Det viktigaste är att inte hälla ut diskvatten (eller annat "gråvatten" i vattendrag utan på marken flera meter ifrån vattendraget.
Själv använder jag diskmedel och en diskborste med avkapat skaft (eller en halv scotch brite), men det brukar räcka med 1-2 droppar per disk eftersom jag diskar stegvis.
1. Skrapar bort så mycket matrester som möjligt
2. Grovdiskar med enbart kallvatten
3. Diskar med ljummet vatten och diskmedel
4. Sköljer (med ljummet vatten om det finns kvar, annars kallt)
5. Torkar disken (jag anser torkandet vara ett steg i diskningen, bakterier överlever inte särskilt bra på torra ytor)
Att diska efter 2 personer och en "lagad måltid" (d.v.s. tallrikar, bestick, kåsor, gryta och lite till) brukar kräva 2-3 dl vatten totalt för mig.
Vill man testa om man är bra på att diska rekommenderar jag att äta nåt med fett och tomat i (spagetti och köttfärssås eller gulaschsoppa) och sen diska. Efter att man tror att man diskat klart tar man en bit vitt hushållspapper och drar över sakerna. Är pappret rent efteråt har man diskat bra, är det oranga ränder eller fläckar så misslyckades man
Eftersom min diskhandduk är som en näsduk ungefär så är jag noga med att diska rent, annars blir handduken skitig så fort.