Hur kallt är det i vattnet?

Re: Ut och paddla

lianozovo; sa:
Torrdräkt fungerar. Men det är inget som förhöjer njutningen...
Det verkar som att jag har mindre problem med min importerade goretextorrdräkt för 4200 sek (en Musto) än vad man kan finna ur ovanstående inlägg. Nej: det är inte bara bekvämt, men jag saknar inte sommarklädseln särskilt länge. Det fungar bra. Bättre än väntat. Ger trygghet och bekvämlighet (aldrig blöt, bara övergående svettfuktig). På med förstärkningsplagget och fikarasten blir helt okey för mig. Jag fattade nog budskapet egentligen Ola, jag vill bara balansera lite och säga att torrdräkt säkert kan funka superduperkanon för vissa, sämre för andra.

Jag är nöjd, men ännu gladare i min sommarjacka då jag har sällskap på den lilla kortturen.

Till havs imorrn?
Patric

Vattentemperaturer

Hej Anders,

Vad jag har erfarit, så är vattnet alltid kallare när man hamnat i än vad man trodde innan. Det är bra att veta vad man skall eller inte skall göra dvs praktiska tips om klädsel, vara ute själv, hur länge hinner man simma i X-gradigt vatten osv.
Om du vill ha lite absoluta data på vattentemperaturer i era trakter så kan du ta en titt på:

http://www.bsh.de/aktdat/mk/ostsee
http://www.bsh.de/aktdat/mk/ostsee/actual.pdf

Och det var för 2 veclor sedan.....

Gott nytt år!

Arjan.

Jo, det slog mig när jag paddlade idag, att när man är varm i hela kroppen och vattenstänken bara känns lagom svalkande, så är det lätt att inbilla sig att ett litet dopp skulle vara rätt OK. Inget kan väl vara mer fel antar jag.

Apropå dina länkar (.pdf:en funkade) så var det ett adekvat svar på min inledande fråga, även om om jag måste säga att de många svar jag fått tidigare kanske bättre besvarade mina egentliga funderingar ;-)

Gott nytt år!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg