vid stranden där vi kan turas om att leka och bada. Synd att kalla det kajak men kul är det för alla.
När mina tre äldsta flickor var små(två år i mellan samtliga), så brukade jag dra med en Seagull Ocean som varit utlånad till en expedition runt hornet. Den är utan förskott dvs liggbar och därför kunde jag sätta ett barn i förluckan öga mot öga med mig utan att det hindrade paddeln samt att jag kunde ha en unge i akterluckan samt en i knät. Dvs jag hadde med en förträfflig takbox, fyrpersoners leksak samt en kajak för den egna motionens och nöjetsskull för att inte tala om att jag kunde fylla kajaken med sand och vatten så att den minsta icke simkunniga kunde sitta i en vattenfylld kajak och leka i stället för att springa ut i sjön på djupt vatten. Det fungerade jättebra vid stranden där hustrun och jag samt barn kunde växla om att paddla själv och med barnen samt att leka med kajaken. Även min äldsta flicka kunde antingen sitta i akterluckan eller paddla själv
Paddlar man en kajak utan skott med öppna luckor bör man givetvis inte ge sig ut på stora vatten med småbarn men en och annan näckros fick väl offras och kul hadde vi. Att hantera en K2 själv upp och ned på biltak för att ungarna skulle få paddla var inte att tänka på även om jag försökt.
Som sagts man tager det man haver och gör det på barnens villkor så kommer glädjen på köpet då man tillsammans upptäcker nya sätt att använda badleksaken på och då är det bra om det är en låda som man inte är för aktsam om.
/Kåre