Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur flyga med fjällpackningen?
- Trådstartare Dyngbagge
- Start datum
Jag fick ha 23 kg och höll mig under det. Hade en stor skyddspåse (Haglöfs) omkring för att skydda den.
På hemvägen lyckades däremot flygbolaget knäcka ramen på min Haglöds alaska men reklamation vid ankomst och kunde med rekvisition från SAS direkt hämta ut en ny hos lokala sporthandlaren - tur det inte var på uppresan då det fördröjt starten på turen med att hitta sporthandlare i Kiruna.
Hur många kilo tänkte du kånka på?
Men man kan ju välja att resa i de tyngsta kläderna, t ex kängor och ha saker förenliga med flygregler i fickorna.
Tänk på att du inte får flyga med bränsle till ditt kök, varken incheckat eller i handbagage. Det diskuterades flitigt härom året då någon stolle tänkte mörka att han chekade in sin gasflaska.
Vet inte vad flygplatsen gör med allt konfiskerat bränsle men såg flera som fick lämna ifrån sig senast jag var där.
Själv dricksade jag bort resterande gasflaska till vår topptursguide på keb-stationen senast där.
Sen kan man alltid diskutera skillanden på T-sprit och stark vodka avseende brandfarlighet men då är det ekonomi också inblandat.
God tur!
/Patrik
På hemvägen lyckades däremot flygbolaget knäcka ramen på min Haglöds alaska men reklamation vid ankomst och kunde med rekvisition från SAS direkt hämta ut en ny hos lokala sporthandlaren - tur det inte var på uppresan då det fördröjt starten på turen med att hitta sporthandlare i Kiruna.
Hur många kilo tänkte du kånka på?
Men man kan ju välja att resa i de tyngsta kläderna, t ex kängor och ha saker förenliga med flygregler i fickorna.
Tänk på att du inte får flyga med bränsle till ditt kök, varken incheckat eller i handbagage. Det diskuterades flitigt härom året då någon stolle tänkte mörka att han chekade in sin gasflaska.
Vet inte vad flygplatsen gör med allt konfiskerat bränsle men såg flera som fick lämna ifrån sig senast jag var där.
Själv dricksade jag bort resterande gasflaska till vår topptursguide på keb-stationen senast där.
Sen kan man alltid diskutera skillanden på T-sprit och stark vodka avseende brandfarlighet men då är det ekonomi också inblandat.
God tur!
/Patrik
Tänk på att du inte får flyga med bränsle till ditt kök, varken incheckat eller i handbagage. Det diskuterades flitigt härom året då någon stolle tänkte mörka att han chekade in sin gasflaska.
Vet inte vad flygplatsen gör med allt konfiskerat bränsle men såg flera som fick lämna ifrån sig senast jag var där.
Du är säkert medveten om det Tango, men för att tipsa alla andra som läser så kan det vara värt att nämna att en gasflaska är livsfarlig om planet skulle tappa kabintrycket på hög höjd. Då skulle en trycksatt gasflaska riskera att explodera då trycket i den blir många gånger högre än det på höjd.
Inte värt att försöka smussla med en flaska alltså... om man tänkte sitta på samma plan som flaskan.
Allt bagage röntgas på flygplatserna idag, även incheckat, så ingen idé att försöka mörka bränsleflaskor. Förutom självklart risken för dig själv och dina medpassagerare!
Själv flyger jag alldeles för ofta i jobbet och har sett och upplevt ganska mycket av bagagehanteringen på flyget. Jag skulle inte riskera min egen semester genom att checka in min ryggsäck utan en flightbag som skyddar den och bärsystemet. Själv använder jag Everest (Stadium) flightbag som funkar OK. Känsliga prylar som tältstänger etc är svåra att skydda om de tappar ryggsäcken från några meters höjd, vilket händer, varför jag gärna tar dem i handbagaget.
Själv flyger jag alldeles för ofta i jobbet och har sett och upplevt ganska mycket av bagagehanteringen på flyget. Jag skulle inte riskera min egen semester genom att checka in min ryggsäck utan en flightbag som skyddar den och bärsystemet. Själv använder jag Everest (Stadium) flightbag som funkar OK. Känsliga prylar som tältstänger etc är svåra att skydda om de tappar ryggsäcken från några meters höjd, vilket händer, varför jag gärna tar dem i handbagaget.
Jag har flugit några gånger till Kiruna och tre gånger till Kathmandu (Everestvandring) och checkat in min ryggsäck, och hittills har grejerna hållit och dessutom kommit fram samtidigt med mig. Jag har alltid med mig en liten ryggsäck för dagsturer som jag har som handbagage. Där har jag en del tyngre saker om jag befarar övervikt. De tunga kängorna har jag ofta på mig, kanske främst för att de inte får plats i ryggsäcken, men också för att jag vill vara säker på att jag har kvar dem även om ryggsäcken skulle försvinna (gäller till Nepal, där man kan köpa/hyra kläder och annat billigt).
Hittills har jag inte använt någon skyddspåse, bara komprimerat säcken ordentligt och lagt ett par remmar runt den för att låsa alla lösa remändar.
Hittills har jag inte använt någon skyddspåse, bara komprimerat säcken ordentligt och lagt ett par remmar runt den för att låsa alla lösa remändar.
Tältstång i handbagaget skulle vara toppen...
Jag skulle många gånger inte behöva checka in något alls, om det inte vore för ett retligt fåtal "farliga" småsaker, så jag brukar göra en liten påse med tältpinnar, stegjärn o.d., som snabbt kan läggas tillbaka i ryggsäcken vid ankomst. Den påsen blir dock både mer svårpackad och ömtåligare av tältbågssegmenten, så det skulle vara toppen att ha kvar åtminstone dem i ryggsäcken/handbagaget.
Vid uttrycklig förfrågan på Kastrups flygplats fick jag nej, men då hade jag ju väckt den björnen hos en kanske beslutsrädd funktionär, som tyckte det var enklast så. Kan man peka på någon paragraf?
Kan det vara skillnad på inrikes- och utrikesflyg?
Fick du med tältstängerna helt öppet, eller syntes de bara inte på röntgen? Är det ok för att det är aluminium? Hur är det då med alu-tältpinnar?(...) Känsliga prylar som tältstänger etc är svåra att skydda om de tappar ryggsäcken från några meters höjd, vilket händer, varför jag gärna tar dem i handbagaget.
Jag skulle många gånger inte behöva checka in något alls, om det inte vore för ett retligt fåtal "farliga" småsaker, så jag brukar göra en liten påse med tältpinnar, stegjärn o.d., som snabbt kan läggas tillbaka i ryggsäcken vid ankomst. Den påsen blir dock både mer svårpackad och ömtåligare av tältbågssegmenten, så det skulle vara toppen att ha kvar åtminstone dem i ryggsäcken/handbagaget.
Vid uttrycklig förfrågan på Kastrups flygplats fick jag nej, men då hade jag ju väckt den björnen hos en kanske beslutsrädd funktionär, som tyckte det var enklast så. Kan man peka på någon paragraf?
Kan det vara skillnad på inrikes- och utrikesflyg?
Allt bagage röntgas på flygplatserna idag, även incheckat, så ingen idé att försöka mörka bränsleflaskor. Förutom självklart risken för dig själv och dina medpassagerare!
Vet inte hur det är idag, men jag flög med bränsleflaskor i handbagaget (tömda och avgasade, givetvis) så sent som 2006. Blev inte ens ombedd att öppna väskan.
Obehagligt att de inte brydde sig alls.
Vet inte hur det är idag, men jag flög med bränsleflaskor i handbagaget (tömda och avgasade, givetvis) så sent som 2006. Blev inte ens ombedd att öppna väskan.
Obehagligt att de inte brydde sig alls.
Uppenbarligen gjorde personalen i säkerhetskontrollen inte sitt jobb de dagen, obehagligt när de missar sådant. Dock inget att rekommendera någon att försöka.
Jag flög själv med en liten EKA fickkniv några år efter 911, visste inte om att jag hade den på mig. Tog på mig byxorna på morgonen innan jag skulle till flygplatsen och glömde kolla fickorna-noterade kniven när jag var framme på kontoret efter resan. Gissa om jag blev förvånad att ingen i säkerhetskontrollen noterat detta, ville dock inte prova "lyckan" två gånger så jag skickade tillbaka kniven hem via posten.
Fick du med tältstängerna helt öppet, eller syntes de bara inte på röntgen? Är det ok för att det är aluminium? Hur är det då med alu-tältpinnar?
Jag skulle många gånger inte behöva checka in något alls, om det inte vore för ett retligt fåtal "farliga" småsaker, så jag brukar göra en liten påse med tältpinnar, stegjärn o.d., som snabbt kan läggas tillbaka i ryggsäcken vid ankomst. Den påsen blir dock både mer svårpackad och ömtåligare av tältbågssegmenten, så det skulle vara toppen att ha kvar åtminstone dem i ryggsäcken/handbagaget.
Vid uttrycklig förfrågan på Kastrups flygplats fick jag nej, men då hade jag ju väckt den björnen hos en kanske beslutsrädd funktionär, som tyckte det var enklast så. Kan man peka på någon paragraf?
Kan det vara skillnad på inrikes- och utrikesflyg?
Kastrup är ett knepigt ställe, har själv flugit med långa fiskespön i tub från Seattle i USA (inga problem alls) men på Kastrup fick jag checka in dem för de sista 30 min i luften. Ställer du dessutom frågan "tältpinnar" tror jag personalen associerar det med gamla styva metall stänger med spets, eller vassa markpinnar. Enligt IATA gäller förbud att ta med ex campingprylar i handbagaget, men jag tror det är skrivet mot ovanstående. När man inte vet vad det är är det enklare att förbjuda rubbet.
Dagens tunnväggiga aluminiumsektioner är känsliga och utgör inget direkt vapen. För mig har det gått bra, och även flerdelade fiskespön så länge de ryms i en handbagageväska. Jag skall dock ut och flyga en del i kommande vecka, så jag skall försöka ställa frågan om de har någon tydlig lista på detta.
Har du kollat möjligheten att få en resväska förvarad när du kommer fram (på destinationsflygplatsen eller annan plats)? Inte mer bagage som jag förstår att du har med dig borde rymmas i en skyddande resväska hårdplast, inkl ryggsäck.
Tack smux, berätta gärna hur det gått. Vad jag är ute efter är att slippa vänta på incheckat bagage. Retligt om det bara skall hänga på tältstänger/tältpinnar.
Ska du fjällvandra och klara dig utan incheckat bagage så är du UL-mästarinna. Handbagage får max väga 8 kg hos de flesta flygbolag - även om det sällan kollas om väskan är liten - min datorväska väger nog mer än 8 kg. Handbagaget ska dessutom rymmas inom måttgränserna vilket jag tror få fjällvandringspackningar klarar. Men UL är UL så jag ska inte säga tvärnej.
/Patrik, tungpackare
Uppenbarligen gjorde personalen i säkerhetskontrollen inte sitt jobb de dagen, obehagligt när de missar sådant. Dock inget att rekommendera någon att försöka.
Jag flög själv med en liten EKA fickkniv några år efter 911, visste inte om att jag hade den på mig. Tog på mig byxorna på morgonen innan jag skulle till flygplatsen och glömde kolla fickorna-noterade kniven när jag var framme på kontoret efter resan. Gissa om jag blev förvånad att ingen i säkerhetskontrollen noterat detta, ville dock inte prova "lyckan" två gånger så jag skickade tillbaka kniven hem via posten.
Verkar vara ganska subjektivt och beroende på vem som sitter i säkerhetskontrollen. Mitt handbagage blev slumpmässigt utvalt för kontroll (surprise surprise, det var en bag) en gång. Sax och pincett inspekterades men var tydligen OK (hade dessutom gått igenom säkerhetskontrollen).
Svärmor blev dock av med en liten vinöppnare i samma säkerhetskontroll samma år.
Något säger mig att det är skillnad på inrikes och utrikes flygningar, av någon anledning =)
För att återgå till ämnet. Jag hade nog packat min ryggsäck i en större bag/trunk. Folk som inte är vana att hantera tunga ryggsäckar brukar ju ha en ovana att lyfta i remmar som inte är avsedda för lyft. Mindre kul att vandra med trasiga stramare.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Flyga med gasbrännare | Fjällvandring | 30 | ||
Flyga med packning Kiruna | Fjällvandring | 4 | ||
Tarradalen, vandra eller flyga? | Fjällvandring | 10 | ||
Får Fiskflyg flyga i Pastavagge? | Fjällvandring | 9 | ||
Flyga i Sarek | Fjällvandring | 1 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg