Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur går det i svampletandet?
- Trådstartare Swedish Berman
- Start datum
Aardwolf; sa:Antingen så är jag blind eller totalt okunning om kantareller. Har inte hittat en enda hittills och då har jag varit runt på en massa olika ställen som är kända för att där finns kantareller. Eller kan det vara så stor skillnad med Norra Roslagen och S-holm?
Det finns mängder av kantareller på Ljusterö, fast det är väl kanske inte Norra Roslagen.
/K
Aardwolf; sa:Antingen så är jag blind eller totalt okunning om kantareller. Har inte hittat en enda hittills och då har jag varit runt på en massa olika ställen som är kända för att där finns kantareller. Eller kan det vara så stor skillnad med Norra Roslagen och S-holm?
Kantareller vill ha det ganska fuktigt (det är det ingen brist på!), men de första kommer där det är varmt. Så här tidigt skall man alltså inte leta i storskogens skugga. Utan på stigar, på södersidan av solbelysta stenar i södersluttningar och i år också i laven på berghällar .
Pelle Holmberg säger
"Glöm alla gamla tips om var du ska leta efter svamp. I år är det andra regler som gäller."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=287936
Karl Johan - kungen bland svampar?
Hallå där ute i svampskogarna/ängarna!
Jag fann 2 praktexemplar av Karl johan idag. Ååååhhh...
Det är svårt (borde inte eftersom de passar till allt) att välja rätt tillagningssätt. Det lutar åt en pastasås med grädde och skinka.
Prisa svamparnas konung!
/Hasse
Hallå där ute i svampskogarna/ängarna!
Jag fann 2 praktexemplar av Karl johan idag. Ååååhhh...
Det är svårt (borde inte eftersom de passar till allt) att välja rätt tillagningssätt. Det lutar åt en pastasås med grädde och skinka.
Prisa svamparnas konung!
/Hasse
Det finns gott om soppar nu, höstsvamparna är sena i år. De flesta soppar vinner på att torkas. Speciellt gäller de sandsoppen som annars inte har så trevlig konsistens, men torkad så blir den plötsligt en kryddsvamp. Den karljohan som dyker upp nu på hösten brukar vara fastare än de som kommer i Juli och nu är de inte heller så insektsangripna.
HÄR VAR DET SVAMP!!!
Jag har plockat 30 liter lingon i helgen, jag och morsfars raffsade ihop det på en timme och 5 minuter! Helt sjukt mycket bär i år!
Helt sjukt mycket svamp i år också. Det är väl för att det varit så blött. Vi plockade 3 liter KarlJohan och smörsopp (det är de enda matsvamparna som vi kan och garanterat vet att de är goda). Vi plockade utanför Örebro och utanför Kumla. Svampen har vi skurit i tunna skivor och bitar, lägg dem på en plåt i ugnen 50-75 grader med en handduk i ugnsluckan så att fukten kan vädra ur. Vänd ibland. Torkad svamp håller hur länge som helst. Bara blöt upp den innan matlagning.
Svampknivar testades i DN igår har jag för mig. (Alltså 6 sept, red) Den lilla röda som heter Karl-Johan tycker jag är suverän och smidig. (jag är inte försäljare av märket)
Det finns tv sorters människor- de som ser svamp och de som inte ser svamp.
Beroende på sort växer de på olika ställen. Ofta i diken, sänkor, sluttningar där det är lite skuggigare och svalare och blötare. Min uppfattning 'r att soppar trivs i granskog och kantareller i björkskog. LYCKA TILL!
Jag har plockat 30 liter lingon i helgen, jag och morsfars raffsade ihop det på en timme och 5 minuter! Helt sjukt mycket bär i år!
Helt sjukt mycket svamp i år också. Det är väl för att det varit så blött. Vi plockade 3 liter KarlJohan och smörsopp (det är de enda matsvamparna som vi kan och garanterat vet att de är goda). Vi plockade utanför Örebro och utanför Kumla. Svampen har vi skurit i tunna skivor och bitar, lägg dem på en plåt i ugnen 50-75 grader med en handduk i ugnsluckan så att fukten kan vädra ur. Vänd ibland. Torkad svamp håller hur länge som helst. Bara blöt upp den innan matlagning.
Svampknivar testades i DN igår har jag för mig. (Alltså 6 sept, red) Den lilla röda som heter Karl-Johan tycker jag är suverän och smidig. (jag är inte försäljare av märket)
Det finns tv sorters människor- de som ser svamp och de som inte ser svamp.
Beroende på sort växer de på olika ställen. Ofta i diken, sänkor, sluttningar där det är lite skuggigare och svalare och blötare. Min uppfattning 'r att soppar trivs i granskog och kantareller i björkskog. LYCKA TILL!
Re: HÄR VAR DET SVAMP!!!
Det är säkert en bra idé med bosten på sidan, men "Karl-Johan" "ser ut" att ha tjockt blad? Man vill ju ha ett blad som är tunnt som en skal/frukt -kniv. Svampkniven från Sagaform (fällkniv) som nämns i DN artikeln har ju tex alltför tjockt blad.
Artiekln i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=308046
[Ändrat av KLAGER 2004-09-07 kl 12:47]
Kajakob; sa:Svampknivar testades i DN igår har jag för mig. (Alltså 6 sept, red) Den lilla röda som heter Karl-Johan tycker jag är suverän och smidig. (jag är inte försäljare av märket)
Det är säkert en bra idé med bosten på sidan, men "Karl-Johan" "ser ut" att ha tjockt blad? Man vill ju ha ett blad som är tunnt som en skal/frukt -kniv. Svampkniven från Sagaform (fällkniv) som nämns i DN artikeln har ju tex alltför tjockt blad.
Artiekln i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1060&a=308046
[Ändrat av KLAGER 2004-09-07 kl 12:47]
På helgens hajk hittade vi Citrongul slemskivling, Karl-Johan, Blodriska utan larver!, Taggsvamp, gul/vanlig? kantarell och trattkantareller. Fler trattisar var på gång men de var så små så vi lät dem vara.
På några hundra meter hittade vi också padda, groda, huggorm, kopparödla och hasselsnok, samt smög oss på en hare så vi var två meter ifrån den. Så sonen fick sig både en flora- och fauna-lektion. Allt i Pinnarps-trakten vid Kisa.
/Stina
På några hundra meter hittade vi också padda, groda, huggorm, kopparödla och hasselsnok, samt smög oss på en hare så vi var två meter ifrån den. Så sonen fick sig både en flora- och fauna-lektion. Allt i Pinnarps-trakten vid Kisa.
/Stina
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg