Hur länge räcker gasen egentligen...?

avslutad210712

Gäst
jag har bränt 560g på ca 8 uppkok. 100g känns lagom per dag. Fattar inte vad ni snackar om.

Hur i allsin dar kan man bränna 100g gas per uppkok?

Man kanske inte skall köra ärtsopans 4 timmars kokande på fjällen. Finns annan mat som passar bäöttre.

Vidhåller att med NORMAL användning åp fjällen så räcker en 230g patron för en person per vecka.

Jag vet inte hur man gör med de där jäkla gasköken verkar det som (nybörjare). I början gick det skitfint, men nu blir det knappt nån sprutt på lågan och den blåses ut hela tiden. hur mycket ska man dra åt brännaren egentligen? Vill ju inte förstöra packningen

men tydligen så hade jag fel om gasen jag skrev tidigare - ingen av burkarn var slut! bara jag som trodde det, för att det inte kom nån jävla gas. Visst det skvalpade!men tänkte det var för lite kvar.

Så nej! jag har inte bränt 560g på 8 uppkok :)...nått annat som är fel.

Så länge du drar med handkraft och inte är en övermänniska lär du inte kunna dra sönder någon packning. Ta i lite, det tål det.

avslutad210712

Gäst
Jag vet inte hur man gör med de där jäkla gasköken verkar det som (nybörjare). I början gick det skitfint, men nu blir det knappt nån sprutt på lågan och den blåses ut hela tiden. hur mycket ska man dra åt brännaren egentligen? Vill ju inte förstöra packningen

men tydligen så hade jag fel om gasen jag skrev tidigare - ingen av burkarn var slut! bara jag som trodde det, för att det inte kom nån jävla gas. Visst det skvalpade!men tänkte det var för lite kvar.

Första gången jag råkade ut för att mitt Omnifuel hade sotat igen faattade jag ingenting och såklart i ösregn för att göra det hela riktigt bra. Tog fram rensnålen och sen gick det bra. Har däremot ingen aning om köken sotar igen av gas eftersom jag kör mina Omni-kök omväxlande på Heptan och gas och skyller på heptanen när det blir sotigt. Har ett Eta-kök av något slag men det är använt för lite för att ska ha hunnit sota igen.

Helst inte, men många gör det i absid och det viktiga förutom att det är fritt tillräckligt högt upp är att avgaserna från köket inte blåser in i tältet och fångas som i en säck där och någon ligger där och sover... mao. se till att det är mycket välventilerat.

Är det oväder och regnet/snön är horisontellt så kanske man måste laga inne i tältet, men då brukar det blåsa en massa och ventilationen fungerar av den orsaken, men är det hällregn men ingen vind alls så måste man vara observant och kanske ha hela tältsidor öppna

Den stora faran förutom att köket slukar syre för 30-50 sovande människor vid fullgas (3kW) oavsett bränsle - är kolmonoxidfaran. En öppen blå låga utan gula spetsar, utan gryta över sig, ger inte speciellt mycket kolmonoxid, men...

En kall gryta med kall vatten/snö och ännu värre - en gryta med kylflänsar ovan på lågan kan ge 100 - 1000-faldigt mer med kolmonoxid för att förbränningen inte slutförs vid dom kalla ytorna och de kalla flänsarna. Och i tester med planbottade grytor har det räckt att höja grytan ett par cm högre än kökets standardhållare för att kolmonoxidhalten i avgaserna skall sjunka med faktor 10 och mera. kylflänsade grytor är ännu ganska nya men rapporter finns att dessa har orsakat kolmonoxiförgiftningar just för att de använts inne i tält - så för säkerhets skull planbottnad gryta som kan hängas/ställas lite högre över lågan än normalt om man nu skall elda inne i tält.

känslighet för kolmonoxid-förgiftning är också olika beroende på vilken höjd man är. är man över 2000 m och högre så börja man bli väldigt känslig för kolmonoxid och man skall helst inte stå i avgaserna/röken/matoset ens utanför tälten när man laga till mat.

Jag måste ha ett extremt bra kök (Primus Eta Solo) - men jag och flickvännen gjorde av med två stycken 100 g-burkar på våran 7 dagar långa fjälltur med kokning till frukost, lunch och middag samt någon kaffekopp eller så på dagen.

~Slif

Därför jag kör med snabbmakaroner när jag har pasta i fält, då minskar man det slöseriet något i alla fall. Oftast har jag pastan till Blå bands vegetariska Bolognese eller Carbonara.
Man kanske ska exprimentera huruvida man kan koka upp makaronerna med pastasåsen eller om man kan ta pastavattnet till såsen?

Va? Det är väl klart att man använder vattnet till såsen? :) Om man inte har tillagningskärl så det räcker till att helt enkelt spara vattnet, så tar man litet mer vatten än i såsanvisningen i kastrullen, ungefär lika mycket extra vatten som pasta, och blandar. Om de har väldigt olika koktid får man väl lägga i dem litet efter varandra.

Hej,
Det har hänt förut att ventilen i gasburken legat lite för lågt och därför inte öppnats helt när man skruvat på sin brännare eller slang. Sist vi hade det problemet var åtta år sedan och butiken tog tillbaka burkarna. Det skulle möjligen kunna vara din anslutning det är fel på, att tappen som skall öppna ventilen är för kort, men det är mera troligt att det är fel på ventilen i burken.

Mvh, Klas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg