Hur förpacka lingondricka?

Hej bullen, jag har ett problem.

Jag plockjade 14 liter lingon i helgen, och jag har redan lingonsylt så det räcker och blir över från förra året.
Så nu ska jag göra lingondricka i mängder! För oj va gott det är!

Så frågan är bara.. Hur förpackar jag ~10L koncentrerad lingondricka på bästa sätt?

5-10 dl plastflaskor skulle väl vara fint egentligen, men det känns så fel att köpa kolsyrat vatten på willys och hälla ut det (för jag dricker inte 20 flaskor tom torsdag)
Det finns ju även rätt fina plastburkar i varierande utformning, såg ett par ca 8*12*200 med ett litet hål i locket med snäpplock.. 1.4 l för 21 kr på willys.

En möjlighet är ju att frysa ner till istärningar och sen förpacka dom i påse när dom är torra? och ha i frysen..

Ja testar just nu att frysa ner i en ziplocpåse (toppits 1L), hällde i 6 dl vatten och det skulle nog gå i lite till innan den blir jättefull.
När dom väl är nerfrysta så är ju problemet ur världen.

JJag kan ju även ha dom ofrysta men det har jag nog inte plats för i kylskåpet.

Menmen, Hur gör ni?
 
Om du inte har någon sval plats att förvara lingonsaften, så kan ett alternativ vara att frysa själva bären. När det gäller lingon så brukar både saft och sylt vara godare om den är rårörd och inte kokad, och då måste man ha frusna bär eller frysa den rårörda saften/sylten.
 
Frysen

Tycker att frysen är ett perfekt ställe om man har plats.
Använder själv mjölk, fil tetror (såna utan skruvkork), fyller två fryspåsar med ca 4.5 dl i varje och lägger dem i en tetra. Tejpar ihop tetran och skriver i bästa fall hjortronsylt. Fyrkantig förpackning som staplas bra och är lätt hanterbara.

/Göran
 
Hej hej

Så här gör vi med vår lingondricka.

Vi sparar en massa glasflaskor. När det sedan är dags för saftkok diskar vi ur dessa ytterligare en gång. Lägger in dem i ugnen inställd på 100 grader (de ska ligga där minst 10 minuter). Vi kokar korkarna.

Den färdigkokta saften häller vi seda i de varma flaskorna och skruvar på korken. saften kans edan förvaras i rumstemperatur i flera år. Vi blandar 500 g socker per 1 liter saft har jag för mig. Till lingon behöver man ingen konserveringsmedel.

//Jimmy
 
Jag instämmer med duvillno. Har man redan gjort saften (för bären är väldigt enkla att frysa, men tar ju då fantastiskt mycket plats, vilket oftast är orsak nog att safta eller sylta direkt!) så håller den sig bra förvarad svalt, om man har rena flaskor från början. Lingon innehåller nåt (nån syra?) som gör det till ett härdigt bär, möglar inte alls lika lätt som t ex blåbär. Sockret gör ju sitt till också.

Ett problem med att frysa ned rejält söta saker (sylt, saft) är att de knappt fryser pga sockerhalten utan bara "stelnar", och med tiden rinner de långsamt, långsamt ut om behållaren inte är 100% tät (t ex en plastlåda som ställs på högkant eller som blir kantstött så den av kylan spröda plasten spricer...)
 
Tack norpan, hade för mig att det är bensoesyra. Hjortron är ju också väldigt hållbara.

Kuriosa: I frysen har jag hjortronpaket ända från 1983 (dvs nästan lika gamla som jag själv), som jag tog över när min farmor dog och behöll bara för att se om de gick att äta. De har en något mörkare bärnstensfärg, ungefär som ett lagrat vin, och smakar utmärkt!
 
Småflaskor/burkar

från chutny och marmelad brukar vi till att i frysen förvara vår fläder och de fåtal hjortron vi hittar på myren här nere, i år stod lingonen kvar på landet och var rätt rikliga så nu finns rårörda lingon och dricka i frysen oxså. Vi koker flaskor/burkarna och lock innan vi fyller dem.
//J
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg