Hur går det i svampletandet?

själv har man två icakassar =).. men ENBART kantareller.. och dessa plockade inom sthlms stad.... känns som om det kan finnas en hel del ute i skogarna!

goda lyckosvampönskningar av micke =)

Eftersom berghällar med renlav är utmärkta jaktmarker för kantareller i östra svealand i år och det finnas gott om sådan mark "inom sthlms stad.... " så är det nog inte så svårt att hitta just kantareller där i år. Men det finns ju så många andra intressanta svampar.

ABSOLUT!

har hittat murklor dessutom...... mmmm.. :)

ska ut i sthlms skärgård i helgen... känns som om man kan hitta endel där oxå!!!!!... förhoppningsvis!!!

Inga svampar

men så har jag inte varit ute heller.
Var bör man leta, är det torra marker som t.ex tallhed och bergspartier som gäller i år?

Förstår att det skiljer sig en del mellan svealand och Luleå, men kan ju vara värt ett försök iaf.

/Johan

exakt.. finns HUR MYCKET SOM HELST på hötorget!!!....

hittade mängder ute kring.... ekerö...... tyresta....LILJEHOLMEN ( rensat) ;) finns i varenda skogskrön som gränsar t vatten o sol!!!

bara hittat smått än så länge men däremot en 10 liter blåbär har man fått med sej hem både i magen o i korga

Re: Var?

Anders.Appelqvist; sa:
EXAKT var hittar ni svamp i Stockholm?? Kan ni inte ange koordinater, eller vägbeskrivning till era favoritställen? Snälla ;-)

Inte för att jag tänker avslöja exakt var jag hittade min svamp, men jag kan ju tala om att jag gick en etapp på sörmlandsleden i helgen (stockholmstrakten)och till min stora förtjusning fanns det massor med kantareller på stigen (!), ibland i tvåmeterssträckor på ömse sidor. Behövde inte ens leta alltså, bara följa leden... Fick med mig så det räcker och blir över.

Kan bara föreställa mig hur det kommer se ut när man ger sig ut i den riktiga svampskogen...

Så, det är bara ut och knata och sedan avnjuta en god svampsmörgås till kvällen...

/C

Kantareller, kantareller och åter ....

I Mälardalsområdet finns hur mycket kantareller som helst. Har aldrig tidigare sett sådana mängder.

Väntar med spänning på Trattisarna.

Re: Kantareller, kantareller och åter ....

Cyklan; sa:
I Mälardalsområdet finns hur mycket kantareller som helst. Har aldrig tidigare sett sådana mängder.

Väntar med spänning på Trattisarna.

Medan du väntar plocka soppar och torka, sandsoppen brukar inte vara angripen av insekter och passar mycket bra att torka.
Plocka taggsvampar, speciellt den Fjälliga taggsvampen som är en kryddsvamp som kan bli mycket stor, aldrig insektsangripen.
Plocka riskor, speciellt de "skarpa" riskorna brukar klara sig från insektsangrepp.
Kantareller i all ära men det finns ju så många andra svampar . Boken "gott om svamp" av Sten Sture Skaldeman är en bra inspirationsbok med många recept och personliga beskrivningar av svampar och svamputflykter.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg