Hur länge paddlar ni?

Vilka förhållanden krävs för att ni slutar paddla?

Att isen har lagt sig och det inte finns något öppet vatten vid strand att lägga i vid. Visserligen blir det färre och kortare turer under vinterhalvåret men det är en fin tid att paddla.

Med torrrdräkt och en extra säkerhetsmarginal i det man gör så är det inga problem. Kylan upplever jag inte alls som något problem utan snarare värmen i och med att jag vill ha tillräckligt under "sparkdräkten" för att klara ett dopp.
Det är en underbar tid att paddla. Fina vinterdagar med lite lätt pudersnö på kobbar och skär och vackra isformationer i vattenbrynet är sagolikt.

I ganska många år nu har jag paddlat tills isen lägger sig på Mälaren. Det brukar ske mot slutet av december - vill minnas att jag förra året paddlade den 20/12 sista gången.

Sen jag skaffade torrdräkt för ett par år sedan, känns det också mycket tryggare när jag är ute ensam. Visserligen är jag lite försiktigare på vintern om jag är ensam och det blåser mycket, men kortare överfarter på 2-3 km känns helt OK med torrdräkt på.

Som många redan sagt är det något visst med att paddla så här års - allt är så fridfullt. Samtidigt är det riktigt skönt att slippa alla snabba motorbåtar...

För att det blir is på insjöar och då är det tungpaddlat ;)

Exakt! Det är lite märkligt att ett så pass strömmande vattendrag som Dalälven fryser så tidigt, förra året paddlade jag sista gången de 6 December, sen var det omöjligt att hitta öppet vatten inom rimligt avstånd till Horndal där jag bor och verkar.

Paddling vintertid kan ge helt nya upplevelser. Det behöver inte vara långtur utan bara en sväng hemmavid.
Bilden är tagen vid BKK januari 2007. Första snön har kommit och vattennivån är extremt hög. Staffan paddlar över vägen som vanligtvis ligger ca en meter ovan vattenytan. Starka vindar byggde centimetertjocka snölager på trädstammar och bergväggar.

Bilagor

• Staffan_magnus3s.jpg
    Staffan_magnus3s.jpg
    73.5 KB · Visningar: 462
Vad skall man säga? Utsidans medlemmar har nu bekräftat att vi kan paddla fast det ligger is vid stränderna. Vad mina vänner/flickvän än påstår, verkar jag inte vara en galning, trots att jag gärna paddlar när det är kallt och is. Med gott samvete kommer jag att ta fram båten i kväll, paddling i morgon!

Med torrrdräkt och en extra säkerhetsmarginal i det man gör så är det inga problem. Kylan upplever jag inte alls som något problem utan snarare värmen i och med att jag vill ha tillräckligt under "sparkdräkten" för att klara ett dopp.
Så upplever jag det också, men eftersom min kropp är en smula dysfunktionell efter en olycka så klarar jag max 6 km utan rast och då är det ju enkelt att rasta ofta och ventilera den lilla fukt och värme som så att säga är över..

En vanlig paddling brukar bestå av 3 km paddling, fikarast, 3 km paddling, lunch, och sen likadant på återvägen. Det brukar bli heldagstur iom. att jag också vandrar en del vid rasterna. Avslutningen på paddlingsdagarna blir alltid 3-400 meters ryggsim för att stretcha ut ryggen.

Paddlingen är för mig ett sätt att hålla igång kroppen, inte nåt rekordförsök eller nåt jag gör för att få skryta lite inför kompisar.

tält tur

Sista tältturen i år blev i oktober då tältet gav sin sista suck pågrund av höststormarna. Nu får jag och sambon vänta tills vi har köpt ett nytt och bättre tält innan det blir någon tälttur. Men vanliga turer blir det sålänge det inte ligger för mycket is. Jag gillar att paddla längst med iskanten om vädret tilllåter:)

Nya stavar - vill ha is!

I år har jag äntligen fått gjort ett par nya kajakstavar - f.d skidstavar nedkapade till 40 cm längd. Använder dem för att hasa kajak på is som inte håller att gå på, åka upp och ner på iskanter osv. Hur kul som helst, ibland när det är vatten på isen kan man få kajaken att gå riktigt fort!

Har även provat åka forskajak i ungarnas kälkbacke, men det var mindre lyckat. För mycket yta mot snön, blev dålig fart. På pluskontot kan dock noteras att jag gladde min medmänniskor, de fick sig ett gott skratt på min bekostnad.

Nu väntar vi bara på lite is att prova stavarna. Jag sneglar på havsvattentermometern - den visar just nu 7,1 grader (Göteborgs hamninlopp), så det blir till att vänta ett tag till...

hälsningar
Jens

Idag är det sol - då blir det paddling!

Dock har jag inget sällskap och äger ingen torrdräkt men flytväst, paddeljacka och underställ funkar det med.

Om vattnet inte täcks av is så går det att paddla i det! ;-)

Långfärdsskridsko när isen ligger, kajak när vattnet är öppet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
avslutat medlemskap 1003 Paddla länge kanske, inte långt... Paddling allmänt 9
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
S/Y Norden Den bästa mässan på länge!!!!!!! Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
jleol Splint paddlar Paddling allmänt 4
Seayak520 Färg paddlar (för synlighet) Paddling allmänt 25
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
sterneborn Paddlar åar, Göta Älv & Nossan Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
fraewu Resa med utrustning? (eg. paddlar) Paddling allmänt 17
Stuvarn Mindre paddlar! Paddling allmänt 2
Stuvarn Hur mkt paddlar ni varje år? Paddling allmänt 16
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
PetNor Ray Mears paddlar i m/59 skjorta. Paddling allmänt 1
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Josie robson voyager/storm/bracsa typhoon paddlar Paddling allmänt 1
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
Jocka smältlim till Paddlar Paddling allmänt 3
olmar Är det någon som paddlar? Eller snackar ni bara? Paddling allmänt 20
Plastex Detta paddlar vi i Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Upphittade: Paddlar och kompass Paddling allmänt 1
fredriklindblad Paddlar Paddling allmänt 2
Plastex Vad paddlar du? Paddling allmänt 143
paddla Hur snabbt paddlar en nybšrjare? Paddling allmänt 5
minken Hur snabbt paddlar man? Paddling allmänt 3
osse80 SPANA IN DENNA SIDAN OM EN KILLE SOM PADDLAR HELA KUSTEN Paddling allmänt 0
Erfarenhet av Robson paddlar...? Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg