Jag tycker, som Joanna att man fixar och mekar mest hela tiden - dels vill man ju använda prylarna (och få ut det mesta ur dem) och dels för nöjes skull (eller för att de ska "bli ens egna").
De senaste moddarna jag gjort var på ett tält (en lättvikts- lågprislavvu från Röda Stjärnan), där jag bytte alla tältspiksöglor till elastiska - för att under lätta att få tältet mer "rätt från början" när man ska in med mittenstången. På just det tältet har jag också bytt ut de medskickade stormlinorna, mot egna - lättare - i reflekterande snöre, och med vettiga linspännare.
Jag köpte för ett tag sedan (igen) en ny Berghaus Munro dagryggsäck (jag hade en förr - men den har genom åren försvunnit i diverse flyttar och elände). Satte på bröstrem och har fixat ett par sidofickor till denna, som jag kan ta bort om jag inte behöver dem. Funderar på att göra avbärarbältet till ett just avbärarbälte - och inte bara använda det - som nu - för att hålla ryggsäcken på plats på ryggen utan att glida runt, utan att det ska kunna gå att använda till att faktiskt ta vikt också. (Det som gör mig lite avvaktande är att jag egentligen inte vet om det _behövs_ på en så liten ryggsäck.
Till mitt optimus SVEA (123R - jag tror det hette "Climber" på 90-talet?) har jag köpt en billig "hållare för gasolkanistrar" på 3 ben, och sedan sågat till nya fästen som funkar bättre på SVEA-köket, för att göra det mindre vingligt om man kör med större kärl/pannor på det.
Den enda utrustning jag _inte_ modifierar är nog den klätterutrustning jag har. Den tycker jag om att ha i originalskick - men det mesta andra tycker jag man pillar med hela tiden.