Hur har d gått för er i torkan?

Hur har det gått för er i år?
Jag har hittat en jäkla massa kantareller tidigare.
Men nu är det ju så torrt så det röker om fötterna när man går i skogen.
Verkar hopplöst och hitta nåt mer nu i år ju :-(
Fast det var ju lika dåligt väder förra året oxå så man börjar ju bli lite van.

Man kan ju plocka de mera torktåliga svamparna, de typiska höstsvamparna verkar tåla lite mera torka. Riskor, kremlor och taggsvampar verkar det finnas ganska gott om trots torkan. Speciellt fjällig taggsvamp har jag hittat mycket av. Kantareller och soppar blir det mindre av när det är torrt.

Kantareller & Karljohan

Här i Eskilstuna trakten är det ganska bra.
Jag var ute i söndags ca 3 timmar och hittade en kasse med svamp, mycket Karl Johan och mellan 4-5 liter kantareller. Karljohansvamparna var riktigt fina inte mycket som var maskätet, Fingersvamp, riskor och krämlor fanns också ganska riklgt dock inga trattkantareller än, men de kommer nog...

zwampen

Karl Johan har det varit dåligt med och det som funnits har masken tagit.. Å andra sidan så har vi ett kantarellförråd som tar oss till nästa sommar, trattisarna har uteblivit men jag tittar på ett skyfall just nu så man kan väl hoppas..

Hittills ca 25 kg gula kantisar......lite KJ och rödgula trumpetare. Trattisarna väntar på regn...hoppas på mattor av dessa under oktober.

//Per

Tja har sett att ni fått lite regn då och då där uppe
i Umeå trakten.Men här nere har det inte regnat på månader känns det som.

Och nu visade dom uppehåll till och med Söndag på tvn.

Men får väl forsätta och hoppas ett tag till iaf.

KJ

Fick ihop 25kg KalJohan med brorsan på 1½ timme iförrgår. Har gjort svampstuvning o torkat resten, MUMS!!!

Tredje året utan att någon har hittat mitt lilla goseställe, nu ska jag bara ut o fylla frysen med blodriskor så att man klarar sig över vintern!
/Jakob

Re: Kantareller & Karljohan

greendanger; sa:
Här i Eskilstuna trakten är det ganska bra.
Jag var ute i söndags ca 3 timmar och hittade en kasse med svamp, mycket Karl Johan och mellan 4-5 liter kantareller. Karljohansvamparna var riktigt fina inte mycket som var maskätet, Fingersvamp, riskor och krämlor fanns också ganska riklgt dock inga trattkantareller än, men de kommer nog...

Har precis flyttat till Eskilstuna och skulle oxå vilja plocka lite svamp. Vart finns det fina svampområden runt Eskilstuna?

Mvh Ola

Re: Re: Kantareller & Karljohan

Skeebum; sa:
Har precis flyttat till Eskilstuna och skulle oxå vilja plocka lite svamp. Vart finns det fina svampområden runt Eskilstuna?

Mvh Ola

Jag har aldrig varit i eskiltunaskogarna, men principen är den samma vart man än går. Skaffa dig gröna kartan över ett område som har så stort sammanhängande skogsområde som möjligt. Större tallhedar brukar dock vara artfattiga på svampar, även de som finns där kan finnas i riklig mängd. När det gäller tex kantareller så är granplanteringar som gallrats för ca 2 år sedan en lämplig biotop(dock inte roliga för en skogsprommenad!), gallringen frigör en massa näringsämnen som gör att svamparna får energi att bilda fruktkroppar.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg