• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur länge varar bilbatteriet?

Hej!
Är det någon i denna bildade skara som kan bilbatterier? Jag undrar hur länge varar bilbatteriet om man har t ex en lampa, eller kylbox ansluten till cigarettuttaget och motorn avstängd? Handlar det om flera timmar eller bör man ha bilen igång? Eller bör man starta bilen med jämna mellanrum? Någon som har en aning "mellan tummen och pekfingret"?

Johnny
 
Det beror på hur mycket ström sakerna drar.

Ett litet enkelt exempel.

Ett bilbatteri kanske är på 70 Ah, och vi räknar med att det är fulladdat. Ett blybatteri tar permanent skada av att bli för mycket urladdat, så vi kan säga att vi kan räkna med att ta ut hälften, d.v.s. 35 Ah.

Helljuset brukar vara på 55 W och är två lampor, d.v.s. 110 W.

Batteriets spänning är 12 V så helljuset drar 110/12 = 9,2 A

Det innebär att batteriet räcker 35/9,2 = 3,8 timmar.
 
Om du vet effekten P (i Watt) på den pryl du vill använda kan du göra ett överslag själv mha Ohms lag, dvs hur mycket ström I (i Ampere) den drar per timme. Spänningen U är 12V :
P=U*I => I=P/U

Bilbatteriets kapacitet i Ah måste du kolla själv, och full kapacitet kräver ett friskt och fulladdat batteri. Tar du ut max kapacitet ur batteriet blir det problem att starta bilen sedan;).

Ex en kylbox på 45W kan köras max 16h på ett bilbatteri på 60Ah.

(I=45/12=3,75A => 60/3,75=16h)

(Noterade att nermander redan svarat samtidigt:))
 
När det gäller cig-uttag så är det olika hur de är kopplade. I vissa bilar fungerar det med nyckeln urtagen, och i andra måste nyckeln vara i tändningsläge. Det senare innebär tyvärr att diverse andra förbrukar också kommer att dra ström i onödan.

Anslut då hellre direkt till batteriet, gärna med kraftiga kablar, kylboxar brukar få cig-proppen att bli rätt varm, så det sker normal rätt stora förluster.
 
Hör inte frågan hemma i lättpackarforumet? ;-)

När det gäller kylbox så finns det kylar som går på gasol, 12volt och 230 volt huvudsakligen avsedda för båt o husvagn men funkar i bilen också. Jula hade några prisvärda lådor i sortimenter förra året.
 
Tack och bock!

Tusen tack för snabba svar. Förutom kylbox är det primaära att driva en UV-lampa på 15 watt (för fångst av insekter). den kan jag ha på hela natten efter beräkning med era formler :)

Tack!

Johnny
 
Förutom kylbox är det primaära att driva en UV-lampa på 15 watt (för fångst av insekter). den kan jag ha på hela natten efter beräkning med era formler :)

Tack!

Johnny

Jag föredrar tält med myggnät;), dvs bättre hålla insekterna på utsidan och sova gott än att försöka "fånga" dem.
 
Observera dock att våra formler förutsätter fulladdat batteri.

Sen behöver du ju också fundera på hur lång tid det kommer att ta att ladda upp batteriet igen. Eller ska du bara vara ute en natt och sen åka hem och ladda batteriet?

Jag vill minnas att man brukar räkna med att det krävs minst en halvtimmes körning innan batteriet börjar ta laddning, och för att ladda det fullt så krävs det antagligen rätt många timmars bilkörning...
 
En generator i en bil ger väl typiskt mellan 50 och 100 A.
Den laddar tämligen omgående, och vid körning med en bil med bara halvljus (låg fläkt, ingen elbakruta, ingen stereo osv) så blir det ganska mycket över till batteriladdning.

Så på en timme (med någorlunda motorvarv) skulle jag nog säga att man hinner ladda en hel del.

Jag vet inte hur många ampere laddning ett batteri kan ta emot i det läget, men det kanske handlar om 10A, kanske mer, kanske mindre.