Re: Re: Pine Mountain
På min nuvarande hoj så har 622-hjulen rullat 1500 mil över kullersten. på grusvägar en del av kärrkaraktär och på asfalt, ännu har de inte ens behövt titta åt en ekernyckel.
j_stellan; sa:Roberth; sa:Fast helt ärligt varför 26 tum? Jag har en s.k Biggfoot (29tum) i mountainbike utförande, ram i alu och carbon och kanske lite för kort hjulbas för långfärd men annars ser jag inga nackdelar med stora hjul snarare tvärtom..Snabb och trots storleken väldigt smidig i skogen...perfekt om man blandar skog och landsväg under ett pass/tävling.
26" är stabilare i längden. 26" fäljarna böjs int lika fort som större modeller gör. Betydligt lättare att fâ tag i reservdelar till 26" hjul (däck, slangar, ekrar och fäljar) om man befinner sig i ett konstigt land. Visst finns det även cyklar med större hjul där men det är oftast av kinesiskt modell och deras 28" hjul aer större än de europeiska ca 1/2" större
Om man cyklar i Europa sâ har det ingen betydelse vilken hjulstorlek man har. Finns reservdelar överallt...
/Stellan
På min nuvarande hoj så har 622-hjulen rullat 1500 mil över kullersten. på grusvägar en del av kärrkaraktär och på asfalt, ännu har de inte ens behövt titta åt en ekernyckel.