Hur göra med pumpen?

Svarar på mitt eget inlägg...
"Primus Optimus" är som Peter mycket riktigt påpekar en märklig hybrid... Ska vara Optimus Explorer, som numera verkar heta Optimus Nova.

Jag får skylla på att jag och mitt kök befinner oss på olika sidor av Atlanten, så det är lite svårt att kolla namnet...

Mats

[Ändrat av matsohh 2005-10-25 kl 20:42]

Raskesven; sa:
JonathanW; sa:
.....
UL, jag? Nja... Förvisso har jag ingen kåta men ett keron 3 kingsize för två personer plus hund är inte UL direkt =)
[Ändrat av JonathanW 2005-10-25 kl 16:31]
Jag menade inte att du gick UL. Du verkar ju använda av UL:are förhatliga robusta tåliga grejer där inte vikt är prio 1. Det var mer en spontan allmän reflektion över det stackars UL-folket som satt så hög vikt vid vikt att de inte kan använda tåliga rejäla grejer med lite känsla i;)

Raskesven

Ok, då är jag med. Tyckte det skulle vara märkligt om jag lyckats ge ett så felaktigt intryck =).
Men på tal om flaskor, finns det någon särskild anledning till att du kör MSR:s flaskor istället för primus eller optimus? Har förstått så mycket som att sigg-flaskor är sämre än andra (min gamla buckliga som jag förr hade t-sprit till trangiat i skulle jag inte våga trycksätta), men är det någon märkbar skillnad mellan övriga bränsleflaskor?

Fullkomligt ointressant egentligen, men nu får du skylla dig själv som avslöjade att du har MSR-flaska =)

Jag har pumpen i flaskan, släpper bara ut trycket. Flaskan med pump förvarar jag stående i nedre facket på ryggan. Ingen påse inget skydd, den bara står där.

Det kan ju vara skillnad på grejer. Jag har ju en såndär amerikansk plastpump, det står MSR på påsen där jag har mitt kök, så även på flaskorna. Är det ett bra kök?

Förvarning. Pump i tom flaska.

Vindskyddet? Jag hittade bara primus tjocka aluskydd men jag skar först av allt upp den runda reflektorn så jag kan trä på den efter att jag fällt upp köket. Vindskyddet skar jag ner så att den räcker runt min kastrull, mer behövs inte.

JonathanW; sa:
.....
Men på tal om flaskor, finns det någon särskild anledning till att du kör MSR:s flaskor istället för primus eller optimus? Har förstått så mycket som att sigg-flaskor är sämre än andra (min gamla buckliga som jag förr hade t-sprit till trangiat i skulle jag inte våga trycksätta), men är det någon märkbar skillnad mellan övriga bränsleflaskor?

Fullkomligt ointressant egentligen, men nu får du skylla dig själv som avslöjade att du har MSR-flaska =)
SIGG, i alla fall de jag har, har inte förstärkt botten så de skulle jag inte heller trycksätta.

Det går nog på ett ut om man väljer MSR, Optimus eller Primus flaskor. Jag tyckte finishen var lite bättre på MSR än på Primus när jag köpte mina. En massa aluspån kvar i gängan på de silverfärgade Primus jag kollade på. De verkade inte riktigt lika välgjorda. Men det går nog som sagt på ett ut.

Raskesven

Raskesven; sa:
Det går nog på ett ut om man väljer MSR, Optimus eller Primus flaskor. Jag tyckte finishen var lite bättre på MSR än på Primus när jag köpte mina. En massa aluspån kvar i gängan på de silverfärgade Primus jag kollade på. De verkade inte riktigt lika välgjorda. Men det går nog som sagt på ett ut.

Raskesven

Ok. Primusflaskan jag fick med till köket har inga missar, utan ger ett gott intryck. Så där går det nog på ett ut.

Hittade förresten ett fodral till bränsleflaskan:
http://www.vaude.de/hps/client/vaud...nde::vdcms::vaude::/produkte/1/1720/1756/1766
Fanns på Femmans här i Gbg, för en hundring. Köpte enlitersmodellen, då blir hela bränsleflaskan (0.6 l) och pumpen skyddad av vadderat tyg. Blev inte alltför tungt heller, runt 100 gram för fodralet.

[Korrigerade länken]
[Ändrat av JonathanW 2005-10-31 kl 14:41]

Kap Arctic

På en Kap Arctic och 1 L flaskorna tar man bara en 1L fotogenflaska (typ plastflasken som fotogenet kommer i) och skär av den på mitten och trär på den på siggflakan så är pump och slang skyddat...

När jag är och vandrar har jag alltid pumpen i flaskan och släpper vanligtvis aldrig ut trycket. Hemma förvarar jag pump och flaska för sig. Som skydd för pumpen har jag en delad 1 liters PET flaska som jag trär över pump och bränsleflaska. Den passar perfekt över MSR´s flaska.

/mattias

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg