hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck

Haha just min tanke. pendla själv ganska mkt mellan olika ställen av Sverige där det är torrt och fuktigare och skillnaden är väldigt påtagligt. Att det vore en myt är just en myt...

Till trådens tema så kör jag gärna med dubbla. Har en Mountain Hardwear lamina 0 och tills nu en ajungilak compakt summer som jag körde ihop, nu bytte jag sommarsäcken just mot en yeti fever zero. Ofta har jag även en phd singel quilt med mig för att utöka eller istället för en extra sovsäck (bara sommar eller vintersäcken beroende på vädret) Quilten passa mig bra även då jag vill värma min hund.

Har du tältat i Canada, Sibiren och Lappland? Det där med luftfuktigheten är en myt :)http://www.aftonbladet.se/vader/article12107024.ab

Jag är Skåning och har bott i Norrland och kan säga att Aftonblaskan duger som tändpapper till en kommande brasa.

Jag var i Norge runt nyåret och har en Everest +9 som jag trycker ner i en Everst -5 och vid minus 12 på natten var jag tvungen att ta av mig skidstället som jag sov i utöver understället då det blev för varmt.

Ett gott tips som jag kan ge er som förhöjer komforttemperaturen bättre än dubbla säckar är de värmepåsar man kramar igång. Kostar 29.90 för 4 på Biltema. Ner med en stor 18 h i fotändan på säcken och man har go värme hela natten, ner med en 8 h som utvecklar mer värme och du sover i underställ i -10 Skånsk temperatur och snålblåst.

dubbla sovsäckar verkar fungera att döma av denna tråd. dock saknar en av mina sovsäckar dragkedja vilket gör att all form av temp. kontroll försvinner.

Arvid jag litar mer på min upplevelse än på Expressen. Canadensiska FOI hävdade att ett regnvått ansikte kan förlora 46X mer värme än ett torrt, men du har kanske en säkrare källa?
Att resa är kul, hur långt bort har du tältat?

Aftonbladet är ju ingen källa bara något man kan ställa under skorna medan de torkar.

Haha just min tanke. pendla själv ganska mkt mellan olika ställen av Sverige där det är torrt och fuktigare och skillnaden är väldigt påtagligt. Att det vore en myt är just en myt...

Till trådens tema så kör jag gärna med dubbla. Har en Mountain Hardwear lamina 0 och tills nu en ajungilak compakt summer som jag körde ihop, nu bytte jag sommarsäcken just mot en yeti fever zero. Ofta har jag även en phd singel quilt med mig för att utöka eller istället för en extra sovsäck (bara sommar eller vintersäcken beroende på vädret) Quilten passa mig bra även då jag vill värma min hund.

Jag är Skåning och har bott i Norrland och kan säga att Aftonblaskan duger som tändpapper till en kommande brasa.

Jag var i Norge runt nyåret och har en Everest +9 som jag trycker ner i en Everst -5 och vid minus 12 på natten var jag tvungen att ta av mig skidstället som jag sov i utöver understället då det blev för varmt.

Ett gott tips som jag kan ge er som förhöjer komforttemperaturen bättre än dubbla säckar är de värmepåsar man kramar igång. Kostar 29.90 för 4 på Biltema. Ner med en stor 18 h i fotändan på säcken och man har go värme hela natten, ner med en 8 h som utvecklar mer värme och du sover i underställ i -10 Skånsk temperatur och snålblåst.

Hej ursäkta jag var lite snabb. Jag utläste det först som att du menade att Skåne skulle vara värre och häftigare. Du har helt rätt att torr och kall kyla kan vara mycket enklare att hantera än mildare fuktig kyla med blåst, det har jag aldrig sagt emot. Det vädret är säkert vanligare närmare kusten, men det finns kust i andra delar av Sverige också och såna förhållanden kan faktiskt finnas även i fjällen.

Självklart är det enklare att tälta i ett vindstilla fjäll -15 jämfört med -2 vid blåst och regn vid havet. Däremot är luftfuktigheten likaväl en myt. Här med en mindre skräpig källa

"Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt."

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/upplevd-temperatur-1.4613

Jag hade en studiekamrat från Kiruna som påstod att han aldrig frusit så mycket som när han studerade i Stockholm.

"Råkallt" betyder att man tycker det känns kallare o råare än vad termometern visar. Råkallt är det när det är mycket fukt i luften, och speciellt om det blåser lite också. Mycket fukt i luften förekommer oftare vid hav/stora sjöar än i inlandet.
Jag upplever att det oftare är råkallt i Stockholm än i Dalarna.

Jag har faktiskt lite svårt förlika mig med tanken, att mina erfarenheter bara är inbillning, en myt! Har man gjort seriösa undersökningar på hur temp/fuktighet/vind upplevs?

Jag hade en studiekamrat från Kiruna som påstod att han aldrig frusit så mycket som när han studerade i Stockholm.

"Råkallt" betyder att man tycker det känns kallare o råare än vad termometern visar. Råkallt är det när det är mycket fukt i luften, och speciellt om det blåser lite också. Mycket fukt i luften förekommer oftare vid hav/stora sjöar än i inlandet.
Jag upplever att det oftare är råkallt i Stockholm än i Dalarna.

Jag har faktiskt lite svårt förlika mig med tanken, att mina erfarenheter bara är inbillning, en myt! Har man gjort seriösa undersökningar på hur temp/fuktighet/vind upplevs?
Jag tror alla har rätt här. Menade bara att många tror att det per automatik blir kallare söderut pga att det är fuktigare, men så är det inte. Jag har själv hört det så många gånger att jag trodde det var sant. Det var kanske inte ens någon här som menade det i första hand. Självklart blir man kallare av fukt och blåst och vid hav och sjöar är det ju oftare så just som du skriver. Skåne inbillar jag mig också är öppnare än t.ex. Västerbottens skogstäckta inland

Skickat från min F8131 via Tapatalk

(...) Jag har faktiskt lite svårt förlika mig med tanken, att mina erfarenheter bara är inbillning, en myt! Har man gjort seriösa undersökningar på hur temp/fuktighet/vind upplevs?
Det behöver du inte. SMHI:s artikel jämför avkylningen vid 20 minusgrader, och vid så låga temperaturer kan luften innehålla bara små mängder vattenånga. Då är inte skillnaden mellan låg och hög relativ luftfuktighet så stor när man tittar på ånghalten i absoluta tal.

Vad folk från kalla inlandsklimat så ofta beskriver, är inte denna situation, utan förvåningen över att de fryser, när de inte "borde" göra det eftersom termometern påstår att det är mildväder; dvs typiskt den skånska "vintern" med temperaturer kring och strax över noll grader. Då är den maximalt möjliga absoluta ånghalten mer än fem gånger högre och en skillnad i relativ ånghalt börjar spela en kännbar roll för värmeledningen från hudytan. Är man ute en längre stund, blir också kläderna mättade till samma ånghalt och isolerar sämre även de.
Den sedvanliga blåsten multiplicerar avkylningshastigheten :p

Tbax t ämnet:

Har en Marmot Arroyo (t-limit -1), dun, innanför en AsTucas Sestral Blanket (företagets egen angivna temp -5), med 200 g/kvm apex syntetisolering. Ligger ovanpå exped downmat ul 7. Jag sover lite kallare än t-limit, men bara lite. Har sovit i -29 C, i tält, utan några somhelst besvär. Sov i ullunderställ. Näst kallaste, natten efter, var det ca -25 och då blev jag tvungen att ta av mig understället.
Sammanlagda vikt för säckarna är ca 1450 g. Det hamnar i viktklass med de allra bästa o dyraste säckarna för angiven temp, kanske t o m snäppet lägre.

Dubbelsäckssystem har ju lite extra luftbromsande lager som kompenserar för att lagrenas vikt kunde varit dun istället i en enkelsäck

Sen varierar det ju under vilka förhållanden enkel eller dubbelsäckssystemet ger bäst prestanda kontra vikt.

Sammanlagda vikt för säckarna är ca 1450 g.

Vikten låter väldigt låg. Min Arroyo väger bara den ca 900 g, så det andra måste vara en kvalitetssäck. ;). Men dubbelsäcksprincipen gillar jag också, kör konsekvent med den på vinterfjäll. Arroyon stoppar jag ner i en syntetsäck med komforttemp 0 grader (tror jag det är). Det har jag aldrig frusit med, ned till under -20 i tält. Skulle tro att det klarar minst -25.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
peter_mikael Hur funkar denna linspännare? Bo och sova 9
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
erkmen Nepalesiska dunsovsackar-funkar de? Bo och sova 1
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
chilehead Dubbla liggunderlag Bo och sova 7
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Karpaterna.se Dubbla sovsäckar -> vintersäck Bo och sova 17
Razzle-Dazzle Dubbla sovsäckar Bo och sova 2
ekunwod Dubbla sovsäckar igen Bo och sova 4
falken16 dubbla liggunderlag ?? Bo och sova 4
niking Hopknäppningsbara dubbla vanliga liggunderlag i XL? Bo och sova 2
stefan77p Dubbla sovsäckar? <komforttemp> Bo och sova 10
såg Två tunna eller en tjock sovsäck Bo och sova 9
Surjamten Tunna liggunderlag - Var? Bo och sova 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg