Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv?

OT

dePaul; sa:
Jag går i bilköpstankar precis nu. Det lutar åt en Suzuki SX4 med 4WD. Den har också ESP. Om jag köper den så blir det min första bil med den här finessen. Låter häftigt det där med kurvtagningen.
~Paul~

Om det är väghållning du är ute efter, kolla på Subaru Impreza också. En provkörning i halkigt väder, sen är du fast. Vad nu detta har att göra med att skära av pinnar...

Re: OT

Vandrare; sa:
Om det är väghållning du är ute efter, kolla på Subaru Impreza också. En provkörning i halkigt väder, sen är du fast. Vad nu detta har att göra med att skära av pinnar...
Björn, Imprezan har varit min önskebil ett tag men den ligger lite utanför mina budgetramar. Suzukin kostar 115K mindre.

~Paul~

Re: Re: OT

dePaul; sa:
Björn, Imprezan har varit min önskebil ett tag men den ligger lite utanför mina budgetramar. Suzukin kostar 115K mindre.

Jo visst, men den har funnits ett tag. Jag är inte heller den som har råd att lägga massvis på en ny bil. Som tur är finns det andra som har. Subaru har samma kvalitetsrykte som Toyota och Mazda, dom går hur långt som helst. Min Subaru Legacy är från 1993, men har ändå bättre väghållning än många nya bilar. Tystare i kupén än Impreza, men större. Tyvärr gör inte Subaru dieselmotorer, men dom går att få konverterade till E85 om man vill vara miljövänlig.

Re: Re: Re: OT

Vandrare; sa:
Tyvärr gör inte Subaru dieselmotorer, men dom går att få konverterade till E85 om man vill vara miljövänlig.
Subaru är verkligen fina bilar. Jag undrar om Suzuki tillverkar bilar med lika hög kvalité som de andra japanska firmor. Hoppas det. Suzukin jag vill ha är utrustad med en diesel på 120 kusar vid 3 500 varv. Ganska avancerad 4hjulsdrift.

~Paul~

Lite lösryckta tankar runt slankapningstekniken:

Om vi börjar halvt bakifrån, så är det som ovan nämndes om att slanan tenderar att kollapsa när den är genomskuren till drygt hälften, relativt lätt att förklara.
I början handlar det om att man lätt kan reglera det böjmoment som anbringas slanan p g a att man nätt och jämnt orkar utsätta den för tillräckligt moment, och då inte riskerar att böja av den. När man passerat mitten eller nåt, så börjar dock förhållandet förändras snabbt. Tanken är nog att behålla böjspänningen i det lager som man kommer åt med eggen ungefär konstant. Spänningen ökar dock naturligtvis (snabbt) om man håller kraften konstant och samtidigt reducerar tvärsnittsarean på slanan genom att skära igenom den. Särskilt när man passerat mitten så sker ökningen snabbare samtidigt som man dessutom hamnar i ett läge då man besitter sådana krafter att man klarar att bryta den. Då hinner man inte reducera anbringad kraft snabbt nog och kollaps sker utan att man hinner skära igenom.

Var ska man då placera kniven? Jo, där momentet är maximalt är också böjspänningen i det yttersta lagret störst. Om man tar slanan i godtycklig höjd över marken och därvid anbringar en kraft i normalriktningen mot slanan, så uppstår högsta momentet vid marken. Skär då nära marken parallellt med markplanet.

Eller, om slanan sitter för löst i marken, böj den över knät med ena handen. Momentet är som störst rakt över knät. Skär vinkelrätt mot slanan dvs i riktning mot knät. Tänk på att minska böjkraften successivt samtidigt som skärkraft och hastighet gärna ökas mot slutet; tänk gärna att du skär igenom och inrikta dig gärna på att fullfölja rörelsen genom slanan med god marginal för att inte tappa fokus när slanan nästan är genomskuren. Detta är förstås bra för kapningen av slanan och dåligt för knät.
Utöver att man riskerar att skilja patella från resten av kroppen, så är det i praktiken svårt att skära tvärs genom slanan, i både detta och det första fallet!
I den mån man inte får problem med friktion mot knivbladets flanker så är man dåligt på att prestera den erforderliga kraften i denna riktning då reaktionskrafterna inte effektivt tas upp av den andra armen. Det är därför lättare att uppnå en högre skärkraft om man skär längs slanan i riktning från den hand som gripit runt slanan. NB: Genom att skära längs slanan kommer man dock aldrig att kunna skära igenom den. En kompromiss är därför att skära snett genom slanan, för att både kapa fibrerna, erhålla rätt reaktionskraft från andra handens grepp samt antagligen och för att på så sätt minimera den (friktions)kraft de redan kapade fibrerna kan utöva mot knivbladet.

Utan att härmed fullständigt beskriva en optimal metod och kroppsposition hoppas jag här ändå ha lyckats beröra ett par av de för slankapningen avgörande parametrarna.

Jag hoppas Patric kan verifiera huvuddragen i detta resonemang, och kanske även komma med kompletterande teorier eller kanske empiriskt belägga delar av resonemanget?

Optimera tekniken

Många av mina frågor hänger i luften som t ex trädslag och varför man använder den här tekniken.

Jag gissar att man utvecklar lika mycket kraft genom att böja slanan som man trycker med kniven. Kanske skall man låsa kniven med kroppsvikt och fånglina och utveckla respektive reglera kraften med hävstången genom slanböjningen?

Kan man tillverka ett verktyg som fixerar kniven så att man kan koncentrera sig på att böja slanan och trycka densamma mot knivbladet?

Jag tänker mig något i stil med ett skruvstycke fast mer som en tång där den ena skänkeln består av knivbladet.

Thure

norpan_; sa:
dePaul; sa:
Men återigen. Din förklaring Patric är inte mer än antydan till själva proceduren. T ex: Hur mycket böj har du på slanan? I vilken vinkel trycker du i bladet? Skär du samtidigt? Är slanan delvis spräckt? I vilken höjd (på slanan) arbetar du? När du skär i böjen, vilken sida är det fråga om - den konvexa eller den konkava?

~Paul~

Det är kanske inte så lätt att förstå hur man gör när vi försöker beskriva det i text. Men fattar du det stora hela är det bara ut och öva.

Man trycker kniven genom träet. Känner man att det blir trögare kan man ricka kniven lite fram och tillbaka samtidigt som man trycker. Man böjer slanan lagom mycket:) Vinkeln på kniven i förhållande till stammen är väl ca 45 grader. Slanan skall inte spricka upp i längdriktningen om man gjort rätt. Jag brukar kapa strax ovanför marken men det går även att göra högre upp.

/mattias

Som PaTRIC säger det beror ju på hur slanan böjer sig och hur stabilt rotfästet är. Det gäller att skära från sig och vara beredd om det/när det plötsligt går lättare. Svetsliknelsen är suverän....
SF grabbarna som skar med sina Nusnäs tyckte det gick lättare med den än med Moran, själv undrar jag om knivhöjden har så stor betydelse, men någon tekniker kan säkert förklara det mer vetenskapligt... En god/dålig bieffekt är att marken blir primitivt minerad med de avskurna, spetsiga stubbarna....

Synd att det skall vara så fruktansvärt blött därute. Får se om det kanske kan torka ut lite senare på dan'. Då skall jag genast ut och testa.

~Paul~

Re: Optimera tekniken

thureb; sa:
Många av mina frågor hänger i luften som t ex trädslag och varför man använder den här tekniken.

Jag gissar att man utvecklar lika mycket kraft genom att böja slanan som man trycker med kniven. Kanske skall man låsa kniven med kroppsvikt och fånglina och utveckla respektive reglera kraften med hävstången genom slanböjningen?

Kan man tillverka ett verktyg som fixerar kniven så att man kan koncentrera sig på att böja slanan och trycka densamma mot knivbladet?

Jag tänker mig något i stil med ett skruvstycke fast mer som en tång där den ena skänkeln består av knivbladet.

Thure

Asså nu ska vi inte krångla till det för mycket. Man använder det för att man kanska bara har kniv på sig eller nåt, det är upp till var och en. Att ta ner en slana av vide kontra ek är en klar skillnad. I allmänhet är mjuka träslag lättare än hårda.

/mattias

dePaul; sa:
Synd att det skall vara så fruktansvärt blött därute. Får se om det kanske kan torka ut lite senare på dan'. Då skall jag genast ut och testa.

~Paul~

Amen litta fukt e väl inte så farligt:)
Hade gärna varit ute hela dagarna om jag haft möjlighet.

/mattias

norpan skrev:
...Amen litta fukt e väl inte så farligt...
I går sade faktiskt Survivorman att fukt är farligt!

Jag sticker ut nu med de två minsta, skall försöka få in barnvagnen i snåren. Att kapa slanor utanför Center Syd kan göra att man får ett rykte i bygden :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Panicmode Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
Uteman Hur diskar man? Utrustning allmänt 16
Letaren Vågar man chansa på en rygga? Altra 75 Utrustning allmänt 5
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
avslutatmedlemskap160620 Vad får man här? Utrustning allmänt 17
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
PenttiVarg Ryggsäck när man ska gå med hund Utrustning allmänt 6
Aleks_T Sjukvårdsprylar, vart får man tag på sånt? Utrustning allmänt 51
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
Elle_belle Ingår sändarbälte när man köper pulsklocka? Utrustning allmänt 14
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
farsgubben Vars köper man byxholkar för kortväxta?? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Jaaa vad ska man säga om denna? Utrustning allmänt 15
tunturi vattenfilter, vad ska man tänka på Utrustning allmänt 1
haskell Var köper man tvålflingor? Utrustning allmänt 11
Martin Fjäderlätt Kan man tvätta sig med YES? Utrustning allmänt 53
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
ÅsaB Ny tranceiver - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 0
PeterOom VHF - vad skall man kolla efter Utrustning allmänt 4
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Boelle Hur tvättar man tältet ? Utrustning allmänt 5
såg man klara sig på sommar utr till viss del. Utrustning allmänt 0
copperdell Hur man hittar begagnad Havskajak i DK? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg