Hur farliga är isflak?

• Trådstartare torgny.rundlof@swedishmatch.se (Torgny Rundlöf)
  • Start datum

torgny.rundlof@swedishmatch.se (Torgny Rundlöf)

Gäst
Paddlade på Husaröfjärden Söndagen den 12 Mars. Det fanns en hel del drivande isflak i vattnet. När jag efter någon timmes paddling skulle ta mig i land hade isflaken "täppt till". Jag tråcklade mig fram genom att "putta iväg" isflaken med kanot och paddel. Till slut nådde jag land.

Jag funderade på om det kan vara farligt att befinna sig mitt i ett hav av drivande is. Kan isflaken krossa kanoten och vad kan hända om man kapsejsar?

hans.friedel@kantzowska.se (hasse)

Gäst
Titanic

Well ett glasfiber skrov är lite som ett ägg bra på utbredd last men tål inte punktlast lika bra. Personligen skulle jag inte känna mig så säker bland en massa isflak. En lite mer flexibel polyeten kajak skulle nog klara sig bättre. Men jag skulle nog undvika isflaken endå. Dom är snart borta ändå

Hasse

se upp för vind

Att kanoten skulle ta skada av is har jag själv inte märkt, däremot finns det skäl att vara försiktig när det är mycket is och det blåser. Om man blir inblåst bland mycket flak finns det skäl att bli nervös. Dubbar skall man ha med sig, men frågan är om det räcker. Isyxor skulle nog vara bättre i en sådan situation.

Jonas

Ja och nej

Driv is kan vara snabbare än man tror även om det inte blåser hårt och ofta helt omöjlig att ta sig egenom. Stänger ofta igen bakom så att det kan vara svårt att ta sej till baka.
Kajaken tål is väldigt bra, blir oftast inga repor.
Att höra isens klock spel är väldigt vackert.
Större is berg är det bäst att unvika bäst man kan.

Drivande is

Drivande is är farligt. Om isen inte bär eller brister blir man snart trött och då får man sitta där tills isen har smält. Därför bör man undvika att ha tunn drivande is i lovart. Paddla i öppet vatten eller mellan isen och land är mitt råd.

Kajak och isflak

Rent allmänt ska man väl ta det försiktigt i kallt vatten!

Jag har dock inte haft några problem med att paddla bland isflak och iskross. Behöver dock inte paddla i jätte-stora öppna vatten. Det knepigaste är ju om man behöver ta sig upp på flaken.

Har alltid med mig ispkar för att kunna ta mig fram över isen ifall jag inte skulle kunna bryta mig igenom och det brukar funka bra. Det blir nästan som att staka sig fram på skidor fast med lite lut eftersom min kajak är v-formad.

Paddla lugnt!
Jes

Den farliga isen

Drivande is i lovart är farligt. Det är svårt att se hur långt isen sträcker sig när man sitter i en kajak. Kan man bör man akta sig för att ha is mellan sig och land. Är isen stark så den håller att gå på kan man förståss dra kajaken efter sig över isen. Men om isen inte håller att gå på, bör man akta sig. Man orkar inte hacka sig igen någon längre sträcka. Det är också svårt att vända med en kajak i isen. Skall man ut i drivisen är en liten eka om 3,75 meter det lämpligaste. En sådan kan man skuta framför sig och när isen brister slänger man sig i ekan. Så kan man inte göra med en kajak. En isbill måste man också ha med sig idrivis och det går inte i en kajak. Jag brukar ha med mig i kajaken ett på isdubbar med 40 cm skaft. Med dessa kan jag hacka mig framåt en bit, men svettigt är det.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg