Hur breda stighudar?

Hej,
Vad är lagom bredd på hudar för en fjälltur på platten? Inga nämnvärda stigningar?
Smalaste bredden som finns kvar i Umeå är 60 mm på metervara. Funkar det att dela den i två hudar (alltså 30 mm:s hudar :)).

Tacksam svar
Daniel

Hudar

Ja - om du åker med längdåkningsskidor...

Du kommer bara att bli förbannad så fort de kommer lite åkning på skrå, och det behövs inte mycket!
Nej köp så breda hudar som möjligt (figurtrimmade) är mitt förslag...

Hudar

Jag tycker det låter som att många vill ha hudar som är så breda som möjligt, vilket jag inte riktigt förstår. Jag har kört en 3-veckors trip med 100 kg pulka, 198 långa skidor och 55 mm hudar (fullånga). Nu är ju inte de speciellt smala, men de räckte gott och väl. Jag skulle inte ha klarat mig bättre på ett par figurskurna hudar, det har nog snarare bara varit tyngre. Vad gäller skrååkning så var jag glad över att mina hudar inte var fullbreda, utan jag hade ganska mycket stålkant framme. Nu kan det ju vara så att det blir spårkänsligt med 30 mm, och det är ju inte så roligt, likväl att de kanske inte sitter så bra? Det beror väl även på om du åker med pulka eller inte. Det finns korta hudar som man sätter under spannet, det kan ju vara ett alternativ.
Slutsats: För greppet behöver du inte mer än 30 mm om du inte kör oerhört tung pulka, men 30 mm är nog för smalt. Då kan korta hudar vara ett alternativ. Om du åker mycket på platten så tycker jag du skall undersöka det korta alternativet.

/Jimmie

Alternativ

Inte svaret på din fråga men kolla om det finns korta stighudar som bara täcker fästzonen. Jag tror att de heter kick-stickers. Jag har ett par som har fullbredd och jag föredrar dem framför mina smalaste stighudar (för turskidor) på skrå och platten. Fullängd är att föredra om det är riktigt brant men det är det ju sällan på tur.

Ett alternativ till är de nya tejpvallorna (Rex och Start). Tyvärr har jag inte någon erfarenhet av hur de fäster på sintrade belag (dvs plast) men på grafitbelag funkar de bra. Jag har recenserat Starts variant.

/Tommy

Re: Hudar

Jimmie; sa:
Vad gäller skrååkning så var jag glad över att mina hudar inte var fullbreda, utan jag hade ganska mycket stålkant framme.

Stålkanterna på mina skidor är ungefär 2 mm och så mycket kan man ju lämna;-) Men åker du på skrå med ett par breda skidor och har 20 mm på varje sida som det inte är stighudar på, då blir det jobbigt att gå på skrå.

Mina 45 mm hudar funkar fortfarade bra på mina Nansen skidor (56 mm i midjan), men de skulle jag inte fundera på att sätta på mina V-explosive (95 mm i midjan...)

Smala på platten

Om han ska ut på långtur på platten behøver han kanske inte tips av topptursåkare... Han har knappast 96mm midja på sina turskidor. Om du har tänkt att ha på dem under hela tiden (pga tung pulka eller dyl) så är det bara smala som gäller 20 - 30 mm. Med smala har du fortfarande visst glid. Plasera dem på ena sidan av belaget så kan du staka/glida kortare sträckor när du står kobent/hjulbent. Ânnu bättre att valla skidorna istället.

God tur!

Re: Smala på platten

nils73; sa:
Om han ska ut på långtur på platten behøver han kanske inte tips av topptursåkare... Han har knappast 96mm midja på sina turskidor.

Det var därför jag skrev: Mina 45 mm hudar funkar fortfarade bra på mina Nansen skidor (56 mm i midjan).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
heka1 Breda damkängor Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg