Hur länge orkar man gå?

Intressant diskussion!

Ska nog testa detta nästa gång jag är iväg och vandrar eller cyklar eller vad det nu blir. Inte för att testa mina gränser utan för att utnyttja semestern. 5 veckor är ju så löjligt lite. Tillbringar man semestern i Norrland på sommaren kan man hinna med en hel del.

...Johan...
 
vart hade du tänkt vandra?

det är intressant att se hur man reagerar under sådana här bravader! allting går i vågor, ena stunden kan allt kännas kört o i nästa stund känns det som att man orkar hurmkt somhelst. för att ta sig långt m så lite sömn som möjligt är det bäst att sova så korta sekvenser som möjligt för att inte kroppen ska falla in i djupsömn o därmed bli ännu tröttare (max 30min sömn)...även 5min pauser för att vila ögonlocken. intressant att se hur viktig sömnen är för kroppen!

linnéa
 
Xtreme lopp

Läste om nån långdistanslöpare (Rune kanske) som tyckte att de värsta loppen var 30 mils loppen för då sov man inte alls och de slet på kroppen mest.

100 mils loppen var "enklare" för då tvingades man sova då och då...
 
Energi...

sajberjohan; sa:
Största problemet borde väl vara att hålla sig vaken. Men när ma ser multisporttävlingar som ECO challenge verkar de tugga i sig en hel del "energy bars" och liknande.

Jo, det stämmer, men energitillskotten är ju främst till för muskulaturen. Sömnigheten finns där ändå och den måste man bekämpa. Jag tror inte att energitillskott påverkar det särskillt mycket. Fast det är klart att om man känner sej "pigg i kroppen" så är det lättare att hålla motivationen uppe, vilket gör att man inte påverkas av sömnigheten i så hög grad.

Om man gör nått sånt här på sommaren klarar man sej förmodligen mycket längre än på vinterna pga. att det är ljust en mycket större del av dygnet.
 
Instämmer met xpat, det är lite som att gå in i en vägg när det börjar bli riktigt mörkt om man knatat/sprungit hela dan. Riktigt otrevligt. Kaffe hjälper, är dock vätskedrivande.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.