Hur flexibel stugbokning?

I april ska jag göra en stugtur Nikkaluokta-Abisko och har bokat boendet efter den tänkta färdplanen, bland annat med en natt vardera i Sälka, Nallo, Vistas, Alesjaure, Unna Allakas och Abiskojaure. Att förbokning ger garanterad sängplats låter ju bra. Haken är förstås att jag mycket sannolikt kommer att avvika från färdplanen. Sett till helheten har jag gott om tid på mig, men i verkligheten har väder och vind stor betydelse för vägval och distanser.

Det är ju inte helt enkelt att avboka/omboka när man väl är ute på turen. Har tidigare fått hjälp med det av personal när jag blev inblåst, men då gällde det två fjällstationer med telefon. Om alla stugor nu är utrustade med Starlink blir det förstås möjligt, men jag ser ändå framför mig att stugvärdarna får lägga orimlig tid på ombokningar. Vilka instruktioner har de?

Förut när sängplats inte gick att boka var det oproblematiskt att komma till en stuga på ”fel dag” eller att byta en bokning mot en annan, så länge du betalt för rätt antal nätter. Med de villkor som gäller nu riskerar jag att få betala dubbelt, om det finstilta gäller. Men hur fungerar det i verkligheten?

Jag har inte varit på fel stuga de nätter jag hade en bokat säng men pratade en del om detta med stugvärdar.
Ingen problem alls, bara berätta till stugvärden så berätta de till den andra stugan att du inte kommer och tar dig in denna dag istället (obokat säng). Nu är det ju en prisskillnad mellan de stugor längs Kungsleden och Nallo, Vistas, Unna Allakas så du måste väl betala skillnaden och far den (troligen) inte tillbaks om du bor på en billigare ställe den natt.
Jag ar aldrigt träffat på en stugvärd (och jag har träffat månge under åren) som inte var serviceorienterad i första hand.

Henning

Hej, nu har jag kollat med mina kollegor på bokningen;
Bra att du planerar din tur och funderar kring flexibilitet. Det stämmer att förbokning ger en garanterad sängplats, men att rutten kan behöva justeras på grund av väder och andra omständigheter.

Om du hamnar på en annan stuga än den du bokat kan stugvärden på plats hjälpa till att meddela den stuga du egentligen skulle ha varit på. De kan också, i mån av plats, försöka justera din bokning, men det sker på plats och sänggarantin försvinner. Oavsett om du har bokat eller kommer som "walk-in" kostar det samma, men om du byter mellan stugor med olika prissättning får du reglera mellanskillnaden.

Avbokningsreglerna gäller fram till kl. 18.00 dagen innan ankomst, så om du vet i förväg att du behöver ändra är det bäst att göra det själv. Men vi vet att det kan vara svårt när man är ute på tur, och därför brukar stugvärdarna vara behjälpliga.

Om flexibilitet är viktig för dig kan det vara värt att fundera på att komma som "walk-in" för att inte blockera sängplatser i stugor där efterfrågan är hög, särskilt längs Kungsleden. Då får du dock räkna med att bo på ospecificerad bädd om det är fullt.

Hoppas det hjälper och lycka till med turen!

Hoppas det hjälper och lycka till med turen!
Tack, det var ungefär det jag ville veta, men kanske inte heller något nytt.

En synpunkt: Att vissa stugor kostar några kronor mer per natt är att krångla till det i onödan. Gissar att idén är att styra efterfrågan till mindre populära områden. Visserligen en god ambition, men skillnaden är nu så liten att det inte lär påverka någons planer.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg