Hur har alla råd?

PK Neelix; sa:
Det stämmer, men man har också en till att förhandla med om vad som ska prioriteras...

Men alla besparingar handlar om prioriteringar. Med min metod får man dubbelt så mycket friluftsliv för pengarna även om man kanske måste vänta med vissa grejer. O visst är det bättre att få välja mellan Cordillera Blanca o Kilimanjaro än mellan Kebnekaise eller bio?

mkt enkelt, jag har inget liv.

eller snarare jag skulle må så mkt sämre om jag inte hade utrustning för att syssla med det som jag tycker är roligast här i livet att jag gärna avstår från andra saker. som att ha en ny flashig mobil, platt-tv, hemmabio, bo i egen lägenhet(hatar just nu apan i rummet mitt emot)(iofs studentboende men ändå), sparar mina pengar så mkt det går. köper inte en massa små onödiga saker.

fast just nu saknar jag mest tid och människor att åka ut o skojsa med....

Men herregud, Inte kan friluftsliv vara det enda intresset här i livet.Det hela handlat ju om en balans mellan olika saker.Jag har en Ok lägenhet och en sjysst bil. Sen har jag inte alltid råd med den senaste hypade jackan. Men man måste ju ha ett helt liv, inte ett enfrågeliv.

Christian

Christians inlägg tycker jag är viktigt, men det är klart att många jäktar så att det krymper ner mot ett liv, ett intresse. Den dåligaste ursäkten hör man ju numera rätt ofta "du jag hinner inte".
Själv kan jag inte avstå från en massa roliga saker som innebär kulturkonsumption i olika brancher, att jag delvis sysselsätter människor inom den svängen ser jag inte som negativt, men inte heller så att den konsumtionen hindrar mig från att då och då fylla på uteutrustningen, efter nogsamt planerande och jämförelser, urvalsfaktorerena vägda. Att sen vissa grejor kan kombineras är ju bara en lycklig slump eller efter viss baktanke....
Att avstå från att bo bra, äta väl och hålla bil, mc skulle vara att ge upp ett och annat. Men visst kan man vara energisnål i sina värmeval och på det sättet vinna i bägge skålarna. Precis som man kan köra anständigt och både spara fordon, plånbok och utsläpp. Kan man cykla så gör man det.
Förutseende och dubbel-trippelnyttjande är en härlig mental och praktisk utmaning.

Råd är nog inget man får eller har utan något man unnar sig eller prioriterar fram...

Go tur

Almgren; sa:
Men herregud, Inte kan friluftsliv vara det enda intresset här i livet.Det hela handlat ju om en balans mellan olika saker.Jag har en Ok lägenhet och en sjysst bil. Sen har jag inte alltid råd med den senaste hypade jackan. Men man måste ju ha ett helt liv, inte ett enfrågeliv.

Christian

självklart är det så, jag gör mkt annat också, spelar i ett band osm jag läger mkt energi o pengar på, fotar en hel del(nog mitt dyraste intresse) sen äter jag mat också.

För mig har jag många intressen i friluftslivet. Det innefattar bland annat:
Min husbil (bygga, konstruera, använda, ändra, använda
Resor, äventyr, grottkrypning, kajakpaddling, vandring
skidåkning, matlagning.

För min del räcker det. Det tar upp mitt liv och jag tycker att jag har et bra liv. För min del behöver jag inte mer intressen. Har hållt på med musik, konst, poesi, foto men lade det åt sidan för det ger mig inte lik mycket som naturen gör. Så enkelt är det för min del.
/Janne

Almgren; sa:

Christian

Att leva för friluftsliv måste inte bli ett enfrågeliv. Det kan handla om resor, sporter, umgänge, naturintresse, fiske, jakt, båtliv...mängder med saker. Om man väljer detta istället för ett ganska enkelspårigt och miljöförstörande liv bestående av hemelektronik, fordon och hämtmat tycker jag inte man går miste om något, tvärtom...

Almgren; sa:

Christian

Håller med fullständigt! Man får inte bli alltför "insnöad", om uttrycket tillåts, på ett enda område. Man måste ju kunna ha andra intressen förutom friluftslivet :).

Be careful out there /Joel

cykla!

mountainfox; sa:
För mig är det ganska enkelt, jag har prioriterat bort bil. En bra beg bil kostar kanske 50 papp (för att inte tala om vad den kostar i drift). En ny fin bil flera hundra tusen. Så mycket kommer jag aldrig upp i om jag ens ansträngde mig att köpa mycket prylar...

Jo precis. Tänkvärt att Konsumentverkets bilkalkyl med utgångsvärdena ger vid handen att bilen kostar fem tusen i månaden! [1]

Men om man kan cykla till vardags så sparar man in månadskort med kollektivtrafiken också. Sexhundra kronor per månad blir 7200kr på ett år, vilket renderar en helt okej cykel med bra väskor och lyse. Sen kan man köpa lite trevliga kläder för ytterligare några tusen, så man cyklar bekvämt året om. Genomsnittsresan med tunnelbana är 5,6km vilket tar 15-20 minuter att cykla. [2]

Genom att kläderna och cykeln betalar sig själv, både ekonomiskt och miljömässigt, så kan man absolut köpa lite dyra trendprylar utan dåligt samvete eller dålig ekonomi.

[1] http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
[2] http://www.sika-institute.se/Templates/FileInfo.aspx?filepath=/Doclib/2006/ss_2006_10.pdf sidan 40

avslutad210712

Gäst
Re: cykla!

Erik Sandblom; sa:
mountainfox; sa:
För mig är det ganska enkelt, jag har prioriterat bort bil. En bra beg bil kostar kanske 50 papp (för att inte tala om vad den kostar i drift). En ny fin bil flera hundra tusen. Så mycket kommer jag aldrig upp i om jag ens ansträngde mig att köpa mycket prylar...

Jo precis. Tänkvärt att Konsumentverkets bilkalkyl med utgångsvärdena ger vid handen att bilen kostar fem tusen i månaden! [1]

Men om man kan cykla till vardags så sparar man in månadskort med kollektivtrafiken också. Sexhundra kronor per månad blir 7200kr på ett år, vilket renderar en helt okej cykel med bra väskor och lyse. Sen kan man köpa lite trevliga kläder för ytterligare några tusen, så man cyklar bekvämt året om. Genomsnittsresan med tunnelbana är 5,6km vilket tar 15-20 minuter att cykla. [2]

Genom att kläderna och cykeln betalar sig själv, både ekonomiskt och miljömässigt, så kan man absolut köpa lite dyra trendprylar utan dåligt samvete eller dålig ekonomi.

[1] http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
[2] http://www.sika-institute.se/Templates/FileInfo.aspx?filepath=/Doclib/2006/ss_2006_10.pdf sidan 40

Själv skulle jag spara 1920 kronor per månad genom att cykla till jobbet jämfört med att åka kollektivt. I jämförelse med bilen är det "något" mer.

Skulle också få rätt bra motion eftersom jag räknar med att det skulle ta 3-4 timmar enkel väg dvs 6-8 timmar per dag.

Så jag fortsätter att åka bil och/eller kollektivt utan det minsta lilla dåliga samvete för miljön.

Re: Re: cykla!

avslutad210712; sa:
Så jag fortsätter att åka bil och/eller kollektivt utan det minsta lilla dåliga samvete för miljön.

Kan du inte ha lite dåligt samvete, bara lite? :)

Miljön bryr sig inte om dåligt samvete.

Men om bara folk i din situation körde bil så vore miljön gladare.

Re: Re: Re: cykla!

millimeter; sa:
avslutad210712; sa:

Kan du inte ha lite dåligt samvete, bara lite? :)

Miljön bryr sig inte om dåligt samvete.

Men om bara folk i din situation körde bil så vore miljön gladare.

Man kan se på detta med jobbresor med bil på flera sätt.

Majoriteten av bilresorna är rätt korta och där är ofta cykel ett på de flesta sätt bättre alternativ.

Vad gäller långa pendlingsavstånd med bil så betraktar jag det som något av ett systemfel att det är så pass vanligt idag i Sverige som det är. Rimligare vore att byta arbete, veckopendla eller på något annat sätt minska belastningen på miljön. Om det skall lösas med "morot eller piska" kan diskuteras.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Fjällkjell Vilket företag har denna logotype? Utrustning allmänt 2
gundj Vad har hänt med Liquisole? Utrustning allmänt 8
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Glännman Har fastnat mellan två vandringstavar. BD vs Gipron Utrustning allmänt 5
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
Aleks_T Har det inte gått för långt? tänd-"stickor" till salu.. Utrustning allmänt 35
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
avslutatmedlemskap160620 Vart har ni GPS:en när ni åker långfärdsskridsko Utrustning allmänt 5
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
redrobjem Har led lenser spänningsreglering? Utrustning allmänt 11
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
pesk vad har ni i säcken? - dags för säck köp! Utrustning allmänt 1
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
taegu Har det slagit slint på riktigt? Utrustning allmänt 15
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29
Jockemeister För folk som har allt... Utrustning allmänt 6
Jocka Haglöfs har en ny hemsida! Utrustning allmänt 14
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
KillerKaninen Moskosel har bytt namn Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
GustavOh Nu har EU gjort det igen Utrustning allmänt 20
acdcpeter MEC - vad har ni för erfarenheter? Utrustning allmänt 1
thureb Tyrolerhatt har jag Utrustning allmänt 3
thomas.gbg Prylviruset har slagit till! Utrustning allmänt 7
pher_ Bra grävspade? Har ni något tips? Utrustning allmänt 11
ruskja Vad har ni på fötterna när ni vadar? Utrustning allmänt 16
Avslmedl Vad har hänt med rödspriten? Utrustning allmänt 4
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
torpet Jag har missat nå't ! Utrustning allmänt 3
stoveman Vilket har bäst effetk Nova el MFS Utrustning allmänt 13
Nyman har Fjällräven center i sthlm blivit friluftsbolaget? Utrustning allmänt 1
engstrom ALLA SOM HAR EN R310, LÄS !!! Utrustning allmänt 0
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg