Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv?
Slanan måste vara färsk om det ska fungera bra. Jag brukar böja slanan genom att ha den i armhålan och trycka neråt så den böjs. Sedan skär/trycker man med kniven i 45 graders vinkel mot slaqnan där den är böjd. Detta gör man i ett moment rakt igenom slanan. För att den inte ska spricka får man reglera lite hur mycket man böjer slanan.
jag är medskyldig till påståendet om att kapa 2" slanor med ett skär, jag gör oxå precis som norpan här beskriver, ganska enkelt faktiskt.. det som det handlar om är "teknik" och eftersom tydligen nästan ingen här behärskar en sådan "basic move" som att kapa en slana med ett skär så förstår jag varför Fällkniven har så många anhängare..
Jag gör också som Norpan. Som sagt krävs att slanan är färsk och att man böjer lagom mycket. Tror inte böjen har så mycket med brytning att göra, mer för att förhidra att kniven nyps fast och fastnar. Med ett tjockt blad blir det nog svårare, men jag vet inte, har aldrig ägt en tjockbladig kniv.
Borde väl vara diagonalsnittet som är intressant om man böjer en slaná? Att karva av en 5 cm tjock (genomskärning) "kvist" vinkelrätt kräver kanske en slägga att slå på kniven med?
Frågan är väl varför det är så BRÅTTOM att få av den där slanan från första början? Är det bussen som skall hinnas med ut ur urskogen?
Inte för att jag vill starta om diskussionen stora-kontra-små knivar igen. Men i det aktuella fallet skulle jag alltid välja en rejäl huggare framför både yxa och liten morakniv. Sorry.
Försök att tänka dig att du skall hugga ca 40 slanor i den här storleken. Vilket verktyg använder du? Knappast en morakniv med en egglängd på 10 cm eller?