Hur expandera klätterracket?

Hej
Jag har klättrat en del och känner att det är dags att utöka mitt rack lite mer. Jag klättrar både trad och lite clean aid.

I nuläget har jag:
Black Diamond Stopper Set Pro 1-13
Rock Empire Robot Set 1-8

Det jag funderar på är om jag ska köpa ett till set kilar eller om jag ska satsa på hexentrics?
Gällande kilarna undrar jag lite hut Metolius Curve Nut Set 1-10 är då jag inte hittar något om dem?
Gällande hexor funderar jag på Black Diamond HEXENTRICS SET 4-10.

Så vad säger ni, vad är nästa steg mot ett ännu bättre allroundrack? Andra tips är självklart välkomna.
Tack på förhand.

Håller med föregående talare.
Aliens!
Och HB Offset-kilar. Suveräna för små oregelbundna sprickor.

De minsta storlekarna är "for bodyweight only" men eftersom du clean-aidar också, så. Tyvärr kan båda dessa tips vara svåra att få tag på (stor efterfrågan och osäker produktion?).

Ett annat generellt tips:
Istället för att skaffa ett helt nytt set, skaffa några dubletter i de storlekar som du använder mest. T ex kilar stl 3-7 och/eller ett par kamkilar extra.

Hexor är... sådär. Jag har ett par stycken, och ibland är de guld värda. Men det är långt mellan tillfällena.

gahne; sa:
Och HB Offset-kilar. Suveräna för små oregelbundna sprickor.

De minsta storlekarna är "for bodyweight only" men eftersom du clean-aidar också, så. Tyvärr kan båda dessa tips vara svåra att få tag på (stor efterfrågan och osäker produktion?).

HB har konkursat för länge sen. DMM kommer börja tillverka offset-kilar med HB:s gamla utrustning. Säljstart till sommaren enligt http://www.dmmclimbing.com/newsArticle.asp?id=23

Kolla in andras rack

Mitt tips är att du kollar in vad dina replagskamrater har på sitt rack vid de klippor du oftast besöker. Enligt mig så är racket ganska beroende av vilken klippa man brukar hänga på, när jag bodde i luleå körde jag alltid med dubbla kilsett och hexor på Dödlarsberget, här nere i övik tycker jag det räcker med ett kilsett och destå fler friends om man är på Ringkallen. Lycka till!

langby; sa:
Det jag funderar på är om jag ska köpa ett till set kilar eller om jag ska satsa på hexentrics?
Gällande kilarna undrar jag lite hut Metolius Curve Nut Set 1-10 är då jag inte hittar något om dem?
Gällande hexor funderar jag på Black Diamond HEXENTRICS SET 4-10.

Så vad säger ni, vad är nästa steg mot ett ännu bättre allroundrack? Andra tips är självklart välkomna.
Tack på förhand.

Hur bra hexor är beror ganska mycket på klippan. På vissa ställen går de hyfsat, på vissa andra klippor trilskas de lite mer. Om du siktar på hexor, så skaffa inte ett helt set. Jag har aldrig haft behov av någon hexa som är mindre än min största kil. Jag tycker de kurvade hexorna (metolius?) är lite lättare att lägga än de gamla vanliga.

Dina rackarns små kilar (BD 1-3) är av aluminium och mest avsedda för aid. Det finns dock andra små kilar som är starkare i vissa bergarter. Jag tänker då på tex mässing eller koppar-stål legeringar. Eftersom jag inte aidar så har jag pensionerat mina aluminium småttingar och ersatt dem med starkare grejjor. Mycket trevliga att ha när man laybackar nån fingernagelspricka...

Aliens har föreslagits och jag håller med upp till storlek gul eller kanske röd. Det finns bättre kamkilar i de större varianterna. Aliens har på senare tid gjorts i offsetvarianter, men jag har inte provat dessa.

HB offsetkilar är bara strunt. Jag införskaffade 3-4st, men pensionerade dem ganska omgående. Kanske också beror på typen av klippa?

Skaffa ingen bigbro. Det tar en massa pillande att sätta dessa mackapärer.

Jag har inte provat Metolius Curve men DMM Wallnut vet jag kompletterar Stoppers/Rocks väldigt bra. Ett set av varje och man klarar det mesta i kilväg. Där wallnuten inte sitter bra brukar stoppern sitta bättre och tvärtom.

Håller med vad Erik Pott säger att kolla runt lite vad andra använder kring ditt lokala område?

Per Willén förslag är också ypperligt eftersom jag själv tycker kombinationen fungerar utmärkt. Jag har ett klassiskt set av BD stoppers (7-8 kilar?) och sedan kompletterat det med ett DMM wallnut set. Av dessa två så tar jag med olika uppsättningar beroende vad jag tänker klättra. Att använda ett helt set med hexor vet jag inte och helst inte med vajer? Har tre stycken från WC på slingor isället (#5,#6,#7) som kan komplettera upp mina passiva saker. #5 och #6 använder jag ofta medans den större bara tas med om jag kanske springer iväg på långa bergsturer.

Angående kammar så är det ju en hel vetenskap om vad alla tycker och tänker ;). Här tycker jag att det är väldigt beroende på var man klättrar som Erik nämner. Alltså det bästa är ju att spendera alla sina pengar på så många olika typer som möjligt för att sedan leka James Bond när man sätter igång ;)

- C Sista arbetsdagen inför påsken!

OK, ta min kommentar med en nypa salt, för jag har väl lite för få leder under fötterna än så länge. (men jag jobbar på det)

Jag impulsköpte ett set WC rockcentrics på nån rea. Jag måste säga att jag använder dom mycket mer än jag hade förvänat mig.
Framförallt kommer dom fram när jag står bra och vill passa på att lägga en bombsäker placering. (eller för att bygga standplats)
Ofta sitter dom säkert och förtroendeingivande på ställen där det annars hade gått åt en kam. Det betyder att de dyrare och tyngre kammarna kan sparas tills de verkligen behövs.

Jag har varianten med wire. Skulle förmodligen valt dyneema istället idag för viktens skull, men wirehexorna är lättare att placera.

Hur mycket pengar vill du spendera?
Aliens är som nämt mycket bra för tradklättring, vid aidning kan jag tänka mig att de är guld värda men aidar inte själv. Offset aliens rekomenderar jag starkt, jag har blå/grön till gul/röd och klättrar inte trad utan dem. Känner du någon som ska till USA så försök få dem att köpa några. Du sparar massvis.
Jag skulle skaffa de större hexorna. Jag har de mindre som motsvarar kilar men jag har inga haft någon större nytta av dem eftersom jag har 2 kilsett.
Som andra kilset borde du välja de kilar som minst liknar de du redan har. Använd dem båda och efter ett tag kommer du att se vilken typ av kil passar bättre för en viss spricka.
Väljer du mellan ett extra kilset och hexor blir det svårt... Jag tror att jag skulle välja hexorna.

Ahh...

Här har du en bra målbild, det rack som vi hade i USA för två månaders klättring under hösten. Ett OK nybörjarrack, helt enkelt. Camalot 6:an hoppade ur bild nere till vänster. Och de friends vi köpte under resans gång finns inte heller med.

315109141_9b52da47bd.jpg

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg