Hur hårt ska man pumpa?

Jag får problem med whiplash skadan med för hårt fram men ok att lyfta cykeln över kanterna dvs rycka i styret men desto bättre däck och slang desto högre tryck kan man ha.
Men att ha högre tryck minskar ytan mot marken med sämre grepp och kortare livslängd.
Hörde nyss på reportage från cykel VM att man nu har 25 -28 däck för ökad komfort 35 har jag på pendeln 25 på Race 42 på inköpscykel med paket hållare fram
 
Kör jag längre pass på asfalt och grus har jag lite hårdare. I skogen, på min mtb, har jag lite mindre luft.

Det som avgör för mig är komfort. Vill jag ha det lite mjukare har jag mindre luft.

Ju stökigare det är, desto mindre luft i däcken, UTAN att få genomslag såklart.

Äh, jag vet inte...
 
Sist jag var ute och fick lite info var ju av en MTB med slanglösa däck och han hade ej mkt luft i för bra grepp.
Idag var jag ute och handlade och märkte ej före extra kg i väskorna att det var lite luft och fyllde med tryckluft och då får man göra detta försiktigt och blev lite hårt men troligen lite läck och då vill man vara säker att det räcker hem.
Jag har mätare på SKS stål pump och liten digital men anv tummen mest ej så noga bara man ej kör för länge utan att kolla igen.(det är ju ganska stort intervall på rek tryck på däck iaf på märkningen)det var ju ett evigt pumpande då man hade tub och skulle haft våtservetter till att ta bort klister men det fanns nog ej då på 70-80 talet utan man fick ta div blad eller gräs utefter vägen.
 
På min cx med 35 mm däck kör jag runt 3,5-4. LVG 25 mm ca 8.
En sak att tänka på ibland är temperaturen. Jag gjorde misstaget att pumpa ett par lvg-tubdäck inomhus när jag var i Italien för några år sen. Ute var det 40 grader så trycket blev för högt och tuben bak small.
På mtb ligger jag på ca 1-2,5 beroende på om det är stig eller mer xc jag ska cykla. Ibland när trycket är för hårt får man släppa ut, men då handlar det om fäste i första hand.
Det är inte så komplicerat, man har ju ungefärliga angivelser på däcken att hålla sig till och sen får man testa sig fram. För hårt riskerar att bli stökigt och försämra rullmotstånd, för löst riskerar man genomslagspunka men ger bättre fäste ex på steniga stigar. Vintertid på fatbike kör jag ibland väldigt lågt tryck för att få så stor yta som möjligt i lösare snö, men på hårdare underlag så ger det lite punkakänsla.
10 °C gör ca 0.1 bar, så det märks inte speciellt mycket.
 
Det finns flera olika kalkylatorer på nätet, för att bedöma lämpligt lufttryck i cykeldäcken, som t.ex. Silca tyre pressure med tillhörande förklaring.

Det rekommenderade lufttrycket här är dock det lufttryck där däcken ska rulla snabbast.

I vissa fall finns det andra parametrar som bör styra däckstrycket, som t.ex. behov av extra grepp eller att försöka undvika genomslag.

Å slutligen vill jag påminna om att pumpens manometer visar lufttrycket i pumpslangen och inte i cykelslangen. Ty det krävs ju ett visst övertryck i pumpslangen, för att kunna öppna själva cykelventilen och därmed fylla på däcket med ny luft.

För att få koll på lufttrycket i själva cykelslangen, så fordras därför en separat tryckmätare, som t.ex. BBB digital tryckmätare. De brukar kosta ca 200-400 kr/st och ska finnas i välsorterade cykelbutiker.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Hur är det med bilventiler (Schrader)? Blir inte trycket lika där eftersom pinnen i ventilen trycks ned via pumphuvudet?

Thure
 
Senast ändrad:
Hmm, om ventilen verkligen trycks mer mekaniskt av pumphuvudet, och eventuella tryckförluster i systemet försummas, så borde det ju bli samma lufttryck i både pumpslang och cykelslang.
/Niklas
 
Att fotpump visar pumpslangtryck ser jag tydligt: när ventilen kärvar kan manometern visa kanske 6 bar men när ventilen väl öppnar, så sjunker det till mer rimliga värden på kanske 3-4 bar.

/Patrik
 
Jo! Problemet är bara att få tänker så långt. Själv har jag under drygt 25 års tid pumpat upp däcken tills golvpumpens manometer har visat däckets angivna maxtryck.

Å jag tror inte att jag har varit ensam om den metoden...
/Niklas
 
Jo! Problemet är bara att få tänker så långt. Själv har jag under drygt 25 års tid pumpat upp däcken tills golvpumpens manometer har visat däckets angivna maxtryck.

Å jag tror inte att jag har varit ensam om den metoden...
/Niklas
och är det inte det bästa för litet rullmotstånd på hyfsat jämt och hårt underlag?

/Patrik
 
Hårt pumpade däck har lågt rullmotstånd på helt jämn yta typ velodrom. På normal svensk asfalt funkar formlerna / kalkylatorena som angetts i tråden tidigare bättre.

Thure
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg