Det är lite roligt att när någon frågar om hur han kan få sin utrustning lättare så får man alltid en köplista på grejer man ska köpa. Kunskap har alltid varit lätt och kommer alltid vara lätt och slits inte ut utan blir bara bättre desto mer man använder den. Använd de prylar du har men skippa all skit du inte behöver.
Med en presenning/tarp och ett liggunderlag och sovsäck så har du ett hem.
Med en gryta så kan du laga mat och med en stekpanna så kan du bli en gourmet. För mig är en kaffepanna ett måste då koka kaffe är en stor del av min upplevelse och stekpanna så jag kan får färskt bröd till frukost. God mat och tillhörande dryck sätter guldkant på utelivet och äta mat i påse är inget jag njuter av. Maten lagas över öppen eld, tar lite mer tid ibland, kräver lite mer kunskap ger mycket mer tillbaka än något gas/bensin eller annat bränsle.
En vattenflaska underlättar bärande av vatten och något sätt att rena det om man är osäker på vattnet.
Lite verktyg i form av kniv, yxa och såg kan vara bra och kan underlätta. Vill man packa extra lätt bär man med sig ett bågsågsblad och tillverka en bågsåg eller bucksaw i skogen. Bär man med sig verktyg så följer självklart ett första hjälpen kit med, anpassat efter en egna kunskaper och erfarenheter.
Mycket mer behövs inte, kanske en ficklampa om man ska vara aktiv när det är mörkt, en bok om man gillar att läsa och kamera att föreviga minnen och lite andra småsaker. Något att lägga prylarna i kan vara bra att ha, jag använder träramar där presenning/tarp får hålla ihop prylarna till min gamla slitna Vulcan.
Nu tillhör jag väl inte de som springer genom skogarna och stressar fram till nästa delmål. Saker och ting får gärna ta tid när jag är ute och jag stannar gärna på en fin plats en extra natt. För mig är det ett sätt att koppla av och uppleva naturen och det som finns i den. Så mycket jag kan så nyttjar jag naturliga material och tillverkar gärna delar av min utrustning själv då jag tycker att upplevelse blir större. Köper sällan nya grejer längre då det jag har funkar bra och har hållit till många färder och håller nog på ett par till =)