Hur gammal kan en klättersko bli?

Det jag undrar över är ifall sulans friktionsegenskaper väsentligt försämras med tiden. Normalt hinner ju sulor slitas ut ganska fort, men jag har ett par 5 år gamla skor som använts måttligt då jag tyckte dom var för små och obekväma, men som jag nu tänkte prova ifall jag kan använda igen. Givetvis är det enkelt att bara klättra och känna sig för men det kan vara intressant ifall det finns någon som vet något om detta. Det handlar alltså om skor som knappt använts utan legat i en källare i 5 år.

Jag har ett par gamla LS Mythos från 2003 som jag dammar av ibland när jag lånar ut grejer till kompisar som inte har. De är grymt sköna och funkar finfint på lätt terräng men har ju klart sämre stick än nya fräscha pjuck. Klart en färskvara, skogummit alltså. Men man får ju inte förringa den sköna oldschool looken de framkallar.. ;-)

Jag beställde ett par Boreal Joker Velcro från den svenska importören i Gbg. De hade nog egentligen utgått men fanns i lager, till fullpris. När jag fick dem trillade etiketterna ur skorna för att limmet hade torkat bort... De verkade m a o rätt "lagrade". Sticket i dem är inget vidare, tyvärr, men de köptes främst som bekväma långtursskor. Gummit är nog färskvara men kanske torkar det mest i ytan, och kan fräschas upp genom abrasiv nötning (m. sandpapper el. klättring).

Funkar det så funkar det... Gummi oxiderar. Men om det är ytligt kan man eventuellt bättra på sticket genom att slipa ner ytan lite. Vilket oftast sköter sig självt på en modern inomhusvägg...

Jag har ett par sprajlans La Sportiva som jag förvarar i en tillsluten fryspåse tills det är dags att slänga det gamla paret och ta fram de nya. Om jag kan få på dem. Blev pålurad ett par som var typ en storlek mindre än de gamla...

Då är det bättre du förvarar fötterna i frysen John. Kyla krymper. Förvarar du sen skorna i ugnen eftersom värme förstorar så kanske dom går på. Gammal mekanikervetenskap...

Prova med att:
1. Trä en tunn nylonstrumpa över foten (minskar friktionen) och ta på dig klätterskon.
2. Sätt foten i en tunn plastpåse, typ vit soppåse, som du håller i när du drar på dig skon sedan drar du ut påsen igenom foten.
3. Be en kompis med lite mindre fötter, men inte mycket mindre fötter ta på sig skorna, gå runt med dem en hel dag för att töja ut dem. (Gamla kungar gjorde det).

Tråden får mig att tänka på en annan sak. Ibland talas det om att ha flera skor igång samtidigt, eftersom de ska slitas jämt. Det är jobbigt att gå ifrån en helt utsliten sko till en helt ny sko. Men om man gör det så blir alla skorna samtidigt äldre, och alla skor man har får gammalt gummi. Hur göra?

(Ser på brittiska klätterfilmer att de gnuggar skorna mot varandra och att säkringspersonen värmer skorna i armhålan, det ser jag inte på amerikanska klätterfilmer, klättrar britter bättre än amerikaner är då frågan?)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg