• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hur gammal är du?

Hur gammal är du?

  • >15

    Röster: 0 0.0%
  • 15-20

    Röster: 5 5.0%
  • 20-25

    Röster: 9 9.0%
  • 25-30

    Röster: 16 16.0%
  • 30-35

    Röster: 20 20.0%
  • 35-45

    Röster: 24 24.0%
  • 45-55

    Röster: 18 18.0%
  • 55-65

    Röster: 6 6.0%
  • 65-75

    Röster: 1 1.0%
  • 75<

    Röster: 1 1.0%

  • Totala väljare
    100
Av detta kan man väl dra följande hemska slutsats:
INTRESSET FÖR FRILUFTSLIV SJUNKER I SVERIGE!

Utmärkt, om allt fler hellre sitter i soffan och lirar tv-spel eller står på löpband på SATS blir får jag leka i en vildare vildmark utan trängsel (nåja, det är ju ett relativt begrepp.)

Tyvärr tror jag det till viss del blir en förskjutning från paddling till jetski eller från skidor till snöskoter också, när de lata personerna ändå vill ut en sväng. Motorbuller stör mer än folk.
 
Intressant resultat. Jag vet att det inte finns tillräckligt underlag för att kunna dra några "vetenskapliga slutsatser". Men om vi för skojs skull ANTAR att resultatet stämmer:

När jag skriver detta inlägg är ställningen:
15-30 år 14 st
30-45 år 28 st

Dvs dubbelt så många i åldern 30-45 år jämfört med 15-30 år.

År 2006 fanns det i Sverige:
1 709 033 invånare i åldern 15-29 år
1 889 754 invånare i åldern 30-44 år (dvs bara 10% fler)

Av detta kan man väl dra följande hemska slutsats:
INTRESSET FÖR FRILUFTSLIV SJUNKER I SVERIGE!

...eller ökar med åldern?
 
Intressant resultat. Jag vet att det inte finns tillräckligt underlag för att kunna dra några "vetenskapliga slutsatser". Men om vi för skojs skull ANTAR att resultatet stämmer:

När jag skriver detta inlägg är ställningen:
15-30 år 14 st
30-45 år 28 st

Dvs dubbelt så många i åldern 30-45 år jämfört med 15-30 år.

År 2006 fanns det i Sverige:
1 709 033 invånare i åldern 15-29 år
1 889 754 invånare i åldern 30-44 år (dvs bara 10% fler)

Av detta kan man väl dra följande hemska slutsats:
INTRESSET FÖR FRILUFTSLIV SJUNKER I SVERIGE!

Hur kan du dra en sådan slutsats utan att ha en äldre likadan undersökning att jämföra med? Intresset kan lika gärna ha ökat, baserat på dessa siffror. Undersökningen visar ju bara åldern på de friluftsintresserade som dessutom gillar att hänga i ett internetforum samt tycker att det är värt besväret att svara på en sådan här undersökning. Det begränsar urvalet ganska drastiskt...
 
Öhrnell;329764 sa:
Hur kan du dra en sådan slutsats utan att ha en äldre likadan undersökning att jämföra med? Intresset kan lika gärna ha ökat, baserat på dessa siffror. Undersökningen visar ju bara åldern på de friluftsintresserade som dessutom gillar att hänga i ett internetforum samt tycker att det är värt besväret att svara på en sådan här undersökning. Det begränsar urvalet ganska drastiskt...

Yngre personer brukar väl snarare vara MER benägna att använda forum på Internet?

Jag skrev ju också att det egentligen inte fanns tillräckligt underlag för att dra några "vetenskapliga slutsatser". Det var mer tänkt som en spekulation som utgick från antagandet att enkäten stämmer...

Om man antar att färre % av ungdomar är friluftsintresserade jämfört med äldre. Då finns väl bara 2 slutsatser?

Antingen sjunker intresset, och/eller (som Anders skrev) så ökar intresset med åldern?

...eller ökar med åldern?

Det skulle vara en bra förklaring.
 
Senast ändrad:
Om..

... man som jag är 35år... skall man då pluppa i 30-35 el 35-40... lite fel där.

... fast jag är ju ung i sinnet, så jag pluppar den första ;-)

/Thomas
 
Statisktik och förbannad lögn

Varför är de yngre åldrarna indelade i femårsintervaller t.ex. 25-30, 30-35 men från och med 35 och uppåt så blir det tioårsintervaller? Detta gör ju att utifrån relationen åldersintervall och antal förprickade, så drar man slutsatsen att åldersgruppen 30-35 (19%) är överrepresenterade, och inte - vilket man kan förledas att tro - ålderskategorin 35-45 (27%).

Mvh /Joel
 
Senast ändrad:
Varför är de yngre åldrarna indelade i femårsintervaller t.ex. 25-30, 30-35 men från och med 35 och uppåt så blir det tioårsintervaller? Detta gör ju att utifrån relationen åldersintervall och antal förprickade, så drar man slutsatsen att åldersgruppen 30-35 (19%) är överrepresenterade, och inte - vilket man kan förledas att tro - ålderskategorin 35-45 (27%).

Mvh /Joel

Jag vet att det är fel... Det gick bara att ha 10 olika staplar och därför är det inte samma interval på alla grupper. Visst blir det fel. Har i alla fall upptäckt att utsidans aktiva medlemmar är äldre än vad jag trodde tidigare.

/Stellan