Hur gör ni?

I fredags åkte jag ner till Stockholm och då flög jag och det var inte bara på grund av tidsvinsten.

Och så slapp du visa leg, eller? (vilket väl var vad den här diskussionen handlar om - passtvång är det i alla fall inte)

Mycket kan man säga om flyg kontra tåg. Men flyget är i varje fall inte enklare och jag skulle inte säga att det är bekvämare än tåget.

När jag i somras åkte fram och tillbaks till Riksgränsen/Abisko från Uppsala åkte jag med SJ åt ena hållet och Connex åt andra och kunde då konstatera att Connex blivit bättre än vad de var innan SJ tog över trafiken i somras.
Åtminstone vid det här tillfället var utbudet i restaurangvagnen till Connex' fördel, men servicen i övrigt var likvärdig, men att SJ:s biljetter var flexiblare om man skulle ha behövt boka om/av dem. Jag kunde dock konstatera att Tågkompaniet, på sin tid, var bättre än både SJ och Connex var nu.
 
En väg in i Arjeplogsfjällen - om det nu är till fjällen trådstartaren ska, är tåg Trondheim-Lønsdal.
Minns jag rätt går bussen förbi där, och är det tjall med det kan man väl resa vidare till Fauske.
Från Lønsdal är det dock till fots mindre än två dagar till Kuoletisjaure vid Silvervägen bl a på en lite obskyr väg mellan Graddis och gränsen.

(jag misstänker att min stavning inte är politiskt korrekt).
 
Och så slapp du visa leg, eller? (vilket väl var vad den här diskussionen handlar om - passtvång är det i alla fall inte)

Mycket kan man säga om flyg kontra tåg. Men flyget är i varje fall inte enklare och jag skulle inte säga att det är bekvämare än tåget.

När jag i somras åkte fram och tillbaks till Riksgränsen/Abisko från Uppsala åkte jag med SJ åt ena hållet och Connex åt andra och kunde då konstatera att Connex blivit bättre än vad de var innan SJ tog över trafiken i somras.
Åtminstone vid det här tillfället var utbudet i restaurangvagnen till Connex' fördel, men servicen i övrigt var likvärdig, men att SJ:s biljetter var flexiblare om man skulle ha behövt boka om/av dem. Jag kunde dock konstatera att Tågkompaniet, på sin tid, var bättre än både SJ och Connex var nu.

Ja jag slapp visa leg. Knappade bara in mitt bokningsnummer i incheckningsautomaten och fick boardingkortet. Jag vet inte om det rent praktiskt skiljer sig så mycket i svårighet mellan flyg och tåg. Inte värre än att jag klarar av att hantera det. :) Däremot kan jag väl hålla med om att flyget inte är så mycket bekvämare, särskilt om man som jag är lite flygrädd. Behöver man ta sig i jobbärenden till Hufvudstaden från Boden så är dock oftast tåg inget alternativ.

Tågkompaniet och även Connex/Veolia körde (kör) med fasta priser vilket gör prissättningen väldigt överblickbar, vilket SJ´s sällan är; första klass just nu är t ex ofta billigare än andra klass just nu på X2000 mellan Sthlm och Malmö.

Restaurangvagnen som Connex/Veolia körde med tycker jag är betydligt bättre än den SJ brukar ha. Och oändligt mycket bättre än den som SJ inte alls hade i somras. Att köra nattåget till Norrland utan restaurangvagn är riktigt dåligt tycker jag.

Priserna har generellt höjts också sedan SJ tog över och jag gjorde även det dyrköpta misstaget att köpa biljett ombord i somras när jag åkte till Kiruna eftersom jag var van med att kunna handla biljetten utan rejält fördyrande påslag.

En annan trist sak är att SJ drog in Luleå-Umeåpendeln och återgick till sin gamla vana att inte köra in till Umeå C utan endast stanna i Vännäs med norrlandståget.

Så som norrlänning som både gillar att åka tåg och har åkt väldigt ofta så tycker jag det har blivit sämre på flera punkter och jag hoppas att konkurrensen med Connex de långa sträckorna gör att det kanske blir bättre.
 
Ja jag slapp visa leg. Knappade bara in mitt bokningsnummer i incheckningsautomaten och fick boardingkortet. Jag vet inte om det rent praktiskt skiljer sig så mycket i svårighet mellan flyg och tåg.

Visa leg behöver man bara om man skall skicka bagage. När vi flög från Arlanda till Kiruna 3 personer häromåret var det bara jag som hade tänkt på att ta med leg, och då checkade vi in allas packning i mitt namn.

Det som är mest tragiskt är att det ofta är billigare att flyga än att åka tåg! Jag ägnar det mesta av mina flygresor åt att älta dåligt samvete för att jag bidrar till jordens undergång, men jag blir också heligt förbannad på att den konkurrensfördel som miljövänligheten innebär ger tågföretagen utrymme för att höja priserna.
 
Det som är mest tragiskt är att det ofta är billigare att flyga än att åka tåg! Jag ägnar det mesta av mina flygresor åt att älta dåligt samvete för att jag bidrar till jordens undergång, men jag blir också heligt förbannad på att den konkurrensfördel som miljövänligheten innebär ger tågföretagen utrymme för att höja priserna.
Om jag inte minns fel så betalar flyget varken bränsleskatt eller utsläppsrätter - i praktiken subventioneras de alltså ganska kraftigt. Rätt bisarrt.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg