Hur länge räcker gasen egentligen...?

Ja det har nått med att det inte händer något under en viss temperatur me pastan men
uteliv innebär inte 9 stjärning måltid ändå - man får nöja sig me nått hack ner iaf om man skall vara bränslesnål

Ja det har nått med att det inte händer något under en viss temperatur me pastan men
uteliv innebär inte 9 stjärning måltid ändå - man får nöja sig me nått hack ner iaf om man skall vara bränslesnål
Det kan ju inte bli varmare än 100 grader i kokvattnet hur mycket man än stormkokar. Att pastavatten skall "stormkoka" är mest skrock, men med saklig grund: det handlar om att säkra att pastan inte klibbar ihop. Men det är bara funktionellt att dra på värmen medan man lägger in pastan, så att koket inte stannar av, samt röra om en gång och skaka loss ev. hopklibbade strån så snart de mjuknat. Sen kan man lugnt sänka värmen.

Vad jag däremot aldrig fattat, är pastakokets popularitet på vandring. Slänga tunn snabbkokt pasta i soppor etc som man ändå kokar och äter upp helt är effektivt, men för ett "klassiskt" pastakok får man ju koka upp, och hålla kokande, en stor mängd vatten som man sen bara häller ut. Alltså ett stort slöseri med bränsle.

Couscous eller bulgur behöver bara svälla och kräver inte att man värmer mer vatten än vad som absorberas. Metoden funkar hyfsat även med mycket tunna äggnudlar, typ "änglahår", men då får man röra om och tillsätta smör.

Vad jag däremot aldrig fattat, är pastakokets popularitet på vandring. Slänga tunn snabbkokt pasta i soppor etc som man ändå kokar och äter upp helt är effektivt, men för ett "klassiskt" pastakok får man ju koka upp, och hålla kokande, en stor mängd vatten som man sen bara häller ut. Alltså ett stort slöseri med bränsle.
Därför jag kör med snabbmakaroner när jag har pasta i fält, då minskar man det slöseriet något i alla fall. Oftast har jag pastan till Blå bands vegetariska Bolognese eller Carbonara.
Man kanske ska exprimentera huruvida man kan koka upp makaronerna med pastasåsen eller om man kan ta pastavattnet till såsen?

Alltså, bara för upplysning, Spaghetteria Carbonara följer inte med på turen..

Och piezotändare har jag inte ens i min ägo.

Gasförbrukningen beror ju på en del yttre faktorer men framför allt på kosthållningen. Min erfarenhet säger att vid fjällvandring är förbrukningen får två personer ca 80 gr per dygn. Något lägre vid paddelturer, ca 70 gr.
Vi torkar merparten av maten själva t ex köttfärs, kyckling och inga snabbmakaroner så det blir långa koktider. Ibland något potatiskok och uppvärmning av vatten till disk och hårtvätt.
Så visst går det att spara in en hel del genom att ändra menyn, men runt 300 gr i viktökning för en veckotur fördelat på två är ju ingen större katastrof.

Jag vägde gaspatronerna före och efter sommarens fjälltur. Det hade gått åt 144 gram för två personer för 7 dagar. Vi steker omelett till frukost och tar några koppar kaffe. Det brukar bli någon kopp kaffe när vi slagit upp tältet på kvällen, och ibland en kopp choklad eller chai. Till kvällis blir det hemtorkade rätter där vi använder grytmysare. Ibland används köket också till desserter, t.ex. torkade äppled med kanel och cantuccini. Vi hade 2 kvällar då vi inte använde köket för kvällsmaten. Middag på kallrökt renkött, torkat renkött, parmesan och pecorino med ett glas old wine zinfandel går inte av för hackor!

Vi brukar bara köra lite beef jerky, pemmican eller ölkorvar till lunch med lite knäckebröd. Hade vi haft lite bättre väder hade vi kanske suttit och myst med en kopp kaffe till lunchen också. Nu blev det inte så.

Ha dé gott
Peter P.

Jag vägde gaspatronerna före och efter sommarens fjälltur. Det hade gått åt 144 gram för två personer för 7 dagar. Vi steker omelett till frukost och tar några koppar kaffe. Det brukar bli någon kopp kaffe när vi slagit upp tältet på kvällen, och ibland en kopp choklad eller chai. Till kvällis blir det hemtorkade rätter där vi använder grytmysare. Ibland används köket också till desserter, t.ex. torkade äppled med kanel och cantuccini. Vi hade 2 kvällar då vi inte använde köket för kvällsmaten. Middag på kallrökt renkött, torkat renkött, parmesan och pecorino med ett glas old wine zinfandel går inte av för hackor!

Vi brukar bara köra lite beef jerky, pemmican eller ölkorvar till lunch med lite knäckebröd. Hade vi haft lite bättre väder hade vi kanske suttit och myst med en kopp kaffe till lunchen också. Nu blev det inte så.

Ha dé gott
Peter P.

Det är så där som man ska ha det när man är ute :)
Vart ju riktigt hungrig nu........

Sista 8 dagarsturen som jag var ute på, så brände jag en hel 220 gr tub och påbörjade den andra.
Så vet inte exakt men 500 gr gas ska räcka för mig 10 dagar.
Kokar då bara kaffe och vatten till frystorkat.

I en vindstilla situation sommartid så kan man koka 1 port ris med vatten enligt paketet och 20 minutes koktid drar ca 7 gram gas på en trangia 27 med gasol och med användande av stekpannan som lock - kör man på mer låga än just pytteliten låga så blir det snabbt nötsmak på det hela långt innan koktidens slut... att köra med 2 portioner hade nog bara kostat ett par gram till - mest för att det är mer vatten att värma medans långkoket i sig drar ungefär lika.

man kan koka långsamt bubblande genom vattnet i en timme med lock enligt ovan på ca 8 gram gasol.

Så, nej långkok är inte ursäkten till hög förbrukning ens om man dubblar ovanstående förbrukning för att det är icke-ideal situation - såvida man inte kör utan grytlock och stormkokar hela tiden.

en sak som också kan dra väldigt mycket gas i onödan är om man inte har fungerande vindskydd för köket!.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg