Hur firar ni?

(Eller borde jag skriva "Hur rapellerar ni?", för att slippa svaret "Med en kall öl"?)

Jag undrar hur ni gör när ni befinner er på klippan. När en firning är det enda (eller åtminstone det säkraste) alternativet att ta sig därifrån och ni möts av:

a) Ett förberett gediget toppankare med kedja och ring.
b) Två pålitliga borrbultar med hängare, men inget mer.
c) Som ovan men kembultar.
d) Två bultar men du har misstankar mot den ena.
e) En ensam bult med en snabblänk i. (både bulten och länken ser pålitliga ut)
f) Ett pålitligt träd eller klippblock. (pålitligt="Om det här ramlar ned när jag hänger under är jag chanslös oavsett vad mitt rep sitter fast i")
g) Ett halvsäkert träd eller klippblock. (halvsäkert="Jag skulle aldrig bygga en standplats eller topprepsankare i bara det här, eller rekommendera någon annan att fira ifrån det, men visst håller det för mig och jag har inget val.")
h) Endast sprickor, men nog för att svälja så många kilar och friends som du har hjärta att offra.


Hur gör ni i praktiken? Ni har endast ert vanliga rack med er. För alternativ d) och framåt kanske ni inte hade planerat att fira under just dom förutsättningarna.
 
GustavOh; sa:
(Eller borde jag skriva "Hur rapellerar ni?", för att slippa svaret "Med en kall öl"?)

Jag undrar hur ni gör när ni befinner er på klippan. När en firning är det enda (eller åtminstone det säkraste) alternativet att ta sig därifrån och ni möts av:

a) Ett förberett gediget toppankare med kedja och ring.
b) Två pålitliga borrbultar med hängare, men inget mer.
c) Som ovan men kembultar.
d) Två bultar men du har misstankar mot den ena.
e) En ensam bult med en snabblänk i. (både bulten och länken ser pålitliga ut)
f) Ett pålitligt träd eller klippblock. (pålitligt="Om det här ramlar ned när jag hänger under är jag chanslös oavsett vad mitt rep sitter fast i")
g) Ett halvsäkert träd eller klippblock. (halvsäkert="Jag skulle aldrig bygga en standplats eller topprepsankare i bara det här, eller rekommendera någon annan att fira ifrån det, men visst håller det för mig och jag har inget val.")
h) Endast sprickor, men nog för att svälja så många kilar och friends som du har hjärta att offra.


Hur gör ni i praktiken? Ni har endast ert vanliga rack med er. För alternativ d) och framåt kanske ni inte hade planerat att fira under just dom förutsättningarna.

a) i ringen (i undantagsfall har jag trätt repet även genom nån kättinglänk)
b) Sätter en snabblänk eller schackel i den ena, backar upp med tubband till den andra
c) om de sitter på ett bra sätt och har bra godsdiameter, direkt i bultarna
d) om jag inte räknar bort den ena, gör jag som i b, annars som i e.
e) endast en bult... backa upp med en kil, eller slinga runt naturlig säkring eller vad nu omgivningarna erbjuder
f) du har ju skrivit svaret i frågan; repet runt trädet - pronto
g) du har ju skrivit hur jag tänker redan? Jag använder detta tveksamma om jag inte har NÅT val... Men som regel (alltid?) har jag det, och då backar jag upp med det som finns, även till kostnad av utrustning.
h) två oberoende placeringar, eller om det nu är en otvetydig bomber en... En sån otvetydig måste ju emellertid vara rätt speciell. Samtidigt ska det ju mycket till innnan man lämnar tre kamsäkringar med karbiner...
 
Samma som Mezzner med följande modifieringar:

b) Jag brukar släpa med ett antal 'skräpkarbiner' som jag hittat och använder två av dessa. Ja, dessa karbiner tillhör mitt 'vanliga rack' och oftast använder jag dem att släpa upp skor, förare, vatten och ett par kanelbullar.

d) Jag bygger ett tillfälligt ankare med lite slack i. Sen skickar jag ner min partner med repet trätt genom ankare och bultar, men endast bultarna belastade och ankaret som en försäkring. Jag lastar även ner min partner med det mesta av vår utrustning, så att jag kommer att belasta bultarna mindre när jag firar. Om min partner kommer ned utan att bultarna trillat ur så tar jag bort ankaret och firar själv. Om min partner är betydligt lättare än mig så förklarar jag riskerna och frågar om det är OK att jag glider ner först.

f) Lägger två oberoende slingor runt trädet/blocket och firar genom dessa. Om det är en 'populär' led där jag tror andra kommer att fira så lägger jag till två aluminiumringar som jag alltid släpar med i mitt 'vanliga rack'. Orsaken till att inte lägga repet direkt runt trädet/blocket (som Mezzner föreslår) är att repet lätt kan fastna/skadas när man försöker dra ner.

g) Som i d) ovan med ytterligare en försäkring: när jag skickar ner min partner, ber jag denne att sätta mellansäkringar på väg ned. När denne är nere så knyter han in sig i repet och monterar en bra ankare mot uppriktat drag. Sedan tar jag bort det övre tillfälliga ankaret, monterar en prussik (INTE klemheist) backup NEDANFöR ATC:n och tar med mellansäkringarna när jag glider ner. Om det 'halvsäkra' toppankaret fallerar så kommer repändarnas funktion att raskt 'byta plats', dvs repet som gick neråt som bromshand kommer att bli 'toppankare' i den högsta mellansäkring som jag ännu inte plockat ur och repet som tidigare gick upp till 'toppankaret' blir 'bromshand'. Detta är anledningen till att jag anlägger en prussik (som är symmetrisk och inte fattar skillnaden på upp och ner, istf en klemheist) och ser till att den sitter nedanför ATC:n som vid ett fall kommer att vara ovanför ATC:n. Om prussiken i början anläggs ovanför ATC:n, så kommer den att ha en hel del slack vid ett fall och därför glida 'upp' längs den nya 'bromshanden' och sätta sig mot ATC:n och därefter eventuellt inte kommer att 'bita fast' som önskat.

h) Som Mezzner med det extra tillfälliga ankaret i d).


i) 'Firningsankaret' består av ett ruttet träd med en diameter understigande 6cm och en 53-årig rostig pitong utan möjlighet till någon förbättring med eget material.

Ledklättra till närmaste riktiga ankare. Oavsett om detta innebär uppåt, nedåt eller sidledes.
 
lillajag; sa:
i) 'Firningsankaret' består av ett ruttet träd med en diameter understigande 6cm och en 53-årig rostig pitong utan möjlighet till någon förbättring med eget material.

Ledklättra till närmaste riktiga ankare. Oavsett om detta innebär uppåt, nedåt eller sidledes.

Hm, det blir soloklättring då om det var omöjligt att bygga nåt på utgångsplatsen?;)

(Jag inser att det kan finnas varianter, men lite knepigt att klättra med säkring blir det, om det är omöjligt att ens bygga firningsankare/stand.)
 
Nu är det nog så att skolboken och verkligheten inte alltid är lika när det kommer till såna här resonemang. Skolboken säger givetvis backuper eller jämnviktade ankare, medan realiteten brukar vara den att den som firar först får backupen och loosern som kommer efter tar den med sig. När det gäller borrbultar är det ju också oftast så att det handlar om sportklättring och då har man kanske en snabblänk att ta till, men ytterst sällan sportklättrar man med extra tubband/repsnöre och kniv.

Såna här frågor tenderar alltså tyvärr att bli en uppvisning i hur väl man läst på sin litteratur (eller tro sig ha "förbättrat" den genom att översäkra), eller i andra ändan en uppsjö av "det gick ju bra trots allt"-scenarion. Men handen på hjärtat, hur många firar _alltid_ med prusik?
 
lilla_my; sa:
När det gäller borrbultar är det ju också oftast så att det handlar om sportklättring och då har man kanske en snabblänk att ta till, men ytterst sällan sportklättrar man med extra tubband/repsnöre och kniv.

...och det är just därför jag aldrig sportklättrar... det verkar ju på tok för farligt med alla dessa lösa bultar och utan att ha med mig mitt fulla rack...
När jag vid nåt olyckligt tillfälle stöter på en rad bultar, så flyttar jag alla kilar o kammar o dyl till de bakre utrustningslooparna på min sele och flyttar fram quickdraws till de främre...
 
Det där med hurvida det är OK att fira frn en ensam punkt eller ej kan man ha olika åsikter om. Jag anser dock att en säkring som jag anser skulle duga som mellansäkring, alltså att ta ett långt fall i duger som firningspunkt. Nu inte sagt att jag aldrig backar upp något om det verkar lite suspekt och försten ned för repet får backup som sedan plockas med av sista. En annan direkt fara med att rigga firningsankare med flera punkter är att man kan ge sig f-n på att utrustningen tar slut innan väggen om man måste fira långt.

Själv är jag dessutom väldigt förtjust i simultanfirning där ankaret och terrängen tillåter, i synnerhet om man är tre eller flera.
 
Förutsättningarn var ju inte så oerhört specade i frågeställningen, var man ensam, var det vid "vändpunkten" på en sportrepa, eller...

Jag tänkte mig det hela som att man är på långtur (trad), och firar för att det är det primära sättet att ta sig ned på platsen. I det läget känns det ju inte fel att man har lite extra slingmaterial osv. Att offra 3 dm tubband mellan två suspekta bultar känns inte heller som nån större grej.

Jag kan mycket väl hålla med om att man i verkligheten kan hamna i oförutsedda "seriösa" situationer, och då måste tumma på "reglerna". Men det kan ju aldrig vara nåt man accepterar på planeringsstadiet. Man blir ju inte heller mer osårbar för att man klättrar "sport".
 
Men handen på hjärtat, hur många firar _alltid_ med prusik?
I klättersammanhang använder jag alltid prusik. Tanken av att störta till marken om något skulle hända skrämmer mig. Min uppfattning är att i Sverige är vi rätt duktiga på att använda prusik. I Norge har jag oftare sett folk utan, men jag tror att de vet vad en prusik är iallafall. I USA frågade några mig vad det var för något jag pillade med... de hadde aldrig sett eller hört talas om den. Jag såg inte en enda klättrare med prusik under den veckan jag klättrade där.
 
Efter Anders och Patriks svar finns kanske inte så mycket att tillägga, men har någon andra tips på hur ni gör eller skulle göra, när ni ska fira från en plats som inte ser ut som i skolboken?

Vågar ni ge er över kanten om repet bara sitter i ett tubband eller repsnöre?
Hur resonerar ni om det redan sitter en slinga på plats. (som verkar fräsch för blotta ögat)? Patrik lämnar ju uppenbarligen ankare med tanken att de skall kunna återanvändas, men jag vet inte om jag skulle lita på något som en okänd klättrare lämnat.
 
Glöm inte att det finns superfina långturer sport också, det är inte bara trad som har såna. Jag har inte med tubband när jag klättrar sportlångturer i los alpos, men å andra sidan har jag gjort det i Schweiz och de kan det där med noggrannhet... Det är gott om bultar och kedjor och ringar på firningsstationerna där. Föraren anger också vilken replängd man ska ha för att alltid nå till nästa. (Oj, nu fick jag en rolig inre bild av ett gäng schweizare med måttband och borrmaskin! :) )

Kommer man upp på en enrepas sporttur och hittar en ensam bult är det ju alltid bättre att ta upp repet och fixa en firning, än att särkingsmannen ska ta ned, för då blir det ju två som tynger på den ensamma bulten istället för två.
 
lilla_my; sa:
Jag har inte med tubband när jag klättrar sportlångturer i los alpos...

Inte mycket jag kan göra åt det...;)


Fast visst, kan man klättra i förvissningen om att det inte behövs (och det kanske man kan), så är det ju OK. Men just tubband och rakblad väger inte mycket.

Att fira ensam i dubbelt rep istället för att låta sig firas ned är ju en smart grej. Fast sen är det väl så att en bult normalt håller för många kroppsvikter, men är det fel på den så kanske den lika gärna lossnar för riktigt låg belastning.

Jag har som regel med mig schacklar eller snabblänkar samt ett par rostfria muttrar på en tråd. Till muttrarna skulle ju inte en hängare var fel, men det går ju och fixa ett hyfsat mek med en kil på bulten.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg