Paddelbrott
Jag har en likadan kajak, eller i vart fall en Point K1R, och upplever samma problem.
Jag har också tagit till mig tipsen om att använda paddeln som stötta när jag kliver i, men har också läst att det kan vara äventyrligt för paddeln. Den kan helt enkelt knäckas. Dessutom tycker jag det verkar vara farligt för däckslinorna att spänna fast paddeln under desamma för att få stöd när man kliver i. Har jag fel?
När jag kliver i min kajak från en brygga sätter jag ner båda fötterna i sittbrunnen medan jag fortfarande sitter på bryggan. Sedan liksom vrider jag mig ner genom att flytta fram fötterna samtidigt som jag stödjer mig med en hand och en armbåge på bryggan. Till slut är fötterna på plats, ändan på sitsen och jag halvligger med överkroppen på bryggan ungefär som om jag desperat försökte klänga mig fast vid den. Därifrån är det ganska enkelt att maka ändan bra på plats med liggunderlag och annat och sedan resa överkroppen. Det låter knepigare än det är, och efter ett par gånger sitter rörelsen bra.
Från en sandstrand klafsar jag ut i vattnet medan kajaken ligger med stäven mot land och på sådant djup att den sitter fast, men inte för hårt så jag inte kan komma ut sedan. Därifrån ställer mig bredvid kajaken, sätter ner en fot ungefär mitt i sittbrunnen, sätter mig ner och sitter då med en fot på plats och en utanför relingen, drar in foten utanför och trixar ner den på plats. Detta förutsätter ju förstås att jag kan få ner benen när jag redan satt mig, hade jag en tre centimeter mindre sittbrunn eller var lite större eller ovigare skulle det inte gå. Paddeln håller jag med en hand och använder försiktigt som stöd mot botten under manövern, företrädesvis på den sida jag har foten som hängde utanför. Den andra handen håller jag på sittbrunnssargen mitt i båten för att inte belasta den sidledes. När jag blir stor och kan det här med paddling räknar jag med att istället för att stötta med paddeln mot botten jag skall klara av att hålla ett lågt stöd i vattnet.
När jag väl satt mig till rätta, fått på kapellet och ordnat med keeperna brukar jag upptäcka att jag glömt paddeln, stänga packluckorna, knyta loss kajaken från bryggan eller något annat som gör att jag måste krångla mig ur kajaken igen. På det sättet får jag bra med träning på i- och urstigning. Testa gärna själva!
Kalle