Semi dry menas med en torr våt dräkt med en enkel beskrivning. Den fungerar precis som en skaldräckt ( hålla dig torr ) men har fortfarande egenskapen från en våt dräkt och med det menar jag att hålla dig varm även blöt. Har själv legat i isigt vatten i en sådan i ca2 timmar. Kallt ja, men den håller dig levande och flytande förhoppningsvis tillräckligt länge.
Själv gjorde jag ett test senaste cyper resan Augusti 2010 att ligga helt stilla och se hur länge jag var varm i vattnet. Ingen längre tid ( 35 min ) kan jag erkänna trotts en tempratur på ca 26 grader.
Enligt kusträddningens klarar man ca 6 min i en räddnings dräkt i 4 gradigt vatten. om siffran stämmer kan jag inte svära på men jag tror i alla fall att livslängden inte är speciellt stor i den tempraturen.
En våtdräkt för mig, är en neoprendräkt som dels isolerar och dels sitter tajt. Den tillåter en mindre mängd vatten att cirkulera närmast kroppen. Denna mindre mängd värms upp av kroppen, isoleras av neoprenet och minimeras av att dräkten är tajt.
Jag förstår fortfarande inte din beskrivning av semi dry. Skaldräkt är enligt min uppfattning något som är tunnt. Är den av neopren? Är den isolerande, dvs har en viss tjocklek?
"Hålla dig torr" och "hålla dig varm även blöt"??? Är man torr eller blöt i en semi dry?
Sitter en semi dry tajt? Har man underställ i en semi dry?
Räddningsdräkt är väl något helt annat, bara avsedd att ligga i kallt vatten och överleva i.
Du säger att det "finns människor som dör årligen av nedkylning i vatten så varmt som 25 grader".
Min fråga var: "Hur länge tar det innan det är risk för allvarlig nedkylning vid den temperaturen?"
Du fryser visserligen efter 35 minuters stillaliggande i 26 grader, men du var väl inte i närheten av någon livshotande nedkylning?
Egentligen är 18 grader mycket intressantare (vanlig temp i svenska sommarvatten), om man simmar och rör sig normalt, hur lång tid bör man klara sig innan man blir ALLVARLIGT nedkyld? I badbrallor alltså.
Någon som har en idé?