Hur får jag tag på en stålram?

Re: Re: Pine Mountain

j_stellan; sa:
Roberth; sa:
Fast helt ärligt varför 26 tum? Jag har en s.k Biggfoot (29tum) i mountainbike utförande, ram i alu och carbon och kanske lite för kort hjulbas för långfärd men annars ser jag inga nackdelar med stora hjul snarare tvärtom..Snabb och trots storleken väldigt smidig i skogen...perfekt om man blandar skog och landsväg under ett pass/tävling.

26" är stabilare i längden. 26" fäljarna böjs int lika fort som större modeller gör. Betydligt lättare att fâ tag i reservdelar till 26" hjul (däck, slangar, ekrar och fäljar) om man befinner sig i ett konstigt land. Visst finns det även cyklar med större hjul där men det är oftast av kinesiskt modell och deras 28" hjul aer större än de europeiska ca 1/2" större

Om man cyklar i Europa sâ har det ingen betydelse vilken hjulstorlek man har. Finns reservdelar överallt...

/Stellan

På min nuvarande hoj så har 622-hjulen rullat 1500 mil över kullersten. på grusvägar en del av kärrkaraktär och på asfalt, ännu har de inte ens behövt titta åt en ekernyckel.
 
Re: Re: Re: Pine Mountain

/Stellan [/QUOTE]

På min nuvarande hoj så har 622-hjulen rullat 1500 mil över kullersten. på grusvägar en del av kärrkaraktär och på asfalt, ännu har de inte ens behövt titta åt en ekernyckel. [/QUOTE]

Jag har samma erferenhet, min Bigfoot har rullat många mil på väldigt tufft underlag och med tanke på min vikt (85-90kg) så måste det betyda att hjulen tål en hel del.

Jämnfört med min andra mountainbike(en Scott XTR 26tum)
så har iallafal jag inte märk någon större skillnad när det gäller hjulens hålbarhet, men som sagt det beror på hur mycket man vill betala..Ett par "Biltema" hjul är inte detsamma som dubbelbottnade hjul med smidda DT ekrar.
 
Re: Re: Re: Pine Mountain

Roberth; sa:
Det sista håller jag helt med dig om men hjul storleken?? Jag har riktiga 28 tums fälgar (däcken är högre därav 29tum). Hållbarhet..båda ja o nej det beror på hur mycket du vill betala. Och kina..ja mina Trek och Bianchi cyklar har nog en del kina grejor..fast de kostar en bra bit över 25000:-st för att inte tala om Shimano växlar..var tror du att vissa av deras grejor tillverkas ??

Av egen erfarenhet saa haaller 26" hjul bättre om man jämnför samma prisklass. Jag har använt bâde dyra och billiga hjul.

Det är inget fel pâ kinesiska grejor om man köper av bra kvalitet. Det jag menade med dâliga kinesiska cyklar är de man ex finner i marknader i Centralasien och Afrika. Priset pâ en cykel brukar dâ ligga pâ 300 SEK. Det finns en butik som säljer Shimano i Centralasien och jag har inte hittat nâgon butik ännu i Afrika söder om Sahara som gör det.

/Stellan
 
Re: Re: Re: Re: Pine Mountain

Roberth; sa:

På min nuvarande hoj så har 622-hjulen rullat 1500 mil över kullersten. på grusvägar en del av kärrkaraktär och på asfalt, ännu har de inte ens behövt titta åt en ekernyckel. [/QUOTE]

Jag har samma erferenhet, min Bigfoot har rullat många mil på väldigt tufft underlag och med tanke på min vikt (85-90kg) så måste det betyda att hjulen tål en hel del.

Jämnfört med min andra mountainbike(en Scott XTR 26tum)
så har iallafal jag inte märk någon större skillnad när det gäller hjulens hålbarhet, men som sagt det beror på hur mycket man vill betala..Ett par "Biltema" hjul är inte detsamma som dubbelbottnade hjul med smidda DT ekrar. [/QUOTE]

Jag har bâde kört med Biltema kvalitet och även med dubbelbottnade, smida DT ekrar med tandamnav dvs 48 ekrar. Visst hâller ett kvalitetshjul bättre men det hâller inte för evigt. Trist när det gâr sönder och man upptäcker att man har en storlek pâ hjul som inte finns reservdelar till. Tillgângen till reservdelar gör att jag föredrar 26" och även för att de hâller längre med den typ av cykling jag gör... Hade jag cyklat i Europa ellen Nordamerika skulle jag ha valt 28" för denna cykelstorlek passar mig bättre.

Det hjul som är lättast att hitta reservdelar till är 26" med 36 ekrar. Det gâr även ganska enkelt att bygga hjul även när det är olika antal hâl i fäljen och navet...

/Stellan
 
Re: Re: Re: Re: Pine Mountain

Av egen erfarenhet saa haaller 26" hjul bättre om man jämnför samma prisklass. Jag har använt bâde dyra och billiga hjul.

Det är inget fel pâ kinesiska grejor om man köper av bra kvalitet. Det jag menade med dâliga kinesiska cyklar är de man ex finner i marknader i Centralasien och Afrika. Priset pâ en cykel brukar dâ ligga pâ 300 SEK. Det finns en butik som säljer Shimano i Centralasien och jag har inte hittat nâgon butik ännu i Afrika söder om Sahara som gör det.

/Stellan

Ok..nu förstår jag vad du menade..tror jag..
Kollade du in ramen, var det något att ha eller hade den för kort "hjulbas" ??
 
Re: Re: Re: Re: Re: Pine Mountain

Roberth; sa:
Ok..nu förstår jag vad du menade..tror jag..
Kollade du in ramen, var det något att ha eller hade den för kort "hjulbas" ??

Jag kan ta ett kort nästa gâng jag besöker en marknad. Imorgon startar den stora marknaden i Tombouctou och varar en vecka. Ska kolla vilka cyklar de har. Jag ger mer info imorgon. Alla ramar är av stâl sâ det kanske är nägot att bygga pâ... Vet inte om utbudet är stort här när alla vägar är av sand.

/Stellan

www.sandstorm.se
 
Ok blir faktiskt lite sugen på Surleys Long Houl Tucker, men den tar alltså, om jag förstått det rätt, däck upp till 2.1". Är det tillräckligt tror ni? Ska alltså cykla i Afrika härnäst och kommer inte hålla mig till asfalt. Vad säger Stellan?, du har ju cyklat en del på Afrikanska vägar.

Sen tänkte jag på att nämda ram återfinns under "racer" menyn.. Jag ska ju ha MTB-komponenter, (LX/XT) de passar väl på den ramen?

Angående att jag vill köra på 26" ramar är helt enkelt att det ska, som ni har påpekat, vara lättare att hitta reservdelar. Samt att det blir en mer kompakt och "kontrollerad" känsla i sadeln..
 
tibet; sa:
Ok blir faktiskt lite sugen på Surleys Long Houl Tucker, men den tar alltså, om jag förstått det rätt, däck upp till 2.1". Är det tillräckligt tror ni? Ska alltså cykla i Afrika härnäst och kommer inte hålla mig till asfalt. Vad säger Stellan?, du har ju cyklat en del på Afrikanska vägar.

Sen tänkte jag på att nämda ram återfinns under "racer" menyn.. Jag ska ju ha MTB-komponenter, (LX/XT) de passar väl på den ramen?

Innan du köper ramen kolla även hut fästena är för pakethâllaren och hur mânga de är. Jag har 6 olika ställen där jag fäster pakethâllaren bak och bara tre ställen för fram. Det är för lite för frampakethâllaren om du har tänkt göra längre sträckor utan bebyggelse. Du kommer att fâ ta med dig mycket vatten. Jag ska försöka hitta en kille som kan svetsa bra här och öka antalet fästpunkter för pakethâllaren fram i alla fall till fem.

2,1" hjul borde räcka tycker jag. Jag kan kolla med som sitter pâ min cykel. Har faktiskt ingen koll... Borde inte ha nâgon betydels om det är MTB-komponenter eller racer-komponenter du sätter pâ ramen. Brukar vara samma mâtt pâ axeln genom navet. Om inte sâ gâr det alltid att byta nâgra delar sâ att det passar. Bra att träna lite pâ att bygga ihop komponenter när man använder delar frân flera tillverkare. Alltid kul att bygga nav när delarna kommer frân tre tillverkare...

Du kan skicka mail till mig direkt om du har fler specifika frâgor om vägval i Afrika. Jag har cyklat drygt 12000 km i Afrika och ska du genom Sahara sâ har jag hyfsade anteckningar pâ bebyggelse och ställen där du kan fixa vatten.

Vägen till Tombouctou...

199.jpg



204.jpg


/Stellan

Ps. Sandstorm idag och sikten är ner pâ 50 m sâ jag vilar mig...
[Ändrat av j_stellan 2006-03-26 kl 14:09]
 
Bra Stellan, ska kolla upp fästena. Antar att jag kommer maila om vägval men det är ju ett tag kvar. Börjar cykla Från Kiel i mitten på aug och sen ska jag igenom Tjeck, österike, alla länder i fd Jugoslavien, Grekland, mellanöstern innan jag är framme i Egypten, egentligen är väl det bara norra Sudan som blir riktigt tufft när det gäller vatten. Vi får höras då!
 
tibet; sa:
Bra Stellan, ska kolla upp fästena. Antar att jag kommer maila om vägval men det är ju ett tag kvar. Börjar cykla Från Kiel i mitten på aug och sen ska jag igenom Tjeck, österike, alla länder i fd Jugoslavien, Grekland, mellanöstern innan jag är framme i Egypten, egentligen är väl det bara norra Sudan som blir riktigt tufft när det gäller vatten. Vi får höras då!

Sudan är lungt, aldrig mer än 7 mil mellan vattenställena och det har ingen betydelse om du följer Nilen eller järnvägen frân Wadi Halfa. Det är betydligt längre âvstând i Mellanöstern och Egypten om du inte följa huvudvägen där trafiken är tät. I Europa sâ är det lugnt med vatten...

/Stellan
 
Holländsk cykel

Beställde en Avaghon Series 26.0 med XT-utrustning samt rejäla 40 ekrade hjul förra året ... har bara kört en längre tur med den (120 mil på Irland i somras) men har bara positiva saker att säga ... det går att välja exakt hur den ska vara utrustad. Går både att beställa ram separat och hela spannet fram till en komplett cykel. Rejäl stålram med ovala rör som inte flexar speciellt mycket i sidled men lite mer upp och ner - perfekt när cykeln är ordentligt lastad. Min gamla Marin Eldrige Grade hade en tendens att orma sig vilket inte kändes helt ok ...

http://www.avaghon.nl/Nieuws.htm
http://www.re-cycle.nl/Cabonga.htm
 
Har nu köpt ramen Surly Longhaul Trucker! Kommer på posten på måndag. Förhoppningsvis blir den min följeslagare i många, många mil världen över..

tackar för hjälpen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
Jackiie Får ont i muskel Långcykling 5
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
basti Får inte in rätt hjulinställning på Sigma Bc1106. Långcykling 2
kultingen Får "ont" i vänsterknät, justera skorna? Långcykling 5
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
lovisahaha Jag vill ha cykelsällskap till Barcelona nån gång i sommar! Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
Florén Hur tar jag bort handtaget? Långcykling 7
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
kultingen "Pedalerna" hoppar/klingar till när jag trampar hårt (växlarna)? Långcykling 6
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9
quincampiox Jag söker en bra cykel online-shop Långcykling 5
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Fri-skis Fixar jag detta??? Långcykling 2
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 2
stellan Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar