• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur gor ni alla med era hemsidor??

tjena

Har starka funderingar att skaffa en egen hemsida om mina cykelresor. (39000 k's, 46 lander)

Det ar dock inget jag kan goera sjalv. Men nar jag ser alla har pa Utsidan.se verkar det ju som alla som cyklat over Skane, paddlat kanot i en minut eller dyl har en egen hemsida...;-)

Menar ni att ni alla ar datanordar? ;-)

Eller har ni pungat upp med pengarna som kravs for ett proff. hemsidebygge?

Eller har ni fatt bygget sponstrat om ni "gjort nagot over det vanliga"?

Eller nagon bekant som gjort det?

Om ni har ngn idè om ngn som kanske kan hjalpa mig, just tell me!

Under tiden kan ni ju roa er med min blogg: www.backpacking.se/larsbengtsson

mvh Lars
 
Tror nog dom flesta har gjort dem själva. Faktum är ju att bara för man är en datanörd så behöver det inte automatiskt leda till en BRA och SNYGG sida, man måste ju vara lite estetiskt lagd också. Samt ha lite känsla för grafik och layout.. :)

För att göra en "skapliga" sida räcker det dessutom numera om man är det sistnämnda, går ju att göra hyfsade sidor utan nåt tyngre html, php, etc. kunskap med t.ex. Dream Weaver. Till och med MS Front Page funkar ju till att skapa en någorlunda skaplig hemsida...
 
tjena

Har starka funderingar att skaffa en egen hemsida om mina cykelresor. (39000 k's, 46 lander)

Det ar dock inget jag kan goera sjalv. Men nar jag ser alla har pa Utsidan.se verkar det ju som alla som cyklat over Skane, paddlat kanot i en minut eller dyl har en egen hemsida...;-)

Menar ni att ni alla ar datanordar? ;-)

Eller har ni pungat upp med pengarna som kravs for ett proff. hemsidebygge?

Eller har ni fatt bygget sponstrat om ni "gjort nagot over det vanliga"?

Eller nagon bekant som gjort det?

Om ni har ngn idè om ngn som kanske kan hjalpa mig, just tell me!

Under tiden kan ni ju roa er med min blogg: www.backpacking.se/larsbengtsson

mvh Lars

Det finns gratis färdiga mallar att hämta, bara att surfa runt lite. Sveriges förmodligen mest berömda mall-tillverkare finns för övrigt i Jokkmokk: http://andreasviklund.com/
Men ja, det förutsätter trots allt kännedom om HTML (och helst CSS) för att kunna redigera dem. Det finns även program som kan hjälpa en, men hur man än gör måste man antingen 1) lära sig hur det går till eller 2) som du riktigt nämner, betala någon för att göra det. Jag valde nr 1, så nu tjänar jag även pengar på det... :) Och jag har fått uppfattningen att det är många på utsidan som lärt sig hur man gör. Om det är svaret på dina frågor.
 
Det finns mycket hjälpmedel, t.ex program som gör fotoalbum med klickbara miniatyrer. Såna behöver inte kosta mycket, finns ofta som freeware/shareware/30-dagars prova på licenser. Kolla på www.tucows.com
Kanske du kan skaffa en "for dummies"-bok typ den här: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0470009942
Att knåpa ihop en enkel sida som fungerar är inte så svårt, ofta är folk mer intresserad av innehållet än tekniken, du har säkert mycket att berätta som inspiration, tips, varningar mm.

/Ulf
 
Har gått igenom mallar, gjort allt från grunden men nu hamnat i ett publiceringsverktyg. kör med joomla där jag numera enkelt kan få upp en editor och skriva mina texter, bygga menyer och allt.

Christian
 
Jag är också gammal "från grunden-byggare", men idag finns det ju en miljard gratisverktyg på webben så att vilken fåne som helst kan lägga upp en sajt på ett par minuter.

Fjäderlätt har till exempel Blogger i grunden eftersom vårt innehåll mest handlar om artiklar, eftersom det är gratis och eftersom vi vill kunna publicera artiklar oavsett var vi befinner oss.
Jag har dock byggt en egen designmall för att det inte bara ska kännas som en standardblogg, vilket inte är jättesvårt om man skaffar sig lite kunskaper om CSS och grafisk form.
 
Nu verkar du bestämt dig, men jag kan skriva ändå.

Jag byggde min hemsida på tre dagar ungefär och när jag började hade jag läst på om HTML på lite olika sidor på nätet i ungefär en vecka och testat lite. Min sida är ju väldigt enkel och sådär, men det funkar och är stilrent. Den är som sagt helt och hållet handknackad, något som de flesta undviker, men jag tycker det är kanonkul!

Här finns mycket tips, tricks och andra skojigheter om hemsidebygge:
www.ninetnet.com - mycket användbar till allt möjligt!
 
Man bör skilja på form och innehåll. Kristoffer har tex en masa fonttaggar i sina sidor, viklet gör det svårare att byta font. Om han använt style sheets så hade detta byte varit enklare
 
En fördel med handknackad kod är att man har ett incitament att hålla koden enkel. Sidor blir sämre ju mer krafs man lägger in, och om man måste göra allt för hand så håller man (jag) sig ofta mer på mattan.

Men kan man hålla sig i skinnet så är autogenerering bekvämt :)

Precis som i "riktig" programmering är det en fördel att tänka efter före.
 
Man bör skilja på form och innehåll. Kristoffer har tex en masa fonttaggar i sina sidor, viklet gör det svårare att byta font. Om han använt style sheets så hade detta byte varit enklare

Helt rätt. Det funkar som det är nu men när jag vill bygga om eller något så kan det bli smärtsamt jobbigt. :)
Dessutom ligger menyn på varje sida inklippt så att säga och inte som en egen CSS-mall. Hehe.
 
En fördel med handknackad kod är att man har ett incitament att hålla koden enkel. Sidor blir sämre ju mer krafs man lägger in, och om man måste göra allt för hand så håller man (jag) sig ofta mer på mattan.

Men kan man hålla sig i skinnet så är autogenerering bekvämt :)

Precis som i "riktig" programmering är det en fördel att tänka efter före.

Helt klart. Men ännu en fördel med generator är att man kan lära av koden som skapas... Kan man grunderna är det bara att redigera bort allt som är onödigt. Sjäv väldigt förtjust i Dreamweaver, den skapar mycket ren kod. Frontpage vill jag inte ens närma mig...