Avfettningsmedel
Hej,
Jag har byggt några former och båtar
i plast(polyester) och tänkte att jag får dela med
mig av min och andras erfarenhet.
Jag bor i Gbg och vi har ett stort problem med
gelcoat som blir gul, brun, får rostränder osv.
från alla föroreningar i havet.
Nästan alla båtar som man möter på havet som är gamla,
20 år eller äldre, men ser som nya ut i Gelcoaten var behandlade med Autosol, ett slipande
medel som jag är emot då det tar lite av Gelcoaten
varje gång.
Efter 20 till 30 år så ser man igenom gelcoaten, det
ser ut som många mycket små mörka prickar, om gelcoaten är vit annars ljusa.
Min egen båt tillhörde inte de som glänste mest men
den hade all sin Gelcoat kvar, förutom det väder och vind hade tagit.
Men sedan två år har jag också en båt som tillhör
de mest glänsande.
En äldre ägare till en segelbår från tidigt 70'tal
med en lyster som bara nya båtar har lärde mig knepet.
Avfettningsmedel!
Det tar allt, även rostränder som har färgat gelcoaten.
Jag använder miljövänligt avfettningsmedel och en
Scott's brigth(eller vad svampen heter)
Fungerar även på gummi och plast fast var försiktig
med gummilister som kan färga av sig.
Efteråt sköljer jag av båten och tvättar sedan med Yes diskmedel för att åter skölja igen.
Nu finns inte en vax kvar så man måste vaxa för att få en yta som är lätt att hålla ren.
Jag har läst inlägg här om man skall akta sig för starka lösningsmedel på Gelcoaten men dom är en smula
överdrivna. I skiftet 70 till 80 talet så kom miljöplasten som innehöll vax som la sig på ytan av
polyesterplasten för att förhindra styrengasen att
förpesta lokalen/formen man jobbade i.
Detta fick till följd att när man nästa dag fortsatte plastningen av båten så fäste inte de nya lagren riktigt utan den "lyckliga" båtägaren råkade ut för en delaminering, dvs. han fick plötsligt två båtar!
Detta löstes genom att innan man påbörjade en ny plastning så tvättades föregående härdning med aceton för att få bort vaxet.
Då aceton var dyrt och dunstade fort så blandade vi lika delar tinner med aceton och på så sätt fick vi acetonets tvättförmåga men tinnrets avdunstnings tid.
(Inte mycket bättre...)
Med detta vill jag säga att du kan i stort sätt använda vilket lösningsmedel som helst utan att skada plasten men vill du göra det miljövänligt och skonsammt utan slipmedel så använd avfettningsmedel.
Måste du använda Autosol så ta först och stryk lacknafta med en trasa på området du skall slipa för att förmildra slipefekten.
För er som har problem med oxiderande Gelcoat och funderar på att måla skrovet så glöm det och köp i stället Polytrol från Owatrol, en fantasktisk olja!
Den kan vara svår att få tag i ännu men välsorterade båtvårdsaffärer har den.
Jag och några vänner har provat den och den är helt otrolig. Även om gelcoaten är mjölkvit så återfår den sin riktiga färg och lyster!
(Jag har inga egna vinningar i denna produkt)
Tyvärr finns det inte mycket information på
http://www.owatrol.com om denna produkten ännu men man
kan se produkten på andra burken från vänster.
En varningens ord om denna mirakelburk är att gnid inte in oljan på något föremål som ni inte har tvättat ordentligt innan för när oljan har härdat så måste lackborttagningsmedel till för att avlägsna oljan.
(Lackborttagningsmedel som är avsett för underlaget)
/Stonefoot