Hur fort går ni egentligen?

Jag har ibland gjort uppskattningar som legat runt 5km/h, men tror det handlat om mätfel när man höftar på kartan och liknande.

Flera gånger på sistone har det snarare rört sig om 2-3km/h och då med gpstracking som mätmetod.

*<20kg packning,
*inte särskilt tränad
*samtalstempo med små micropauser av typen ta fram kikaren och spana en fågel.

Med cirkus 16 kg packning, ung (23 år) och hyfsat vältränad på cykel har jag gått delar av bruksleden (cirkus 1,5-2 mil per dag), tre dagar/två nätter åt gången, då oftast i snitt 4,5-5 km/h.
1,87 lång också, tror nog långa ben kan bidra lite!

Normalt promenadtempo ca 5-6km/h, men med packning och sämre underlag sjunker hastigheten direkt.
Fjällvandring utmed bättre leder och tältpackning ca 3-4km/h, men vid sämre underlag (stenigt, blött etc) eller kuperad terräng sjunker hastigheten direkt. Pauser inkl foto/kikare etc tillkommer.

Rent praktiskt brukar jag räkna med 3-4 tim per mil i fjällterräng när man inte måste över ett pass eller vada etc, och då inkluderar jag kortare pauser för att dricka, kolla kartan, fotografera etc.

Hur noga brukar ni mäta på kartan?
Jag har hittills grovt mätt med kompasskanten och sen ökat på med nån höftning av vad jag tror stigens krumbuktande tillför. "Oj här var det mycket krökar, blir nog dubbla avståndet."

Men med gps har jag tyckt att mina gissningar ligger rätt långt från sanningen. Stigen kanske buktar mer än på kartan iofs. Hur exakt blir det med ett sånt där hjul man rullar på kartan?

Exakt blir det när man rullar mäthjul i terrängen, hur många här gör det? Jag har träffat på några fältobservatörer till kartfamställning som gjort det i verkliga livet.

Hastighet är något väldigt personligt, med makrokamera framme, kan den bli mycket låg väldigt länge. Till trots för att jag som ung lärde mig att gå i högt tempo, med långa kliv och ofta. Oavsett vad eller hur mycket jag bar på. Det blev ett evigt kontrollerande av var man skulle sätta ner fötterna, istället för att njuta av det nära och fjärrna.

Vad syftet är med era vandringar överlåter jag gärna åt er, men för min egen del vill jag gärna hinna se, uppleva, stanna och njuta.

På soldatprovet brukade vi gå och orientera, svara på dumma militära quizz, bygga någon överfart, lägga något plåster, fika 2 ggr och äta en gång samt skjuta pistol och gå ca 35 km på ungefär 6,5 timmar. Det var fysisk spänst och har intet med vandring att göra.

Bland Ur har har haft en lägsta hastighet på kilometern i timmen. På blöta mossar än lägre

Nattetid brukar min hastighet vara noll, det är utmärkt.
go tur

Inte roligt!

Jag gick med en GPS, ganska bra hastighetsmätare. Har relativt bra kondition, springer regelbundet ca. 3 ggr/veckan, orienterar och åker rullskidor. Så de var inte farten som var jobbig, utan just att man inte hinner njuta och se sig omkring.

Mina hastigheter utifrån runkeeper:

En normal promenad inne i stan, på vägar och på platt mark är i regel 5,6-5,8 km/h
Då utan packning.

På naturstigar i knöligare eller kuperad terräng brukar genomsnittet för mig ligga på 3,6 km/h nånting.

Fick en klocka med stegräknare i julklapp. Den tog jag med genom Padjelanta i somras.
Det visade sig att uppmätt avstånd mellan stugorna stämde väldigt bra mot avstånden i turbeskrivningar. Hade tydligen knappat in en ganska rätt steglängd för mej.

Skrev dagbok varje dag och noterade när jag startade och när jag kom fram på e.m. Min snitthastighet var ganska exakt 2,5 km/tim och det inkluderar alla raster och fotopauser.

Det var också den fart jag gissade på i förväg. Ren vandrarfart är oviktig för mej men jag skulle tro kring 4 km/tim.

25:5/50:10 No stress

För mig är hastigheten obetydlig.
Jag kommer fram när jag är framme vid målet. Ingen stress och det är viktigt att pausa med jämna mellanrum.
Försöker hålla 25:5 eller 50:10 principen med något längre för mat.
(gå 25 min vila 5 min)

Hittade några GPSloggar från en tur i Lunndörren förra sommaren. Gick med farsan, snart 60år.

Dag 1. Från bussen genom Vålådalen till innan vindskyddet i Lunndörren via Lunndörrssugorna. Klockan pausad vid lunch. Led hela vägen.

Time: 7:09:22
Moving Time: 4:42:46
Elapsed Time: 7:52:31
Avg Speed: 3.1 km/h
Avg Moving Speed: 4.8 km/h

Dag 2. Söderut genom Lunndörren, upp norrut genom Lillådörren och sen ner en bit i Storådörren.

Time: 7:22:35
Moving Time: 5:23:39
Elapsed Time: 22:54:06
Avg Speed: 2.9 km/h
Avg Moving Speed: 3.9 km/h

Sen dog GPS klockan...

Brukar planera med 3km/h. Ibland går det fortare, sällan långsammare men det finns en massa faktorer som påverkar. I slutändan är jag inte så brydd, använder det mest för att kartreka platser för lunch :D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
gerritholl Hur mycker folk går i Sarek? Fjällvandring 5
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Hur räknar Sträng egentligen? Fjällvandring 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg