hur har plockandet varit hittintills?

det verkar som om det finns en del svamp/bärfrälsta här på utsidan ändå! själv försökte jag torka rödgul trumpetsvamp med inte så lyckat resultat......
Här i falutrakten är lingonen fina, och man hoppas lite på tranbären oxo, får se senare i år.

Jag brukar förvälla och låta vätskan koka bort/in innan jag kyler och packar för frysen. Är det bättre att avbryta förvällningen tidigare?

Gör som du. Är inte det det klassiska sättet att förvara svamp i frysen? Blir det någon skillnad om man fryser in svampen i vätskan?

Bärplockandet har varit obefintligt i år, men det har blivit en del svamp. Blek taggsvamp, kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp, rödgul taggsvamp, bröd- och fårticka, sandsopp, rimskivling, smörsopp, blek ostronskivling.
Tyvärr verkar det inte vara ett bra Karl-Johan-år i år? Bara sett ett fåtal och de flesta har varit hårt angripna.

Gör som du. Är inte det det klassiska sättet att förvara svamp i frysen? Blir det någon skillnad om man fryser in svampen i vätskan?

Bärplockandet har varit obefintligt i år, men det har blivit en del svamp. Blek taggsvamp, kantareller, trattkantareller, svart trumpetsvamp, rödgul taggsvamp, bröd- och fårticka, sandsopp, rimskivling, smörsopp, blek ostronskivling.
Tyvärr verkar det inte vara ett bra Karl-Johan-år i år? Bara sett ett fåtal och de flesta har varit hårt angripna.

Förra året hittade jag inte en enda karl-johan (stockholmstrakten), i år har jag sett en... Annars har jag länsat mitt favoritområde på svarta trumpetisar, tänkte skörda igen nästa vecka. Trög början på säsongen, men det verkar arta sig.

Trattkantarellerna har äntligen exploderat runt Stockholm, så nu är min favoritsäsong igång. :) Sen vanliga kantareller, rödgul trumpetsvamp och blek taggsvamp, och massor med smörsopp och citrongul slemskivling vid vägkanterna ut i skogen.

Hade jag velat plocka fårticka verkar det vara ett bra år för det med...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hälsingland Vad har jag hittat? Bär och svamp 4
Wolf25 Vilken svamp har vi plockat? Bär och svamp 19
majjen Vilka blommor har jag sett? Bär och svamp 12
thomasj Hur har d gått för er i torkan? Bär och svamp 22

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg