Hur gör ni med eran karta?

Hejsan,

Efter att nyligen plastat in en fjällkarta och märkt att det var en en dålig idé (Den går ej att vika ordentligt nu) så undrar jag hur ni gör för att skydda era kartor mot väder och vind. Jag förstår att man kan lösa problemet med att tex klippa ut mindre bitar av kartan, men detta svider allt för mycket för mig:p

/Mattias

???
Jag har några kartor som jag plastat på båda sidorna! De går alldeles utmärkt att vika enligt min åsikt.

Fördelen med plastade kartor är att de klarar väta bättre och håller ihop bättre!

Jag hade ett Sea-To-Summit-fodral ett tag (liknande watatait). Går man i skogen och det är svår-orienterat och man måste vara noggrann (typ jakt/militär verksamhet) är det skönt att kunna hänga kartan runt halsen. Men sedan vägde jag den där jäkeln och den vägde över hektot, så nu ligger den mest hemma, till fördel för tidigare nämnda plastpåse.

Såhär gjorde jag med kartan över reservatet här hemma.

Jag klippte bort de delar jag ändå inte skulle gå på och vek kartan dubbel.
När det var klart stoppade jag in alltihop i en MATT laminatficka och värmde på.
Nu fick jag ett dubbelsidigt kartblad som var lite mindre än ett A4 som dessutom gick utmärkt att rita på med blyertspenna.

Jag kunde delat upp alltihop i två A5 också om jag velat stoppa ner det i fickan.
Det går ju naturligtvis lättast om man skall gå i en hyfsat "rak" linje

En fuskig lösning är att laminera kartan i A3 och klippa upp i fyra bitar och tejpa ihop dem igen. Då kan du vika ihop som du vill. Tänk spelplan till Monopol.

Jag trodde som du. Sen gick jag ut i en sjö i tron att jag var på ett öppet fält. Skilnaden var två minimala nyanser av grått. Kopierar i färg sedan dess.

Jag följer ju normalt stigar när jag är ute, då har man liksom inte samma problem:)

Planerar var jag skall gå gör jag med den ritkiga kartan (hemma på köksbordet eller möjligen i tältet). Då ser man var man inte skall gå. Sen har man den svartvita kopian bara för att "följa med" var man är.

Jag klipper ur en originalkarta i A3-formatbitar, som jag viker på mitten(till A4) som därefter lamineras. Suveränt att hantera i vilket väder som helst!
Utöver det brukar jag ha med en "orörd" originalkarta som backup. Ja, jag vet att det är lite som att ha både hängslen och livrem:) Kartorna är den enda "läsning" jag brukar ha med mig på mina turer.

Jag brukar scanna och skriva ut på färgskrivare och använda ett sånt här Ortlieb A5-fodral:

24957474.jpg

http://www.resebokhandeln.com/ovrig-kartfodral-ortlieb-15x21cm-p-2525.html

Det har hängt med i 6-7 år nu och är kanon, helt vattentätt och har hållit för allt jag utsatt den för. Jag brukar ha det runt halsen och pula innanför jackan om det blåser alt. vika dubbelt och i benfickan. Man får i en hel fjällkarta också. Det är genomskinligt på både bak- och framsida så viker man kartan smart så kanske man inte behöver ta ut den på hela dagen. Jag jagar i regel när jag har kartan framme hela tiden och scannar så jag täcker hela jaktområdet på en sida.

Senast ändrad:
Tips

...
Efter att nyligen plastat in en fjällkarta och märkt att det var en en dålig idé (Den går ej att vika ordentligt nu) så undrar jag hur ni gör för att skydda era kartor mot väder och vind.
...

Jag skall dela med mig om ett tips, om det regnar så tar jag på mig regnskyddande klädsel.
Om jag vill undvika att något skall bli blött/fuktigt så stoppar jag in det i något som skyddar saken.
För att vara tydlig så är mitt tips, vik ihop kartan så gott du kan, stoppa in den i en plastpåse som du kan "vika" igen.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg