Hur länge håller ett tält?

Lätta vävar

håller sämre och vind och solljus angriper väven.

I min erfarenhet har både nylon och polyester begränsad livslängd.

Tyngre vävar typ militärtält och Moskosels/Tentipis bomullpolyester tål betydligt längre användande.

Thure

Enligt reklamen är Fjällrävens G 67-väv en polyesterväv "som inte töjs när den blir blöt och är vattentät enligt VDN-normen". Polyesterväven ska inte heller försvagas av UV-strålning.

:

Det stämmer med min erfarenhet, jag har aldrig behövt efterspänna på mitt Keb3 tält inte ens efter dygnsregn (kommer ihåg:( en dygn på Tofta Gotland när det regnade över 100mm, vårt tält stod välspänt och vattnet pärlade av medan alla andra tält på campingen sackade markant).

Tunnare vävar rör sig mer markant, och jag märker att jag får jobba mer med efterspänning pga väderlek (regn, fukt, sol) på mina nuvarande tält i tunnare väv (Bergans Compact light, HB Nallo/Akto) än mitt HB Nammatj 2GT som är i kraftigare yttertältsväv.

Utan att vara expert på tält, blir min kvalificerade gissning denna:

Sömmar och stänger tar mest stryk av vind och ruff behandling. Vind för att det mattar ut material rent mekaniskt, och det andra säger sig självt. Kör tältet genom flygplatsens bagagehantering x antal gånger och få ut en påse skrot. Tältbotten kan också nötas hål på om man tältat mycket på klippor eller andra nötande underlag. Om det är frågan om ett generellt slitage är det nog bara byta istället för att lappa. Nästa hål kommer tätt inpå det första.

Syntetmaterial i tältduk tar i första hand stryk av solljus, eller rättare sagt UV-ljus. Det bryter ned materialet så att det blir skört. Att det blekts är en tydlig indikator på var det kan ha påverkats.
(Har ditt tält stått på gräsmattan juni-sep, i tio års tid, skulle jag nog inte lita så mycket på det.)

Bomullsväv tål UV-ljus bättre, (men inte oändligt). Den kan istället ruttna om den lämnats fuktig.

Lokal yttre påverkan som hundpiss och fågelskit kan ha oväntade konsekvenser, men är svårt att säga något generellt om.

Om tältet inte utsatts för något av ovanstående i särskilt stor mån, utan mest legat på hyllan, håller det troligen "jättelänge". Det finns vissa mjukgörare i syntetmaterial som kan dunsta bort och göra dem styvare och därmed sköra, men det märks med en gång man hanterar materialen skulle jag säga.

Detta baserat på erfarenhet kring andra textila saker som rep, cykelsadlar, båtdynor, kapell, presenningar, osv. som lämnats åt elementen.
Specifika saker som kan hända tält med delaminering av silnylon och vadvetjag får andra fylla i. Mina tält har större delen av sina liv just legat på hyllan, och håller alltså ännu.

Bland de dyraste tält som går att uppbringa på den svenska marknaden tål inte solljus.

OT.
jag har bl.a ett rött Hilleberg men jag låter inte det stå uppe dygnet runt veckovis på ett ställe
Per

Haha, ser ut som mitt Stalon från Hilleberg inköpt 1993. Platsar på Pridefestivalen. Fick mycket sol på Kreta 1996 och Kroatien 2006. Gissar det varit uppe ca 25 dagar/år. Väven är prasslig och känns som papper idag. Tältet håller tätt men inget jag skulle använda på avsises platser.

I somras använde vi ett Fjällräven New Zeland på bilsemester i Europa. Inköpt 1990 och använt kanske 25 dagar totalt. Läckte som ett såll i bottnen. Efter sista natten hamnade tältet i en soptunna i Potsdam.

Jag hade ett postordertält som barn. Ett grönt ryggås tremanna.
För ca 25 år sedan köpte jag ett Fjällräven Australia. Ett tremanna kupoltält. Yttertältet färgade av sig på det ljusa innertältet men i övrigt höll det fram tills jag för 5-7 år sedan köpte ett Jack Wolfskin Gossamer. Enmans (1½-mans) tunneltält.
I början på den här sommaren plockade jag fram Fjällräventältet. En gummi/silikonliknande hinna hade fjällat från utsidan på yttertältet, förmodligen impregneringen. Allt till tältet var kladdigt, ungefär som om det smetats in med sav eller kåda. Jag tvättade stänger och pinnar med vatten och såpa och fick dem rena. Tältet slängde jag på vinst och förlust in i tvättmaskinen med vanligt tvättmedel, men det var lika kladdigt efter torkning. Så jag sparade alla metalldelar till framtida hembyggen och kastade resten.
I början på den här sommaren köpte jag en DD Travel Hammock / Bivi och Alpkit Rig7 tarp. Hur länge de och Gossamer håller återstår att se.

Har haft många gråvädersturer i fjällen med ett Tarfala 3p från 69, i somras höll det tätt på gräsmattan när besökande ungdomar ville pröva på en tältnatt och givetvis blev det regn.
Att torka bomullsinnetält är lätt om det blåser lite och är uppehåll.

go tur

Jag hade ett postordertält som barn. Ett grönt ryggås tremanna.
För ca 25 år sedan köpte jag ett Fjällräven Australia. Ett tremanna kupoltält. Yttertältet färgade av sig på det ljusa innertältet men i övrigt höll det fram tills jag för 5-7 år sedan köpte ett Jack Wolfskin Gossamer. Enmans (1½-mans) tunneltält.
I början på den här sommaren plockade jag fram Fjällräventältet. En gummi/silikonliknande hinna hade fjällat från utsidan på yttertältet, förmodligen impregneringen. Allt till tältet var kladdigt, ungefär som om det smetats in med sav eller kåda. Jag tvättade stänger och pinnar med vatten och såpa och fick dem rena. Tältet slängde jag på vinst och förlust in i tvättmaskinen med vanligt tvättmedel, men det var lika kladdigt efter torkning. Så jag sparade alla metalldelar till framtida hembyggen och kastade resten.
I början på den här sommaren köpte jag en DD Travel Hammock / Bivi och Alpkit Rig7 tarp. Hur länge de och Gossamer håller återstår att se.

Det du råkat ut för är att PU-beläggningen på väven åldrats. Drabbar all PU-belagd väv med tiden, så vill man slippa detta elände väljer man silikonbelagd väv istället (som inte åldras på samma sätt). Själv har jag en ramryggsäck (Fjällräven Raven gyro 70) som blivit oanvändbar pga att Fjällräven använde PU-belagd väv för snölås under något år kring 1985 när denna säck köptes:(. Alla andra liknande säckar jag kollat med andra tillverkningsår har silikonbelagd väv och är fortfarande som nya.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Hur länge håller tältdukens behandling? Bo och sova 9
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
Knall Tentipi håller materialegenskaper hemliga Bo och sova 12
Eleanor Mammut Kompakt MTI. Håller den mig varm? Bo och sova 8
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
fotografiskt Summit reactor extreme - håller den måttet? Bo och sova 5
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
sterneborn Laga ett sönderbrännt helsport varanger 8-10 😫 Bo och sova 27
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
SydTobbe Myggnät i ventilation, ett måste? Bo och sova 6
e_kjellgren Modifiera ett Limelight 3P? Bo och sova 2
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
Marcus.A.Mansson Sy ett tält Bo och sova 8
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
tlundberg Hur kallt klarar ett vanligt cellplastliggunderlag? Bo och sova 29
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
xfredrikx När blir ett tält "tungt"? Bo och sova 9
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Davva2 Mer/mindre kondens i ett enväggstält på vintern? Bo och sova 4
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
såg andvända bara yttre tältducken som ett vindskydd. Bo och sova 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg