• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur länge varar bilbatteriet?

Jag föredrar tält med myggnät;), dvs bättre hålla insekterna på utsidan och sova gott än att försöka "fånga" dem.

En generator i en bil ger väl typiskt mellan 50 och 100 A.
Den laddar tämligen omgående, och vid körning med en bil med bara halvljus (låg fläkt, ingen elbakruta, ingen stereo osv) så blir det ganska mycket över till batteriladdning.

Så på en timme (med någorlunda motorvarv) skulle jag nog säga att man hinner ladda en hel del.

Jag vet inte hur många ampere laddning ett batteri kan ta emot i det läget, men det kanske handlar om 10A, kanske mer, kanske mindre.

Tack! Bra info där också!

Johnny
 
Jag googlade lite och hittade t.ex. den här tråden
http://www.zatzy.com/teknik/320469-ladda-tomt-batteri-generatorn-lang-uppladningstid.html

Får batteriet 10 A laddström så tar det ju i alla fall 3,5 timme att ladda 35 Ah. Eller egentligen tar det ju längre tid, eftersom laddningen inte har 100% verkningsgrad. Man brukar väl säga att man behöver ladda med åtminstone 20-25% mer än vad batteriet innehåller?

Vad jag förstått är ett problem också att det går rätt fort (ett par timmar) att ladda batteriet upp upp 80-90%, men den sista biten tar längre tid.
 
spänningsvakt

Ska du driva något på batteri utan att ha bilen igång så rekommednerar jag dig att ha en spänningsvakt (finns t ex på mekonomen's web) så du inte står där med batteritorsk när du tänkte köra hem. Det är en strömbrytare som bryter förbrukningen vid en viss späning - innan batteriet är helt slut.

Har läst någonstans att någon räknat på att man måsta köra 8-10 km för att gå plusminus noll batterimässigt. Att starta motorn kräver rejält med ström och för att återladda batteriet till samma status som före start så krävs en liten stunds körning.

I mina bilar funkar cig-uttaget med tändningen av.

Ett alternativ är att köpa ett löst batteri till din lampa och koppla lampan direkt till det lösa batteriet - då minskar du risken för batteritorsk efter en natts lamplysande jakt.

/Patrik, välkommen att fånga så många mygg du vill hemma vid mitt :)
 
Som framgick av tråden är det nog i princip omöjligt att säga nånting med bra precision eftersom olika batterier tar emot olika mycket laddning. Det gäller även nya batterier och begagnade blir förstås ännu svårare.

Nästa sak som skiljer är laddregulatorn i bilen, jag är ganska säker på att det finns mer sofistikerade sådana numera, men till skillnad från i batteriladdare så finns det andra saker i bilen som är beroende av laddspänningen så att man kan inte optimera karateristiken på laddregulatorn för just batteriladdning.

Min personliga erfarenhet är att om jag har ett hyfsat laddat batteri och kör utan generator, så kan jag köra i runda slängar 5 mil innan batteriet är så tomt att jag riskerar motorstopp. Det beror förstås sedan både på vad det är för bil, vad jag har för storlek på batteriet samt hur många förbrukare som är igång.

Att däremot "fulladda" ett "urdraget" batteri brukar också gå bra på 50 km, eller 40 minuter. Men då ska det förstås sägas att det där med fulladdat är inte konstaterat på annat sätt än att batteriet då är fullt funktionsdugligt och att med urdraget typiskt menas att man inte kan få startmotorn att snurra... Dock har ju bilbatterier den egenskapen att om man belastar dem hårt (startmotor) så förlorar de snabbt möjligheten att ge någorlunda full spänning, och därmed ström, men låter man dem sedan stå obelastade så återhämtar de sig relativt snabbt...

Att gissa på att man laddar med 10A är nog en rätt OK gissning ändå, jag tror man kan ladda med mer när generatorn snurrar på ordentligt, och när batteriet är ganska urladdat, men strömmen sjunker ju när spänningen i batteriet ökar.

Jag har ibland använt ett mindre 12V-batteri till lite ljuskällor i en stuga i obygden. Vid bilåkning så tar jag ibland med det, anslutet till cig-uttaget, och då brukar några mils körning räcka bra för laddning. Dock är jag ju rätt oklar över hur mycket jag förbrukar med ljuskällorna som är ett par 12V-lysrör.

EDIT: Tangos förslag med separat batteri är klockrent. Att belasta startbatteriet och sedan hoppas att man kan starta bilen låter som en potentiellt dålig idé, men det kanske inte heller var din avsikt. Det ska göras med stor försiktigthet, och spänningsvakt (brukar även finnas på Jula, CO, Biltema) är ett minimikrav.