Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Självklart håller det en stund, men är kanske inget att välja om du väntar mycket väder eller för utflyckter i teräng där du inte kan ta dig till annat skydd om det skulle haverera.
Det är vad tällt jag väljer om jag får för mig att åka på festival någon gång igen, där tar tälten stryk och det är inte helt ovanligt att dom tillhör historiken efteråt...
Jag prövade ett Rusta-tält en gång, av liknande modell... Satte upp det och lät det stå på gräsmattan under en regnig sommarnatt. När jag kollade i det på morgonen så kunde man konstatera att golvet var vattentätt, men att tältet i övrigt inte var det - det hade bildats ett litet badkar. Hade troligen varit bättre, billigare och bekvämare med en presenning och ett myggnät.
tältning i närmaste skog funkar säkert. Om det regnar som f&%n kan det bli lite blött.
Tarp/ myggnät är billigt och väger en bråkdel av tältets vikt.
Julas lättviktspress och ett myggnät funkar som sagt bra. pressen i länken ovan kan delas upp i 2 tarpar... inte illa för 99 sek
Som sommartält funkar det nog bra, håller inte så länge kanske...
Vill man ha lite bättre... kolla då på ett tält med dubbel duk typ Biltemas Kevon för samma pengar som Julatältet, det är mindre risk för kondens i ett sådant tält.
2000 mm vp är ju på sätt och vis vattentätt, men om det regnar hårt eller regnar och blåser så slår det lätt igenom.
Ett tält som jag aldrig hade upplevt att det läckte in i när det regnar blev dyngsurt inuti när jag spolade av det med vattenslangen efter att det blivit lite lerigt.
Eller ett iglovärn! Jodå vi gick i fjällen med enkelvävs bomullstält och överlevde, delvis. Men det är givetvis skillnad på vad man betalar för. Alla behövewr givetvis inte HB, även om maffian säger så.
Go tur!