Sälj kommersiella värden
Hejsan!
Några av världens främsta personer på sponsring/partnerskap finns i Sverige. Det är därför vi exempelvis år efter år kan ha flera båtar med i några av värdens dyraste tävlingar (ex. Whitbread/Volvo Ocean Race).
Finansieringen löser seriösa äventyrare genom att sälja de kommersiella värden som projekten genererar. Dvs. kontaktmässiga, associationsmässiga och exponeringsmässiga värden. Det kräver att man är en betydligt bättre säljare än snitt personen, att marknadsstrategin är bra osv. Man blir en konsult som bedriver ett vinstdrivande företag som fungerar som en eventbaserad pr-byrå.
I princip arbetar en äventyrare som en konsult som säljer kommunikation, image och exponering riktad mot specifik målgrupp.
Mindre seriösa äventyrare säljer "charter" till halvsvåra berg/platser för att finansiera sina egna expeditioner/träningar och för att få lite pengar över. Böcker och föredrag ger ytterliggare tillskott. De främsta drar in cirka 3 miljoner sek per år på föredrag (gäller svenska marknaden). Många kända personer som verkligen fokuserar på äventyr och föredragshållande drar dock bara in 150 000 kr/år vilket inte räcker till uppehälle (skattmasen skall ha hälften..) eller expeditioner.
Att få prylar/utrustning mot exponering är inte en metod att rekommendera för den som inte vill gå med förlust. Dvs. det är ett exempel på bristfälligt affärstänk, felaktigt investerad tid och ser oseriöst ut i partnerns ögon.
Hälsningar
Niclas Mårdfelt (som själv ordnat stor och liten finansiering till både andras och egna projekt)