Hudar
Jag tycker det låter som att många vill ha hudar som är så breda som möjligt, vilket jag inte riktigt förstår. Jag har kört en 3-veckors trip med 100 kg pulka, 198 långa skidor och 55 mm hudar (fullånga). Nu är ju inte de speciellt smala, men de räckte gott och väl. Jag skulle inte ha klarat mig bättre på ett par figurskurna hudar, det har nog snarare bara varit tyngre. Vad gäller skrååkning så var jag glad över att mina hudar inte var fullbreda, utan jag hade ganska mycket stålkant framme. Nu kan det ju vara så att det blir spårkänsligt med 30 mm, och det är ju inte så roligt, likväl att de kanske inte sitter så bra? Det beror väl även på om du åker med pulka eller inte. Det finns korta hudar som man sätter under spannet, det kan ju vara ett alternativ.
Slutsats: För greppet behöver du inte mer än 30 mm om du inte kör oerhört tung pulka, men 30 mm är nog för smalt. Då kan korta hudar vara ett alternativ. Om du åker mycket på platten så tycker jag du skall undersöka det korta alternativet.
/Jimmie