Hur hålla ryggen torr efter plurr?

Undrar om någon har en bra idé hur man håller ryggen torr efter plurr? Ryggsäcken och midjebältet blir ju blöt, och blöter ned det torra sköna ombytet. I kängorna har man plastpåsar eller sealskins, men för ryggen? Hittills har man fått leva med fuktig rygg, men det finns kanske någon med en bra idé om fuktspärr? Sy på en bit tät väv på ombytesjackans rygg kanske?

Staffan

Har man fuktspärr på tröjan/jackan så kommer man att bli blöt inifrån. Det är nog bättre att se till att rygggsäcken/midjebältet inte tar åt sig vatten.

torrhet

Då frågan berör något som nästan är otänkbart (?), så borde väl den enda lösningen vara att man fiskar upp en torr sopsäck eller motsvarande, och trär över ryggan, med hål för avbärarbältet... En bit liggunderlag mellan rygg och säck kanske kan dämpa fukt- och kylkänslan? Ja, inte alldeles enkelt...

Blir du speciellt blöt?

Jag har inte upplevt detta som något problem inte ens på 70-talet när jag hade en hemsydd ryggsäck i bomull. Den lilla fukt som finns i ryggsäcksväven droppar av. Skulle du ha en stoppning i ryggen på säcken som drar åt sig vatten som en svamp kanske det är annorlunda. Avsluta plurrningsombytsmanövern med att torka av säcken med handduken?

Thure

Re: Blir du speciellt blöt?

thureb; sa:
Skulle du ha en stoppning i ryggen på säcken som drar åt sig vatten som en svamp kanske det är annorlunda.

Här tror jag själva problematiken ligger, många ryggsäckstillverkare använder sig av padding i form av cellplast med öppna celler, de fungerar då som en svamp och suger upp en hel del vatten. Man skall naturligtvis använda sig av padding med slutna celler som ej suger vatten.

Har sett folk som plurrat med stora 50 liters säckar som har fått två rejäla isklampar som höftavlastare, verkar rätt kallt.

/Bo

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg